קד (רשימה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רשימת קד בני תורה ספרדים
רשימת קד בני תורה ספרדים

קד היא רשימה חרדית ספרדית מונציפלית שהוקמה בשנת 2003 בבני ברק, על ידי הרב בצלאל פנחסי והרב יהודה עדס, כדי לייצג את ציבור האברכים הספרדי בערים החרדיות.

רקע להקמת הרשימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות המחלוקת שהתגלתה עוד בראשית שנות התשעים, בין הרב שך לרב עובדיה יוסף בנוגע לדרכה של מפלגת ש"ס, התאחדו קבוצת ראשי ישיבות חרדים ספרדים והקימו את ארגון מרביצי תורה ספרדים, שנועד לרכז ולייצג את ציבור האברכים הספרדי שהשקפתו קרובה להשקפת רבותיו מהמגזר החרדי הליטאי.

במערכות הבחירות לכנסת ולרשויות המקומיות במשך השנים, הורו מנהיגי הארגון לתלמידיהם להצביע למפלגת דגל התורה מתוך תקוה שתדאג גם לצורכי הציבור הספרדי שמצביע לה. אלא שבפועל עלו טיעונים שדגל התורה הזניחה את מצביעיה מקרב הציבור הספרדי, ולא דאגה לצורכיהם, כגון הקצאות שטחים למבני ציבור ולמוסדות חינוך[1].

התמודדות הרשימה בבחירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת הבחירות לרשויות המקומיות שנערכו ב-28 באוקטובר 2003 פנו הרב בצלאל פנחסי והרב יהודה עדס, מראשי מנהיגי ארגון מרביצי התורה, להתייעצות עם מנהיגי הציבור הליטאי, הרב אהרון יהודה לייב שטיינמן והרב מיכל יהודה ליפקוביץ, בנוגע להקמת רשימה נפרדת בעיר בני ברק, שתייצג את פלג הספרדים בני התורה[2].

בהמשך אושרה בקשה לרשימה נפרדת שסימנה היה 'קד'. ב-28 בספטמבר 2003 נערך כינוס בחירות לטובת הרשימה באולמי וגשל בבני ברק, ובו השתתפו לפי התיעודים כאלפיים אברכים ספרדים מתושבי העיר. בכינוס נשאו דברים הרב יהודה עדס, הרב אשר בן נאים, הרב יצחק רצאבי, הרב יהושע ברכץ והרב בצלאל פנחסי[2]. בבחירות שנערכו הכניסה הרשימה שני נציגים לעירייה. במקביל, הודיעו מנהיגי קד כי הרשימה תתמודד גם במודיעין עילית ברשימה נפרדת בראשות יהודה שם טוב, אולם בסופו של דבר הגיעו להסכמות והנציגים יהודה שם טוב ויאיר שוקרון נכנסו כנציגי דגל התורה מטעם הספרדים בני התורה[3].

בבחירות לעיר בני ברק שנערכו ב-11 באוקטובר 2008 התקבצו כל נציגי המפלגות תחת "הרשימה התורתית המרכזית" בראשות יעקב אשר, ולא התקיימו בחירות בעיר[4]. בעקבות ההצלחה הקודמת בבני ברק, פנו עסקנים מרשימת קד לראשי דגל התורה בהבהרה כי אם לא יוכנס למקום ריאלי במפלגת דגל התורה נציג מטעם הספרדים בני התורה, הם ישקלו לרוץ ברשימה נפרדת גם בערים נוספות. דגל התורה נענתה לדרישה, והציבה נציגים בערים ירושלים (שמעון חדד) בני ברק (יאיר שוקרון ומיכאל קקון) אלעד (משה כהן), ביתר (יוסף שטרית) וקריית ספר (יהודה שם טוב).

בעקבות הפילוג בציבור הליטאי, הוקמה בקרית ספר רשימה נפרדת שסימנה זך מטעם מפלגת בני תורה בהנהגת הרב שמואל אויערבאך, וציבור הספרדים בני התורה בעיר נחלקו, חלקם הצביעו לרשימת זך על פי הוראת הרב יהודה עדס[5] ואליה ערק גם נציג דגל לשעבר יהודה שם טוב, וחלקם הצביעו לרשימת דגל התורה שהציבה את אלי אוחיון כנציג הספרדים בעיר.

