קאטס (סרט, 1998)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קאטס
מבוסס על חתולים עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי דייוויד מאלט
תסריט אנדרו לויד ובר עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים איליין פייג' (גריזבלה)
קן פייג' (דברימימוס הזקן)
מייקל גרובר (מאנקוסטראפ)
מוזיקה אנדרו לויד ובר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה החברה לתיאטרון שימושי עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Universal Studios Home Entertainment עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, direct-to-video עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 5 באוקטובר 1998 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 120 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מוזיקלי, סרט פנטזיה, סרט ילדים עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קאטסאנגלית: Cats, בתרגום מילולי לעברית: חתולים) הוא סרט מוזיקלי משנת 1998 המבוסס על המחזמר הבימתי משנת 1980 "קאטס" מאת אנדרו לויד ובר, שהוא בעצמו מבוסס על אוסף השירים משנת 1939 "ספרו של פוסום הזקן על חתולים שימושיים" מאת ת"ס אליוט. לויד וובר היה אחראי על התזמור של ההפקה, והוא הזמין את ג'יליאן לין, הכוריאוגרפית של ההפקה הבימתית המקורית, לאמן את השחקנים לקראת הצילומים לסרט. דייוויד מאלט שימש כבמאי ההפקה.

הסרט הוא צילום של ההופעה הבימתית, אחרי שחלקים ממנה נחתכו על מנת לקצר את זמן הריצה עבור שידורי הטלוויזיה. הסרט צולם בתיאטרון אדלפי בשנת 1997, עם צוות שחקנים שנבחרו מבין הפקות בינלאומיות שונות של המחזמר. בתחילה, הסרט הופץ למכירה ב-VHS, ובהמשך גם ב-DVD וב-Blu-ray. הסרט שודר בערוצי טלוויזיה שונים, בהם PBS, ‏BBC‏ ו-Ovation.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קאטס (מחזמר)#עלילה

העלילה כולה מתרחשת במגרש גרוטאות מוזנח במהלך לילה אחד וארוך, במהלכו שבט החתולים "הג'ליקלס" (Jellicles) מתאספים עבור נשף חתולי הג'ליקלס, בו ייבחר החתול אשר יזכה לעלות לשמיים ולהיוולד מחדש לחיים חדשים.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

צוות השחקנים מורכב מחברים בהפקות בינלאומיות שונות של המחזמר, אשר הוזמנו לגלם שוב עבור הסרט את התפקידים אותם גילמו על הבמה. ביניהם נמנים איליין פייג' וסוזן ג'יין טאנר, שהשתתפו בהפקה המקורית של המחזמר בוסט אנד בתור גריזבלה וג'לילורום, בהתאמה, וקן פייג', שהשתתף בהפקה המקורית של המחזמר בברודוויי בתפקיד דברימימוס הזקן. היוצא מן הכלל הוא ג'ון מילס, שמגלם את דמותו של גאס בפעם הראשונה.[1]

צוות השחקנים, והדמויות שגילמו, כולל את:[2]

