צב רך בוסטמי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןצב רך בוסטמי
מצב שימור
מצב שימור: סכנת הכחדה חמורהנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: סכנת הכחדה חמורה
סכנת הכחדה חמורה (CR)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: צבים
תת־סדרה: צבים חבויי-צוואר
משפחה: צבים רכים
סוג: Nilssonia
מין: צב רך בוסטמי
שם מדעי
Nilssonia nigricans
אנדרסון
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צב רך בוסטמי (שם מדעי: Nilssonia nigricans) הוא מין של צב מהמשפחה צבים רכים, החי בנהרות גדולים בהודו באסאם וטריפורה ובעיר צ'יטגונג בבנגלדש (בעבר התקיים גם באיראן). צב זה למעשה נכחד בטבע (או מצוי בסכנת הכחדה חמורה) והוא מצוי כיום רק במספר בריכות של מקדשים. הצב נחשב לעיתים לתת-מין של צב רך הגנגס או של המין Nilssonia hurum, הקטן ממנו בהרבה. המין תואר ב-1875.

צב זה גדול מאוד ויכול להגיע לאורך של 94 ס"מ ולמשקל 54 ק"ג בקירוב, מה שהופך אותו לבין הגדולים שבצבים הרכים בהודו וככל הנראה הם עוברים את גיל 100 בשביל להגיע לגודלם. כמו מרבית הצבים הרכים הנקבות גדולות יותר מהזכרים. הוא בעל שריון נמוך וכהה המכוסה ב"עיניים" והגוף עצמו חום כהה עם לסתות צהובות בהירות וצוואר ורדרד. הוא בעל גפיים ארוכות בעלות קרומי שחייה ובעל עיניים וחוטם המצויים בחלק העליון של הראש, מה שמאפשר לצב לנשום ביעילות.

שימור[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד 2002 החליטה הרשימה האדומה של IUCN להגדיר מין זה כנכחד, אך התברר להם שהוא שרד במספר מקדשים מרוחקים בהודו. עם זאת המין עדיין קרוב להיכחדות. מאחר שהצב קדוש לפי הדת ההינדית הצבים מגודלים במקדשים ומואכלים בהם, מה שעוזר להאכלתם ולמנוע את טריפתם בטבע ואולם אינו מתאים לשיקום האוכלוסייה והחזרתה לטבע. לעיתים הצבים גם מקבלים טיפול כושל כמו זריקת ביסקוויטים לצבים בידי תיירים, מה שפוגע בהם ומוביל אותם לתת-תזונה. בכמה מקדשים הצבים אף הורעלו בטעות. במספר אזורים החזירו צבים לטבע אך מספרם קטן ביותר והם בסכנת הכחדה גדולה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צב רך בוסטמי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ צב רך בוסטמי באתר הרשימה האדומה של IUCN