קוליברי זנוב אדום-מקור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקוליברי זנוב אדום-מקור
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: סיסאים
משפחה: קוליבריים
סוג: קוֹלִיבְּרִי
מין: קוליברי זנוב אדום-מקור
שם מדעי
Trochilus polytmus
ליניאוס, 1758
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קוליברי זנוב אדום-מקור (שם מדעי: Trochilus polytmus) הוא מין עוף טרופי קטן ממשפחת הקוליבריים האנדמי לג'מייקה והוא הציפור הלאומית שלה. הוא תואר למדע ב-1758 בידי החוקר קארולוס לינאוס והוא אחד משני מינים בסוג קוליברי זנוב לצד המין קוליברי זנוב שחור-מקור (Trochilus scitulus).

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורכו של הקוליברי הזכר 22 עד 25 ס"מ ואורך הזנב שלו 10 עד 13 ס"מ, כשמשקלו 4 עד 6.5 גרם בקירוב. הנקבה קטנה יותר באורך של כ-10.5 ס"מ ומשקל של 3 עד 6.1 גרם בקירוב. הקוליברי בעל כסות נוצות ירוק-כהה עם קצוות כנפיים וזנב שחורים ראש וגב שחורים ומקור אדום כשמו שמותאם לחדירה לעומקי פרחים ארוכים והוא בעל זנב ארוך ובעל זוג גדילים שחורים ארוכים בקצותיו. הנקבות ירוקות רגילות עם בטן וחזה לבנים, כיפת ראש בצבע ירוק-מתכתי ומקור כהה ומחודד. לעומת הזנב הזנב שלה קצר בהרבה.

הקוליברי הוא עוף נפוץ לאורך ג'מייקה, למעט הקצה המזרחי, בו מחליף אותו המין שחור-המקור. תפוצתו היא ביערות הרריים ויערות גשם עד לגובה 1,500 מטרים ומתרחק מאזורי חופים ומדבריות, אך נפוץ בשפלות ובהרים הגבוהים של ג'מייקה.

התנהגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקוליברי הוא פעיל יום יונק צוף, בעיקר מהצמח Besleria lutea ועוד וכן הוא צד חרקים הן מהעלים והן מקורי עכביש בהם נלכדו. קוליברי זה לעיתים גוזל צוף מהפרחים לאחר שהושחתו בידי טנגרת הבננה או נקר מוצץ צהוב-בטן.

בדומה למרבית הקוליבריים הוא טריטוריאלי מאוד ויתקוף מסיגי גבול, אפילו גדולים יותר ממנו. במקרים מסוימים קוליברים שולטים על עץ גדול מכיל פרחים עתירי צוף במטרה לפתות נקבות רבות להתקרב אליו. אז הוא מנפנף עבורם את זנבו הארוך תוך ריקוד אווירי כלפיה.

הם מקננים בקן עשוי סיבי צמחים וקורי עכביש עם חזזיות ובונים אותו על ענף דק, כדי להקשות את הגישה לטורפים. לרוב הנקבה מטילה עד 2 ביצים ועליהם דוגרת במשך 17 עד 19 ימים, כשהגוזלים מגיעים לבגרות לאחר 19 עד 24 ימים מבקיעתם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קוליברי זנוב אדום-מקור באתר הרשימה האדומה של IUCN