לדלג לתוכן

צ'אוסקולו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צ'אוסקולו
Ciauscolo
מאכלים
סוג נקניק יבש, סאלומי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים בשר חזיר עריכת הנתון בוויקינתונים
גבינות
תו תקן protected geographical indication עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צ'אוסקולואיטלקית: Ciauscolo; לפעמים מבוטא גם ciavuscolo או ciabuscolo) הוא סוג של סאלומי איטלקי, אופייני לאזור מארקה[1] (במיוחד נפת מצ'רטה), אם כי הוא נמצא בצריכה נרחבת גם באומבריה הסמוכה (במיוחד בשטח פוליניו וחלק מצפון ולנרינה).[2]

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילה ciauscolo קשורה למילה הדיאלקטית המקומית ciausculu, אם כי, מי מהן נובעת מהשנייה עדיין לא ברור. מקור אפשרי ל-ciauscolo הוא המילה הלטינית מימי הביניים cibusculum, שמשמעותה "אוכל קטן".[3]

הכנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'אוסקולו הוא נקניק מעושן ויבש, עשוי מבשר חזיר ושומן חתוך מהכתף ומהבטן. הוא מתובל בפלפל שחור, בשום וביין לבן.[4] הבשר נטחן דק, מעורבב עם התבלינים ומתיישן, ממולא לתוך מעטפת נקניק ממעי חזיר, ונשאר לתקופת ייבוש של 12 עד 24 שעות. לאחר שהמשטח החיצוני שלו נהיה דביק, הנקניק מעושן קר מעל ענפי ערער למשך יומיים, ואז נתלה ליישון. על אף שניתן ליישן אותו חודש או יותר, הוא נאכל בדרך כלל לאחר שבועיים בלבד של עישון קצר יחסית. התוצאה היא בגרסה זו נקניק רך ולח מאוד שניתן למרוח על לחם, באופן דומה לחלק מסוגי הפטה. צ'אוסקולו קיבל מעמד של מעמד גאוגרפי מוגן בשנת 2009.

גרסה בחלקים מסוימים של מחוז מארקה נקראת ciauscolo di fegato, mazzafegato או fegatino, שבה כבד חזיר מוחלף בחלק מסוים מהשומן. זה גורם באופן טבעי לצבע הנקניק להיות כהה יותר, ותורם טעם עז. במקרה זה, גרידת תפוז ושומר או פרחים נכללים בתיבול.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צ'אוסקולו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Sagra del Ciauscolo in Moresco
  2. ^ "A Moresco is the weekend of ciauscolo". אורכב מ-המקור ב-2020-10-13. נבדק ב-2018-09-21.
  3. ^ "DISCIPLINARE DI PRODUZIONE IGP CIAUSCOLO". Regione Marche (באיטלקית).
  4. ^ "Ciauscolo: Marche's Favourite Salumi - Great Italian Chefs". www.greatitalianchefs.com (באנגלית). נבדק ב-2024-05-23.