רשימת קד ב-2018[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת הבחירות לרשויות המקומיות שנערכו ב-30 באוקטובר 2018, שוב איימו נציגי קד בערים השונות על ריצה עצמאית, לאחר שלטענתם דגל מפלה אותם ביחס לכוחם האמיתי.

  • בירושלים הודיע נציג קד שמעון חדד, בעקבות שיבוצו במקום העשירי במפלגת דגל התורה, שהיווה סיכון גדול שהוא יוותר בחוץ, כי הוא פורש מדגל התורה ומקים רשימה עצמאית מטעם קד, ששמה יהיה מוריה[6]. בסופו של דבר הוא שובץ ברשימת דגל התורה, אך לא נכנס לעירייה[7].
  • בבני ברק[8] הודיעו נציגי דגל התורה מטעם הספרדים בני התורה, יאיר שוקרון ומיכאל קקון, כי אם לא יקבלו הסכם מחייב ומסודר מדגל ביחס לזכויות הציבור המיוצג על ידם הם ירוצו ברשימה נפרדת כפי שעשו בעבר. בסופו של דבר הושגו הבנות והם נכנסו מטעם דגל[7].
  • במודיעין עילית התווספו לעירייה שני מקומות נוספים בעקבות ריבוי התושבים, ונציגי קד טענו כי מקומות אלו מגיעים להם מאחר שכוחם האמיתי בעיר לא מיוצג נכון, וכי אם לא ייענו לדרישתם הם ירוצו ברשימה נפרדת[9]. בסופו של דבר לא הוגשה רשימה בשם קד, אך חלקים ממצביעי קד תמכו ברשימה אחרת בשם "האיחוד שע"י קהילות הספרדים מודיעין עילית" שהתמודדה באופן עצמאי[10].

במהלך מערכת הבחירות הודיע הרב יהודה עדס שנחשב למנהיגה הרוחני של רשימת קד כי הוא פורש מההנהגה הציבורית, ולא מורה לכלל הציבור למי להצביע[11].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הטענות שהובילו לריצה נפרדת הובאו בעיתון הזכות לייצוג גיליון 1, שיצא על ידי פעילים מרשימת קד והופץ בריכוזים החרדיים בכל הארץ
  2. ^ 1 2 פעילי רשימת קד, גיליון הזכות לייצוג מס' 2, באתר "טקסט רץ הוצאה לאור", ‏חשון תשס"ד
  3. ^ צוות כתבי קו עיתונות, וְאֵלּוּ הֶם • נציגי הסיעות החרדיות במודיעין עילית, באתר כל הזמן, בהמשך הכתבה, תחת הכותרת יהודה שם טוב, ‏26 בספטמבר 2018
  4. ^ בני ברק#ראשי העירייה
  5. ^ ישראל כהן, מודיעין עילית: הרב יהודה עדס תומך ב'בני תורה', באתר כיכר השבת, ‏20 באוקטובר 2013
  6. ^ רפי פרלשטיין, האנשים שילחמו על 31 המושבים בכיכר ספרא: אלו רשימות המועמדים למועצת עיריית ירושלים, באתר my-net ירושלים, ‏17 באוקטובר 2017 (ארכיון)
  7. ^ 1 2 תוצאות הבחירות לרשויות המקומיות | אוקטובר 2013|אתר=באתר משרד הפנים|תאריך=
  8. ^ ארי קלמן, מאבק פנימי ב'דגל': הנציגים מאיימים בפיצול, באתר בחדרי חרדים, ‏23 באוגוסט 2018
  9. ^ דוד קורצוויל, עכשיו זה נראה סופי • נצח רצה לבד, באתר קול חי, ‏15 לספטמבר 2013
  10. ^ תוצאות הבחירות לרשויות המקומיות 2018, באתר משרד הפנים, ‏31 באוקטובר 2018
  11. ^ משה ויסברג, ראש הישיבה: אני נאלץ לפרוש מההנהגה, באתר בחדרי חרדים, ‏18 באוקטובר 2018