צנירה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צָנַר (שנורקלר) העוסק בדיג חנית במפרץ אילת, 1955

צְנִירָה[1] או שְׁנוֹרקלינגאנגלית: snorkelling מהמקור הגרמני: Schnorchel) היא פעילות בשעות הפנאי הנעשית בשחייה על פני גוף מים, או מתחת לפני המים, כאשר השוחה מצויד במסכת צלילה, צינור נשימה, המכונה "שנורקל" ובעברית צַנְרָן, ובדרך כלל גם סנפירי שחיה. במים קרירים יותר, יש גם המצטיידים בחליפת צלילה. השימוש בציוד זה מאפשר לצָנַר (שנורקלר) לצפות בנעשה מתחת למים לפרקי זמן ממושכים, במאמץ מועט יחסית ולהמשיך לנשום שעה שהפנים מביטות כלפי מטה.

שנורקלינג היא פעילות פנאי פופולרית, במיוחד באתרי נופש טרופיים. שנורקלינג מאפשר לצפות בנוף התת-מימי ובחיים מתחת למים בסביבתם הטבעית ללא הציוד, ההכשרה והרישוי הנדרשים לצלילה ספורטיבית. העיסוק בשנורקלינג, דורש ידיעת שחייה בלבד ומתאים לכל הגילאים בגלל המאמץ המועט הכרוך בו. בשנורקלינג ניתן למצוא חלק מן היתרונות שמפיקים מצלילה ומשחייה בעזרת סנפירים.

יש אף צוללנים עושים שימוש בשנורקלינג לפני ואחרי צלילה ספורטיבית. כמו כן נעשה שימוש בשנורקלינג בענפי ספורט תת-מימיים כמו הוקי מים ורוגבי מים, שחיית סנפירים ספורטיבית[2] וכן כחלק מחיפושים הנעשים בגופי מים של צוותי חיפוש והצלה .

ציוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציוד חיוני לפעילות שנורקלינג כולל את הצנרן (השנורקל) לנשימה, ומסיכת צלילה או משקפי שחייה. רבים עושים שימוש בסנפירי שחייה לתנועה יעילה יותר במים. שנורקלרים רבים אף משתמשים באמצעים להגנת הגוף מפני קור, כוויות שמש ועקיצות ושריטות בהתאם לתנאים בסביבת השחייה. כמה מאמצעים אלה עשויים להיות חליפת צלילה וקרם הגנה עמיד. במידת הצורך, שנורקלרים לובשים חגורת משקולות כדי להקל על צלילה חופשית, או אפוד שנורקלינג מתנפח, שהוא אמצעי בטיחותי לצורך ציפה ממצב צלילה.

שְׁנוֹרקֶל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבוגר עוסק בצנירה
ציוד צנירה לילד

הצנרן (שנורקל) הוא מכשיר המשמש לנשימה של אוויר מעל פני השטח כאשר ראשו של השוחה מופנה כלפי מטה במים שעה שפיו ואפו שקועים במים. השנורקל עשוי להיות נפרד או משולב במסכת שחייה או צלילה. הגרסה המשולבת, מסכה וצנרן, מתאימה רק לשנורקלינג על פני שטח המים, בעוד שצנרן נפרד ניתן לשימוש גם לפעילויות תת-מימיות כגון דיג חנית, צלילה חופשית, צלילת סנפירים, הוקי תת-מימי, רוגבי תת-מימי ולשחייה על פני המים של צוללנים הלבושים בציוד צלילה. השנורקל הוא צינור כפוף לצורה הדומה לרוב לאות "ר" או "J", מצויד בפיה בקצה התחתון ובנוי ממתכת קלה, גומי או פלסטיק. השנורקל עשוי להגיע עם לולאת גומי או תפס פלסטיק המאפשר לחבר את השנורקל לחלק החיצוני של רצועת הראש של מסכת הצלילה. אף על פי שהשנורקל עשוי להיות מאובטח גם על ידי הכנסת הצינור בין רצועת המסכה לראש, אולם הדבר עלול לגרום אי נוחות פיזית, דליפת מסכה או אפילו אובדן שנורקל.[3]