שם השחקן/ית שם הדמות אודות הדמות הערות
פרנק תומפסון אדמיטוס חתול מפוספס, צבעיו שחור, לבן, חום ובז'. תומפסון מגלם גם את דמותו של ראמפוס.
ג'אסון גראדינר אלונזו חתול אלגנטי בשחור-לבן, נחשב לעיתים קרובות כסגנו של מונקוסטראפ. הוא פלרטטן, אך עדיין יכול להיות רציני, נאמן ואמיץ.
ליאה סו מורלנד אלקטרה חתלתולה שקטה ומרוסנת. היא נקבת טאבי צעירה, כתומה ושחורה, מיודדת עם אטסטרה. כמו כן, ממעריצות ראם טאם טאגר.
טוני טימברלייק אספרגוס חתול כורוס בדרך כלל. אין לבלבל דמות זו עם דמותו של גאס, חתול התיאטרון. ישנן הפקות שבהן שחקן אחד מגלם את שתי הדמויות, אולם בהפקה זו, בשל גילו המתקדם של ג'ון מילס, אין ביכולתו לבצע את קטעי הריקוד והשירה הנדרשים מדמותו של אספרגוס.
פמי טיילור אקזוטיקה חתולה חלקלקה בצבעים כהים של חום וקרם, דומה לקסנדרה במראה החיצוני שלה. דמות זו נוצרה במיוחד עבור טיילור, שגילמה את תנטומיל בצוות השחקנים המקורי של הפקת לונדון.
ג'ו בינגהאם אטסטרה חתלתולה שמחה, אנרגטית בעלת נטייה להתרגש. מעריצה גדולה של ראם טאם טאגר.
רוזמרי פורד בומבלורינה חתולה אדומה, חצופה, חברותית, בעלת ביטחון עצמי.
ג'יימס בארון באסטפור ג'ונס חתול שמן, צבעי הפרווה שלו מזכירים חליפה. נחשב לבעל מעמד חברתי גבוה, מכונה "החתול של רחוב סנט ג'יימס". מבלה את זמנו במועדוני ג'נטלמנים ומתרועע עם החברה הגבוהה של לונדון.
סוזן ג'ין טאנר ג'לילורום חתולה בוגרת ששומרת על הגורים הצעירים, מטפלת בגאס, חתול התיאטרון הקשיש. טאנר נמנית עם צוות השחקנים המקורי של הפקת לונדון.
וירלה קאסטליין ג'מימה חתלתולה צעירה, תמימה וסקרנית. הלן מאסי מדבבת את קולה של קאסטליין, משום שההפקה חששה שלאחרונה מבטא כבד מדי.
סוזי מקנה ג'ני-אני-דוטס חתולה הנוהגת להתבטל במהלך כל שעות היום, אך פעילה מאוד בלילה, שולטת ביד רמה על כל העכברים והתיקנים שבבית.
ג'ון מילס גאס חתול תיאטרון בדימוס, שכעת זקן וחולה מכדי להופיע. מילס הוא השחקן היחיד בהפקה זו שמגלם בה לראשונה את התפקיד שלו.
איליין פייג' גריזבלה חתולת הזוהר לשעבר, כעת זקנה, תשושה, בודדה ומנודה. רוצה רק ששאר החתולים יקבלו אותה. פייג' הייתה השחקנית הראשונה שגילמה דמות זו בהפקת הוסט אנד המקורית של המחזמר.
קן פייג' דברימימוס הזקן הפטריארך האהוב של שבט החתולים. הוא זקן מאוד ובדרך כלל איטי. פייג' היה השחקן הראשון שגילם דמות זו בהפקת ברודוויי המקורית של המחזמר.
אווה מאי דמיטר חתולה ביישנית.
פילידה קרולי סמית' ויקטוריה חתלתולה לבנה וצעירה, מחוננת מאוד בריקוד. מבצעת פה דה דה יחד עם פלטו.
מייקל גרובר מאנקוסטראפ חתול שחור כסוף, המנהיג והמגן של החתולים, משמש כדמות המספר של המחזמר. אחיו הגדול של ראם טאם טאגר.
דרו וארלי מונגוג'רי חתול ידוע לשמצה כחלק מצמד חתולים מזיק, יחד עם ראמפלטיזר.
ברין וולטרס מקאוויטי הנבל האמיתי היחיד של ההצגה, יוצא מגדרו להפחיד את שאר החתולים. וולטרס מגלם גם את דמותו של פלטו.
ג'ייקוב ברנט מר מיסטופליס חתול צעיר שיש לו (לכאורה) כוחות קסומים. תפקידו כולל ריקוד בלבד.
ג'פרי גאראט סקימבלשאנקס "חתול הרכבת". חתול טאבי כתום, מתגורר ברכבת, חושב שהוא המפקח על רכבת הלילה לגלאזגו. מדובב על ידי דייוויד ארניל.
קארל מורגן פאונסיבל חתול שובב בגיל ההתבגרות. הוא אוהב לעצבן את החתולים המבוגרים יותר ולשחק עם הגורים הקטנים.
ברין וולטרס פלטו תפקידו כולל ריקוד בלבד. מבצע פה דה דה יחד עם ויקטוריה. וולטרס מגלם גם את דמותו של מקאוויטי.
טומי סלידן קוריקופאט תאום של תנטומיל. השניים מסונכרנים כמעט לחלוטין בתנועותיהם וכמעט זהים במראהם החיצוני. נחשבים לבעלי תפיסה על-חושית, שכן הם הראשונים מבין כל החתולים שחשים בנוכחותם של זרים.
רבקה פרקר קסנדרה חתולה אביסינית בצבע חום ושמנת, עם זנב קלוע ושיער אסוף, וללא מחממי רגליים.
ג'ון פרטידג' ראם טאם טאגר חתול אליל, בעיקר בקרב הבנות, אחיו הצעיר של מונקוסטראפ. המזג שלו נע בין ליצנות לרצינות.
פרנק תומפסון ראמפוס חתול אגדי בעל עיניים אדומות זוהרות. נחשב כדמות גיבור-על בקרב שאר החתולים. תומפסון מגלם גם את דמותו של אדמיטוס.
ג'ו גיב ראמפלטיזר חתולה ידועה לשמצה כחלק מצמד חתולים מזיק, יחד עם מונגוג'רי.
פרגוס לוגן תאמבלברוטוס חתול צעיר וקופצני.
קיי בראון תנטומיל תאומה של קוריקופט. השניים מסונכרנים כמעט לחלוטין בתנועותיהם וכמעט זהים במראהם החיצוני. נחשבים לבעלי תפיסה על-חושית, שכן הם הראשונים מבין כל החתולים שחשים בנוכחותם של זרים.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט צולם בתיאטרון אדלפי בלונדון במשך 18 ימים במהלך אוגוסט 1997.‏[3][4] תחילה, הוקלטו קולותיהם של השחקנים המבצעים את השירים, ולאחר מכן בוצעה פעמיים ההצגה במלואה, וצולמה על ידי 16 מצלמות שונות. לאחר מכן, במשך כמה שבועות, צולמו צילומי קלוז-אפ ופיק-אפ.[5]

