קון אייר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קון אייר
Con Air
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי סיימון וסט עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'רי ברוקהיימר עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט סקוט רוזנברג עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה כריס לבנזון, גלן סקנטלבורי, סטיב מירקוביץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ניקולס קייג', ג'ון קיוזק, ג'ון מלקוביץ'
מוזיקה טרבור רבין, מארק מנקינה עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום דיוויד טטרסול עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה סרטי טאצ'סטון עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 6 ביוני 1997
משך הקרנה 115 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פעולה, סרט כלא, סרט מותחן, סרט להט"בי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 75 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו conair
פרסים מועמד לשני פרסי אוסקר
זוכה פרס פטל הזהב
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קון אייראנגלית: Con Air) הוא סרט פעולה אמריקאי משנת 1997 שבויים על ידי סיימון ווסט והופק על ידי ג'רי ברוקהיימר, ובכיכובם של ניקולס קייג', ג'ון קיוזק וג'ון מלקוביץ' לצד אנסמבל שחקנים נוספים כגון: וינג ריימס, דני טרחו, סטיב בושמי, דייב שאפל, מוניקה פוטר, קולם מיני דייוויד רמזי.

הסרט היה מועמד לשני פרסי אוסקר בקטגוריות הסאונד והשיר הטוב ביותר ("How do I live" בביצוע טרישה אירווד).

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל ביחידת הריינג'רס של צבא ארצות הברית קמרון פו (ניקולס קייג') משתחרר מהצבא ומגיע לביתו באלבמה, שם הוא מסתבך בקטטה עם שיכורים שאיימו עליו ועל אשתו טרישה (מוניקה פוטר) בעודה בהיריון והורג אחד מהם בטעות, ובשל כך נידון לעשר שנות מאסר. בכלא הוא מנהל קשר עם טרישה ועם ביתו קייסי באמצעות מכתבים; שמונה שנים לאחר מכן הוא מקבל שחרור על תנאי ונלקח לטיסה חזרה לאלבמה במטוס מיוחד להובלת אסירים הנקרא "Jailbird". פו מלווה לאלבמה ביחד עם חברו לתא, האסיר חולה הסוכרת מייק "בייבי או' " או'דל (מייקלטי ויליאמסון), שמועבר ביחד עם אסירים נוספים לכלא השמור במדינה. על ההעברה מפקח מרשל וינס לארקין (ג'ון קיוזאק), שמלווה עם שני סוכנים מהמנהל לאכיפת הסמים דנקן מלוי (קולם מיני) ווילי סימס, שמתכנן להסתנן למטוס כאסיר כדי לדובב את פרנסיסקו סינדינו (חסה בורגו), בנו של ברון סמים קולומביאני שנכלא בכלא ואמור גם כן לעלות על המטוס באמצע הדרך להעברה לכלא.

מספר נוסף של אסירים אמור לעלות לכלא החדש והמאובטח ביותר בארצות הברית, כולל רוצח ההמונים ויליאם "בילי בלאגן" בדפורד (ניק צ'ינלונד), האנס ג'ון "ג'וני 23" באקה (דני טרחו), חבר במיליציה השחורה "צבא הגרילה השחור" נייתן "דיאמונד דוג" ג'ונס (וינג ריימס) ופושע העל "סיירוס הווירוס" גריסום (ג'ון מלקוביץ'). לאחר המראת המטוס, האסיר ג'ו "פינבול" פרקר (דייב שאפל) מצית שרפה במטוס כפעולת הסחה ובמהומה שנוצרת מצליח לשחרר את נייתן וסיירוס מתאם ולאפשר להם להשתלט על המטוס. האסירים החוטפים מתכננים להנחית את המטוס בקרסון סיטי בהתאם לתוכנית המקורית, להעלות אסירים נוספים שם מבלי שהרשויות יחשדו בחטיפת המטוס ולטוס איתם לארץ ללא הסכם הסגרה. סימס חושף את זהותו ומנסה באיומי אקדח להשתלט בחזרה על המטוס, אך סיירוס הורג אותו. פו וסיירוס גם עוצרים את ג'וני 23 מלאנוס את הסוהרת היחידה במטוס, סאלי בישופ (רייצ'ל טיקוטין).

