קולם מיני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קולם מיני
Colm Meaney
קולם מיני, 2016
קולם מיני, 2016
לידה 30 במאי 1953 (בן 70)
דבלין, אירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1978 עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Bairbre Dowling (19771994) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קולם מיני, 2011

קולם ג'יי. מיניאנגלית: Colm J. Meaney; נולד ב-30 במאי 1953) הוא שחקן קולנוע ותיאטרון אירי, מועמד פרס גלובוס הזהב לשנת 1993 על הופעתו בסרט "ממזר קטן". התפרסם בתפקיד המהנדס מיילס או'בריאן בסדרות "מסע בין כוכבים: הדור הבא" ו"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" ובסרטי הפעולה "אזרח שומר חוק" ו"קון אייר".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיני נולד בדבלין והחל ללמוד משחק כנער. היה חלק מצוות התיאטרון האירי הלאומי "תיאטרון אבי" ושיחק בתחילת דרכו עם להקות תיאטרון באנגליה.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל את דרכו המקצוענית כשחקן בהופעה קטנה בסרטו של ג'ון יוסטון "המת". ב-1990 השתתף בתפקיד קטן בסרט הפעולה "מת לחיות 2" בתור טייס ובדרמה "בואו לראות את גן העדן". מיני התגלה לראשונה ב-1991 בדרמה המוזיקלית של אלן פארקר "הקומיטמנטס" שנבחרה לסרט האירי הטוב בכל הזמנים. ב-1992 שיחק בתפקיד משני בסרט הפעולה המצליח בהפקתו של סטיבן סיגל "מצור ימי" ובדרמה התקופתית של רון הווארד "הרחק מכאן".

מיני הועמד ב-1993 לפרס גלובוס הזהב בקטגוריית השחקן הטוב ביותר בתפקיד קומי/מוזיקלי על הופעתו בסרט הטלוויזיה האירי של סטיבן פרירס "ממזר קטן", בו שיחק בתפקיד דס קורלי אביה של גיבורת העלילה הצעירה ההריונית שרון קורלי. ב-1995 הופיע בקומדיה הרומנטית "האיש שעלה על גבעה וירד הר". ב-1997 שיחק בסרט הפעולה המוערך "קון אייר" בתפקיד סוכן ה-DEA השאפתן דאנקן מאלוי. ב-1999 שיחק בדרמה הקומית "מיסטרי, אלסקה" בתפקיד ראש עיירת מיסטרי, אלסקה סקוט פיצ'ר ובפנטזיה בת שני החלקים "האגדה הקסומה של הלפרקונים" בתור הלפרקון סימוס מולדון.

ב-2003 שיחק מיני בקומדיית הפשע האירית "אינטרמישן" בתפקיד הבלש ג'רי הלינץ' המתעמת עם הפושע להיף (קולין פארל). ב-2004 הופיע במותחן הפשע הבריטי "לאייר קייק" בתור ג'יני יד ימינו של סוחר הסמים ג'ימי פרייס. מיני זכה להערכה רבה בארצו בשנת 2007 על הופעתו בדרמה "מלכים". ב-2009 התפרסם בסרט הפעולה "אזרח שומר חוק" בתפקיד הבלש דאניגן ובדרמת הספורט של זוכה האוסקר טום הופר "יונייטד המקוללת" בתפקיד מאמן נבחרת אנגליה בכדורגל דון ריווי. ב-2010 שיחק בקומדיה "קחו אותו ליוונים" בתפקיד ג'ונתן סנו אביו של כוכב הרוק אלדוס סנו (ראסל ברנד)

בשנת 2017 שיחק בסרטו הביוגרפי של פיטר לנדסמן "האיש שהפיל את הבית הלבן", בכיכובו של ליאם ניסן. בשנת 2019 שיחק בדרמה הביוגרפית "טולקין", אשר מבוסס על חייו של הסופר ג'ון רונלד רעואל טולקין, ובסרט "הבנקאי".

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מימין לשמאל: קולם מיני, ארמין שימרמן ומארק אלאמו - שחקני "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"

מיני הופיע לראשונה בסדרת המדע הבדיוני המוערכת "מסע בין כוכבים: הדור הבא" בפרק הפיילוט שלה בשנת 1987, במסגרתו גילם קצין-הגה ללא שם. הדמות שגילם הופיעה לעיתים תכופות, כדמות אורחת, וקיבלה בסופו של דבר את השם מיילס או'בריאן. בשנת 1993 עזב מיני את הסדרה, לטובת תפקיד בולט וקבוע בשבע עונות של סדרת הספין אוף שלה - מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9 (מיני השתתף בכל 173 פרקי סדרה זו). בשנת 1994 חזר מיני אל הדור הבא לתפקיד אורח לשני פרקים נוספים - שני הפרקים המסיימים את הסדרה. בסך הכל הופיע מיני בסדרת הדור הבא ב-52 פרקים. עם 225 הופעות בסך כל סדרות מסע בין כוכבים, מיני הוא השחקן בעל מספר ההופעות הרב ביותר בזיכיון זה, למעט מייקל דורן (אשר הופיע ב-280 פרקים). "שיא מסע בין כוכבים" נוסף שמחזיק מיני, ביחד עם פטריק סטיוארט וארמין שימרמן הוא הופעה בשני פרקי פיילוט של הזיכיון מסע בין כוכבים: מיני הופיע הן בפיילוט של הדור הבא והן בפיילוט של חלל עמוק 9 (כמו גם סטיוארט. שימרמן הופיע בפיילוטים של חלל עמוק 9 ושל וויאג'ר).

ב-2002 קיבל מיני ביקורות טובות ומועמדות לפרס ג'יני על תפקידו במיני סדרה "נוסע אקראי". בשנת 2004 לוהק מיני לתפקיד משנה בסדרה סטארגייט אטלנטיס כמפקדם של אנשי הג'יניי, ב-2009 שיחק במיני סדרת הפנטזיה הקנדית "אליס" בתפקיד מלך הלבבות. ב-2011 לוהק לתפקיד הראשי בסדרת הדרמה התקופתית "גיהנום על גלגלים" בתור איש העסקים תומאס דוראנט.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

למיני שתי בנות, היה נשוי לשחקנית ברבי דוולינג במשך כ-17 שנה. ב-2007 נישא בשנית לאיינס גלוריאן.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קולם מיני בוויקישיתוף