נפח השנורקל מהווה נפח מת נשימתי. כאשר המשתמש נושם נשימה רעננה, חלק מהאוויר שנשף עד אותה עת נשאר בשנורקל ונשאף שוב, דבר המפחית את כמות האוויר הצח בנפח הנשאף ומגביר את הסיכון להצטברות של פחמן דו-חמצני בדם, דבר היכול לגרום להיפרקפניה. ככל שנפח הצינור גדול יותר וככל שנפח הנשימה והנשיפה קטן יותר, כך בעיה זו מחמירה יותר. צינור בקוטר קטן יותר מפחית את הנפח המת, אך גם מגביר את ההתנגדות לזרימת אוויר וכך מגביר את מאמץ הנשימה. הכללת הנפח הפנימי של המסכה במעגל הנשימה מרחיבה מאוד את השטח המת. נשיפה מדי פעם דרך האף בעת שימוש בשנורקל נפרד (שאינו משולב במסכה) תפחית מעט את הצטברות הפחמן הדו-חמצני, ועשויה לסייע בשמירה על המסכה נקייה ממים, אך במים קרים היא תגביר את הערפול. במידה מסוימת ניתן לנטרל את ההשפעה של שטח מת על ידי נשימה עמוקה ואיטית יותר, מכיוון שהדבר מפחית את יחס השטח המת ואת עבודת הנשימה .

צורות בסיסיות של שנורקלים

לשנורקלים שני כיוונים עיקריים: מותקן קדמי וצידי. השנורקל הראשון נרשם כפטנט בשנת 1938 היה שנורקל כהתקן קדמי, בו הצינור עובר על קדמת הפנים, ומוצמד עם תושבת למסכת הצלילה. שנורקלים קדמיים הוכיחו את עצמם כפופולריים בשנורקלינג באירופה עד סוף שנות ה-50, עד אשר שנורקלים צידיים נעשו נפוצים יותר. שנורקלים קדמיים זכו לתפוצה מחודשת עשור אחר כך, כציוד שחייה תחרותי לצורך אימוני בריכה ובתחרויות שחיית סנפירים, בזכות היותם יעילים יותר בהפחתת התנגדות המים לתנועה.

פיות שנורקל

בעוד פיית השנורקל גמישה, הקנה, שקצהו נמצא באוויר, עשוי מחומר קשיח יחסית כמו פלסטיק, מתכת קלה או גומי קשיח. קוטר הקדח בצנרן, אורכו, קוטרו ופיתוליו משפיעים על התנגדות לנשימה.

קצהו העליון של השנורקל עשוי להיות פתוח לסביבה, או מצויד בשסתום שנועד לסגור את אספקת האוויר מהאטמוספירה כאשר החלק העליון שקוע מתחת לפני המים. לעיתים קצהו העליון של השנורקל מסומן בפס זהה כדי להבטיח נראות טובה יותר ולהתריע למשתמשים אחרי במים אחרים על נוכחותו של השנורקלר.

הפיה מסייעת לשמירת השנורקל בפה. הוא עשוי מחומר רך וגמיש, בשנורקלים ראשונים היה עשוי גומי טבעי ובהתקנים מודרניים מסיליקון או פוליוויניל כלוריד (PVC) . ניתן למצוא פיות בשלל עיצובים, כולל פיות המצוידות בזיזים בהם ניתן לאחוז בין השיניים: ככל שהשיניים אוחזות חזק יותר את זיזי הפיה, כך מרווח האוויר בין השיניים קטן יותר, דבר המקשה על הנשימה ועלול גם לגרום לעייפות ולכאבים בלסת.

מסכת שנורקל מלאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגם של מסכת שנורקל מלאה

מסכת שנורקל משולבת מורכבת מצינור מעליו שסתום סגירה ונפתח ובקצהו התחתון מתחבר לחלק הפנימי של מסכת צלילה. שנורקלים משולבים חייבים להיות מצוידים עם שסתומים כדי לסגור את כניסת האוויר של השנורקל כאשר הם שקועים, אחרת יחדרו מים לתוך קצהו העליון של השנורקל ויציפו את פנים המסכה.

