קוובביהירקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקוובביהירקס
איור אפשרי של שני פרטים
איור אפשרי של שני פרטים
תקופה
סוף פליוקן 5.33–2.58 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: שפנאים
משפחה: פליוהירקיים
סוג: קוובביהירקס
מין: Kvabebihyrax kachethicus
שם מדעי
Kvabebihyrax
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קְוָבֵּבִּיהִירַקְס (שם מדעי: Kvabebihyrax) הוא סוג של יונק נכחד ממשפחת הפליוהירקיים הנכחדת שבסדרת השפנאים. הקובביהירקס חי בסוף תקופת הפליוקן באזור הקווקז, ואולי גם בקצה גאורגיה (עבר הקווקז) שלפני 5.33–2.58 מיליון שנה. סוג זה הכיל מין אחד - Kvabebihyrax kachethicus, אשר קיבל את שמו בשנת 1966 בידי החוקרים L.K. Gabuniya ו-A.K. Vekua. הוא קרוי על שם היישוב "קווביבי" בו התגלה, כשהסיומת "hyrax" פירושה "שפן".

הקוובביהירקס היה גדול יותר מכל שפן חי: הוא הגיע לאורך 1.6 מטר ולמשקל של עד 80 קילוגרם. במראהו הזכיר היפופוטם יותר מאשר שפן. הוא חי רוב זמנו בסמוך למים מתוקים. הוא דמה למיני שפנים גדולים כגון הטיטאנוהירקס, שהגיע למשקל של 1.3 טון, אך בתקופתו מרבית שפנים אלה כבר נכחדו והוא היה הגדול מכל שפני הנאוגן.

המאובנים שלו כללו גולגולת גדולה ומוארכת באורך 27 סנטימטרים עם לסתות נוקשות בעלות שיניים חותכות גדולות מאוד יחסית, אשר בלטו משתי הלסתות, כשהשיניים בלסת התחתונה היו מעט יותר שטוחות. העיניים מוקמו בקצה העליון של הלסת, באופן מתאים להסתתרות מתחת למים כמו של היפופוטם. ייתכן שהיה לו חדק קצר מעל הפה. הוא ניזון כנראה מעשב ומצמחי מים ורוב זמנו חי במים בדומה להיפופוטם ואולי גם בגדות יערות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קוובביהירקס בוויקישיתוף
  • קוובביהירקס, באתר GBIF (באנגלית)