קוברה יורקת אינדונזית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקוברה יורקת אינדונזית
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: קשקשאים
תת־סדרה: נחשים
משפחה: פתניים
סוג: קוברה
מין: קוברה יורקת אינדונזית
שם מדעי
Naja sputatrix
בויה, 1827
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קוברה יורקת אינדונזית (שם מדעי: Naja sputatrix) היא מין של קוברה יורקת ממשפחת הפתניים הנפוצה באינדונזיה ובעיקר באי ג'אווה.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוברה זו בעלת קשקשים צהובים ושחורים עד חומים כהים לסירוגין עם ראש רחב ושחור, עיניים גדולות ומפרש מתוח מצידי הצוואר. הקוברה בעלת חוטם קצר, נחיריים גדולים ושיני ארס בקדמת ראשה שהם בעלי בלוטות בקדמת השן איתה הקוברה יכולה לירוק ארס לעבר עיני תוקפים. אורכה של הקוברה 1.3 מטר בממוצע, אך נמצאו גם כמה באורך 1.83 מטר.

קוברה זו חיה רק בדרום אינדונזיה בג'אווה ובאיי סונדה בבאלי, לומבוק, סומבאווה, למבטו קומודו, פלורס ואלור. ייתכן שהיא מצויה גם בטימור ובסולאווסי. תפוצת הקוברה היא בעיקר בסוואנות מיוערות וביערות מונסון עד לגובה 3,000 מטר. הקוברה ניזונה מטרף עיקרי של מכרסמים כמו עכברים וחולדות וגם מלטאות, נחשים אחרים וצפרדעים. הקוברה מותקפת בידי מספר מעט מאוד של טורפים ובעיקר בידי כוח ענק (באי קומודו), אף שבמספר מקרים הקוברה הצליחה לירות לעיני הלטאה ולהינצל. יריקת הארס והפחדה הם ההגנות העיקריות שלה אך אם זה לא עוזר היא תכיש בעזרת ניביה את התוקף.

קוברה זו הורגת מעט מאוד אנשים כל שנה. למרות זו הארס שלה המורכב מנוירוטוקסינים חזקים יכול לגרום לקרישת דם מהירה ולהאטה של מהירות הדם עד לעצירת פעילות הלב. הארס נחשב לחזק יחסית אך גם לאיטי יותר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קוברה יורקת אינדונזית באתר הרשימה האדומה של IUCN