המטוס מגיע לקרסון סיטי כמתוכנן, והאסירים מתחזים לסוהרים כדי לשטות בסוהרים שעל הקרקע שאינם מודעים לחטיפה. במסגרת העברת האסירים, הסוהרים והטייסים המקוריים של המטוס מועברים כאסירים לצוות הקרקע באיומי אקדח וכשפיהם חסום כדי שלא יוכלו להתריע על החטיפה. מבין האסירים החדשים שעולים למטוס, מלבד סינדינו, נמנים הטייס החדש ארל ויליאמס (אם סי גייני), והרוצח הסדרתי גארלנד גרין (סטיב בושמי). הסוהרים שעל הקרקע מגלים את החטיפה לאחר שפו שותל בבגדיו של אחד מהסוהרים שאולצו לרדת מהמטוס את מכשיר ההקלטה שנמצא על בגדיו של סימס המנוח, אבל אינם יכולים לעצור את המטוס מלהמריא. בינתיים, פינבול, שנשלח על ידי סיירוס כדי להיפטר מהמשדר של המטוס ולמנוע מהרשויות לעקוב אחריו, מנסה לרוץ בחזרה למטוס הממריא אבל נמחץ תחת גלגליו.

האסירים מתכננים כעת לנחות בשדה התעופה הנטוש לרנר, שם מחכה להם מטוס מצד הקרטל של אביו של סינדינו, שאמור לקחת אותם מארצות הברית. פו מוצא את גופתו של פינבול, שהועלתה בחזרה עם הגלגלים בעת ההמראה, וכותב מסר אודות החטיפה למרשלים שבקרקע ומצרף אותה לגופתו של פינבול וזורק אותה לקרקע. לארקין לומד מהמסר על החטיפה ועל הנחיתה הצפויה בשדה התעופה לרנר ומזעיק לשם את המשמר הלאומי. בדפורד, שמגיע בינתיים לתא המטען, מגלה את מעשהו של פו ואת מכתב השחרור שלו ומבין שפו אינו מעוניין להימלט עימם ומנסה לתקוף אותו, אך פו נאלץ להרוג אותו כדי לשמור על מניעיו בסוד.

המטוס נוחת בשדה התעופה לרנר, ללא כל סימן למטוס שאמור לקחת אותם. פו מזהיר את שאר האסירים שאביו של סינדינו נוהג לבגוד בשותפיו וסיירוס מורה לאסירים לתדלק את המטוס ולהכין אותו להמראה. גרין נודד בסביבת שדה התעופה ופוגש בילדה קטנה שמזמינה אותו לשחק עימה, אבל לא פוגע בה. פו עוזב את שאר האסירים כדי למצוא לבייבי או מזרק כדי שיוכל לקחת את מנת האינסולין שלו, ופוגש במקרה את לארקין ומיידע אותו על המצב. השניים מגלים שסינדינו מתכנן לברוח במטוס פרטי ללא שאר האסירים, ולארקין מחבל במטוס וגורם לו להתרסק על הקרקע לפני שזה מספיק להמריא, וסיירוס מוציא להורג את סינדינו על בגידתו בו. בינתיים, ג'וני 23, שממונה לצופה במגדל הפיקוח, רואה מרחוק את כוחות המשמר הלאומי שמתקרבים לשדה התעופה ומזהיר את שאר האסירים, ואלה מוצאים את מלאי הרובים שממוקם בבטן המטוס ומתכוננים להציב מארב. בקרב שמתחולל בין כוחות המשמר הלאומי לאסירים לארקין מצליח להגן על אנשי המשמר הלאומי באמצעות בולדוזר ישן בעוד שפו מוצא את המזרק וממהר למטוס וזה ממריא ביחד עם האסירים הנמלטים.