המוזיקה הוקלטה בביצועה של תזמורת המורכבת מ-100 כלי נגינה,[5] כאשר סיימון לי שימש כמנהל המוזיקלי והמנצח. בסרט נעשה שימוש במוזיקה מהפקות בינלאומיות שונות של ההצגה הבימתית.[6]

הבדלים בין הסרט לבין הגרסה הבימתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאחר שהפקה זו יועדה קודם כל להיות משודרת בטלוויזיה, ההצגה הועמדה מחדש וצולמה ללא נוכחות קהל.[5][7] חלקים משמעותיים מההצגה הושמטו, שכן זמן הריצה של הסרט עמד על קצת מתחת לשעתיים, בעוד זמן הריצה של ההצגה הבימתית עמד על שעתיים ו-40 דקות.[1][7] כל הקטע "Growltiger's Last Stand" נחתך,[1] כמו גם קטעים מתוך "The Jellicle Ball", ‏"The Old Gumbie Cat", ‏"Mr. Mistoffelees", ‏"Macavity: The Mystery Cat" ו-"Mungojerrie and Rumpleteazer".

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילה, בשנת 1998, הסרט הופץ למכירה לצפייה ביתית על גבי קלטות VHS ו-DVD על ידי Polygram Vide,‏[3][8] והגיע למקום השישי בטבלת הישגי מכירות של קלטות וידאו של בילבורד.[9] הגרסה שהופצה על ידי סרטי יוניברסל בשנת 2002 הגיעה להישג של פלטינה‏ ‏18x‏ בממלכה המאוחדת.[10] מהדורת Blu-ray יצאה בשנת 2013. גרסה זו כללה צילומים נוספים מאחורי הקלעים.[11]

הסרט הוקרן בבכורה טלוויזיונית בערוץ PBS ב-2 בנובמבר 1998, במסגרת "Great Performances".‏[12][4] מאז, הסרט שודר בערוצי טלוויזיה שונים, לרבות ב-BBC וב-Ovation. בנובמבר 2014 הסרט הוקרן שוב במסגרת "Great Performances".‏[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 Marks, Peter (1 בנובמבר 1998). "Broadway's 'Cats': Restaged for Eternity (And We Thought They Were Kidding!)". The New York Times. ארכיון מ-5 באפריל 2019. נבדק ב-5 באפריל 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "1998 Video Cast List". Really Useful Group. אורכב מ-המקור ב-7 באפריל 2010. נבדק ב-30 במרץ 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ 1 2 Liebenson, Donald (22 באוקטובר 1998). "One More Time". Chicago Tribune. נבדק ב-5 באפריל 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ 1 2 3 "Preview and Cast of Cats". PBS. ארכיון מ-28 במרץ 2019. נבדק ב-28 במרץ 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ 1 2 3 Carroll, Leslie (21 בפברואר 2001). "'Cats' Breaks Ground on Video – PolyGram Films in London For Mass Market". Backstage. נבדק ב-5 באפריל 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Cats The Musical (official channel). How They Orchestrated the Film – Behind the Scenes. YouTube. נבדק ב-5 באפריל 2019. {{cite AV media}}: (עזרה)
  7. ^ 1 2 Sternfeld, Jessica (2006). The Megamusical. Indiana University Press. p. 171. ISBN 978-0-253-34793-0.
  8. ^ "Cats 1998: Releases". Blu-ray.com. נבדק ב-5 באפריל 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ "Top Video Sales". Billboard. 28 November 1998. p. 58. ISSN 0006-2510.
  10. ^ "Original Cast Recording: Cats". British Phonographic Industry. נבדק ב-25 במרץ 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ Gioia, Michael (18 בספטמבר 2013). "Andrew Lloyd Webber's Cats Available on Blu-Ray With Bonus Features". Playbill. נבדק ב-21 באפריל 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ Jones, Kenneth; Lefkowitz, David (2 בנובמבר 1998). "Tube Preserves 'Memory' Nov. 2 When Cats Has PBS Premiere". Playbill. נבדק ב-21 באפריל 2019. {{cite web}}: (עזרה)