קיפוד אירופי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקיפוד אירופי
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: אוכלי חרקים
משפחה: קיפודיים
סוג: קיפוד
מין: קיפוד אירופי
שם מדעי
Erinaceus europaeus
ליניאוס, 1758
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קיפוד אירופי (שם מדעי: Erinaceus europaeus) הוא מין ממשפחת הקיפודיים ומהסוג קיפוד שמצוי באירופה, מחצי האי האיברי ואיטליה עד לסקנדינביה. זהו מין נפוץ מאוד, שמתוסגל לחיים בבתי גידול שונים. למרות שאוכלוסייתו יציבה ברוב אירופה, בממלכה המאוחדת אוכלוסייתו קטנה במהירות. מין זה אינו מצוי בישראל.

הקיפוד האירופי הוא מין פעיל לילה. ההליכה שלו הססנית: הוא עוצר ללא הרף ומרחרח את האוויר. זהו מין אוכל-כל, שניזון בעיקר מחסרי חוליות כמו חשופיות, שלשולים, חיפושיות, זחלים וחרקים אחרים. לעיתים, הקיפודים אוכלים גם פירות ופטריות, המשלימים את התזונה שלהם.

עונת הרבייה מתרחשת לאחר תרדמת החורף, כאשר רוב ההריונות הם בין מאי ליולי. ההיריון נמשך בין 31 ל-35 ימים. הנקבה מגדלת את 4-6 גוריה לבדה, ללא עזרה מהזכר. תוחלת החיים של הקיפודים היא כ-3 שנים בממוצע, אם כי פרטים עשויים להגיע אף לגיל 10 שנים.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב גופו של הקיפוד חום; הגב מכוסה בכ-6,000 דרבנות. אורכו של הקיפוד האירופי כ-16 ס"מ, ובפרטים גדולים במיוחד האורך עשוי להגיע ל-26 ס"מ. זנבו קצר מאוד, וניתן לתארו כשריד לזנב - אורכו 2 עד 3 ס"מ בלבד. המשקל לאחר הלידה הוא כ-120 גרם, ולאחר ההתבגרות, משקלו של הקיפוד מגיע ליותר מ-1.1 ק"ג. המשקל הגובה ביותר שנמדד במין זה הוא 2 ק"ג. משקלם של בוגרים בקיץ קטן בדרך כלל ממשקלם בסתיו, ונע בדרך כלל בין 500 ל-800 גרם. הזכרים גדולים מעט מהנקבות, אבל פער קטן זה במשקל זניח לעומת השינויים העונתיים במשקל גופו של הקיפוד.

ישנם מספר קיפודים שגופם בצבע לבן; תופעה זו מתרחשת בגלל לאוציזם (היעדר מלנין). עם זאת, קיפודים אלה לא לבקנים ממש. קיפודים לבנים נדירים מאוד, מלבד באיים צפון רונלדסיי ואולדרני, בהם הקיפודים הלבנים מהווים כ-25% מהאוכלוסייה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קיפוד אירופי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קיפוד אירופי באתר הרשימה האדומה של IUCN