לאחר שסיירוס מגלה בבטן המטוס את גופתו של בדפורד, זהותו ומניעיו של פו נחשפים וסיירוס עומד להוציא להורג את בייבי או, אבל לארקין ומלוי מגיעים עם שני מסוקי תקיפה כדי לאלץ אותו לנחות. לאחר שהם פוגעים במכל הדלק של המטוס, ארל ויליאמס נאלץ להנחית אותו ברחוב הראשי של לאס וגאס, וגורם להרס ולמותו של ג'וני 23, שנכבל לפני כן על ידי פו לאחר שניסה לנצל את המהומה בשדה התעופה לרנר כדי לממש את ניסיון האונס שלו על בישופ. סיירוס, נתן וארל מצליחים להימלט מהרשויות שמגיעות לעצור את כל האסירים הנמלטים ותופסים כבאית, אבל פו ולארקין רודפים אחריהם באופנועי משטרה ומצליחים להביא למותם של השלושה. פו כעת אדם חופשי ומתאחד לראשונה עם ביתו, אותה לא ראה מאז נולדה, ועם אשתו. האסיר היחידי שלא נתפס הוא גרלנד גרין, שמצליח להתחזות למהמר ולכאורה נפתר מהדחפים הרצחניים שלו שהפכו אותו לרוצח המונים.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ניקולס קייג' - קמרון פו. בעברו שירת כלוחם ברגימנט הריינג'רס ה-75. לאחר שחרורו הורשע בהריגת אדם שתקף את אשתו, טרישה (מוניקה פוטר). פו הוא רק 'טרמפיסט' במטוס, בדרך להתאחד מחדש עם משפחתו.
  • ג'ון קיוזק - מרשל וינס לארקין. השוטר שאחראי על הטיסה, מוצג כאינטליגנטי ובעל דעות ליברליות בנוגע למערכת הענישה והשיקום. יוצר ברית עם פו כדי לנסות ולעצור את האסירים במטוס.
  • ג'ון מלקוביץ' - סיירוס "הווירוס" גריסום. פושע ערמומי ומשכיל, בילה 25 שנים בבתי כלא שונים על רצח, שוד, חטיפה וסחיטה. נטען כי "הרג יותר אנשים מהסרטן".
  • וינג ריימס - ניית'ן ג'ונס. ידוע בכינוי "דאימונד דוג", מנהיג מיליטנטי שחור שנכלא על רצח. משמש כיד ימינו של גריסום בזמן ההשתלטות על המטוס, אך למעשה שונא אותו ומתכנן לחסלו.
  • מייקלטי ויליאמסון - מייק אודל. חברו לתא של פו וחולה סוכרת. זריקות האינסולין שלו נהרסות בזמן מרד האסירים, מה שמכריח את פו להישאר על המטוס כדי להגן עליו.
  • ניק צ'ינלונד - ויליאם בדפורד. "בילי המשוגע", מרצה שמונה מאסרי עולם על רצח משפחתה של אשתו הבוגדנית. מוגדר כאסיר מסוכן ביותר ומוחזק בבידוד.
  • סטיב בושמי - גארלנד גרין. רוצח סדרתי שקט ומופנם, אך מטיל אימה על כל אסירי המטוס ונערץ על ידי גריסום. מוחזק בתנאי אבטחה מקסימליים כולל חליפת משוגעים ומסכה בסגנון חניבעל לקטר.
  • דני טרחו - ג'וני 23. אנס סדרתי שקיבל את שמו ממספר קורבנותיו.
  • אם. סי גייני - Swamp Thing. טייס צבאי לשעבר ומבריח סמים המכונה "היצור מהביצה", האסירים משתמשים בו כדי להחליף את הטייס המקורי של המטוס.
  • חסה בורגו - פרנסיסקו סנדינו. ברון סמים קולומביאני והאיש שמספק את המימון לתוכנית הבריחה.
  • דייב שאפל - "פינבול" פארקר. נרקומן ופירומן, הוא מסיח את דעת השומרים במטוס ומאפשר לאסירים להשתלט עליו.
  • קולם מיני - סוכן ה-DEA דאנקן מאלוי. סוכן נלהב ושאפתן שמסתכסך במהרה עם לארקין.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קון אייר בוויקישיתוף