מסכות שנורקל מודרניות הן מסכות פנים מלאות המכסות את העיניים, האף והפה ומאפשרות לשנורקלר לנשום דרך האף או הפה. התקן זה עשוי לספק פתרון לאלה החשים רפלקס הקאה בתגובה להחדרת פיית שנורקל מקובלת לפה. גרסאות ראשונות של מסכות שנורקל המכסות את העיניים והאף בלבד. ציוד שנורקל משולב משנות ה-50 כלל מסכת שנורקל יחידה עם כיסוי עיניים ואף ושנורקל נפרד לפה.

לאחר תקופה קצרה בה אירעו מספר גבוה באופן יוצא דופן של מקרי מוות בעת שנורקלינג בהוואי [4] עלה חשד שעיצוב המסכות עלול לגרום להצטברות עודפת של פחמן דו-חמצני . אף שחשדות אלה לא הוכחו מדעית, מדינת הוואי החלה לקיים מעקב אחר איכות הציוד המשמש במקרי מוות בעת שנורקלינג. מלבד האפשרות שהמסכות, או לפחות חלק מהמותגים של המסכה, הם סיבה למקרי המוות, ייתכן שהמסכות המודרניות מנגישות את השנורקלינג לאנשים שמתקשים בציוד שנורקלינג מסורתי. קלות הגישה הזו עלולה לגרום ליותר שנורקלרים חסרי ניסיון או בעלי בעיות רפואיות לעסוק בשנורקלינג ולהחמיר סיכונים שאינן קשורים לסוג הציוד שהיה בשימוש. [5]

בעת מגפת הקורונה בשנים 2019–2020, על רקע המחסור בציוד מגן, הותאמו מסכות שנורקל משולבות, המכסות את הפנים, לשמש כמסכות חירום נשימתיות. חלק ממסיכות אלה יוצרו בהדפסת תלת מימד עם שינויים מינימליים לעיצוב המסכה המקורית. [6] [7] [8] בצרפת, היצרנית המובילה של בגדי הספורט ומסכות השנורקל, דקטלון, הפסיקה בעת המגפה את מכירת מסכות שנורקל בסניפיה, והפנתה את הציוד לצוותים רפואיים, ולמטופלים. המכירות הקמעונאיות של מסיכות שנורקלינג בצרפת התחדשו רק עם שוך המגפה.[9]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ האקדמיה ללשון העברית, שנורקל - צנרן, באתר Facebook, ‏26 בנובמבר 2023
  2. ^ Finswimming CMAS Rules. Confédération Mondiale des Activités Subaquatiquesקובץ PDF
  3. ^ Steve Blount, Herb Taylor, The Joy of Snorkeling: An Illustrated Guide. Pisces, 1984. ISBN 9780866360203
  4. ^ "Full Face Snorkel Mask Dangers [UPDATED 2019]: What's all the Hub Bub, Bub? - Let's Go To Maui". 2020-09-28. אורכב מ-המקור ב-2020-09-28. נבדק ב-2021-03-15.
  5. ^ "Increasingly popular full-face snorkel masks raise safety concerns". www.cbsnews.com (באנגלית). 14 במרץ 2018. נבדק ב-2021-03-15. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Opoczynski, David (2020-03-23). "Coronavirus : quand les inventeurs viennent à la rescousse des hôpitaux". Le Parisien (בצרפתית). נבדק ב-2022-07-18.
  7. ^ צנירה, בביצוע Charlotte valve, סרטון באתר יוטיוב
  8. ^ "Easy COVID". Isinnova (באיטלקית). 29 בינואר 2021. נבדק ב-2022-07-18. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ צנירה, בביצוע Pourquoi ne pas distribuer des masques de plongée Décathlon? BFMTV répond à vos questions, סרטון באתר יוטיוב

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צנירה בוויקישיתוף
ויקימסע מדריך למטייל בנושא צנירה בוויקימסע
* The British Sub-Aqua Club; Holbrook, Mike (2001). Snorkelling for all. London: Ebury. ISBN 978-0-09-188304-1.