קסנתומה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קסנתומה
Xanthoma
תחום גסטרואנטרולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
גורם תאי קצף, היפרליפידמיה עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
eMedicine 1103971 עריכת הנתון בוויקינתונים
סיווגים
ICD-10 E78.2, K13.4 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קסנתומהאנגלית: xanthoma או ברבים xanthomatas) (מהמילה: xanthomatosis) היא שקיעה של חומר עשיר בכולסטרול צהבהב שיכול להופיע בכל מקום בגוף במצבי מחלה שונים.[1] הם ביטויים עוריים של ליפידוזיס (אנ') בהם ליפידים (שומנים) מצטברים בתאי קצף גדולים בתוך העור. הם קשורים להיפרליפידמיה, הן סוגים ראשוני ומשני.

קסנתומות גידים קשורות להיפרליפידמיה מסוג II, חסימה כרונית של דרכי המרה, שחמת ראשונית של המרה, סיטוסטרולמיה (Sitosterolemia) והמחלה המטבולית הנדירה צרברוטנדינוס קסנטומטוזיס. Palmar xanthomata ו- Tuberoeruptive xanthomata (מעל הברכיים והמרפקים) מופיעים בהיפרליפידמיה מסוג III.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונח xanthoma נובע מיוונית ξανθός (xanthós) 'צהוב', ו-ωμα -oma, סיומת היוצרות שמות עצם המציינים מסה או גידול.

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

Xanthelasma[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונה היסטולוגית של קסנטומה המציגה תאי קצף עמוסי שומנים עם שטחים גדולים של שסעי כולסטרול, הגדלה של 10×, צביעת המטוקסילין-אאוזין

קסנתלסמה היא אוסף צהבהב מסומן בחדות של כולסטרול מתחת לעור, בדרך כלל על או סביב העפעפיים. באופן קפדני, קסנתלסמה היא מצב מובהק, המכונה קסנתומה רק כאשר היא הופכת לגדולה יותר ונודולרית, בהנחת פרופורציות גידוליות.[2] ובכל זאת, זה מסווג לעיתים קרובות פשוט כתת-סוג של קסנטתומה.[3]

Xanthoma tuberosum (קסנתומה שחפתית)[עריכת קוד מקור | עריכה]

Xanthoma tuberosum (הידוע גם בשם tuberous xanthoma) מאופיינת בקסנתומות הממוקמות מעל שחפת של המפרקים.

Xanthoma tendinosum (קסנתומת גיד)[עריכת קוד מקור | עריכה]

Xanthoma tendinosum (גם גיד xanthoma או tendinous xanthoma)[4] מאופיינת קלינית בפפולות וגושים המצויים בגידים של הידיים, הרגליים והעקב.  קשור גם להיפרכולסטרולמיה משפחתית (FH).[5]

Eruptive xanthoma (קסנתומה מתפרצת)[עריכת קוד מקור | עריכה]

קסנטומה מתפרצת ( ILDS E78.220) מאופיינת קלינית בפפולות קטנות, צהבהבות-כתומות עד חומות- אדמדמות המוקפות בהילה אריתמטית המופיעה לפתע בכל הגוף, במיוחד על הידיים, הישבן והמשטחים הנמתחים של הגפיים. זה נוטה להיות קשור לעלייה בטריגליצרידים. [6]

Xanthoma planum (קסנתומה שטוחה)[עריכת קוד מקור | עריכה]

Xanthoma planum ( ILDS D76.370), הידוע גם כ-plane xanthoma, מאופיינת מבחינה קלינית על ידי פסים או לוחות מלבניים (מקולים) ופלאקים בדרמיס שמתפשטים בצורה מפוזרת על אזורים נרחבים בגוף.

Palmar xanthoma (קסנתומת כף יד)[עריכת קוד מקור | עריכה]

Palmar xanthoma מאופיינת קלינית על ידי פלאקים צהבהבים המעורבים בכפות הידיים ומשטחי הכיפוף של האצבעות. קסנתומות מישוריות מאופיינות במקולים צהבהבים עד כתומים, שטוחים או פלאקים מוגבהים מעט, לרוב עם אזור לבן מרכזי שעשוי להיות מקומי או מוכלל. לעיתים קרובות הם מתעוררים בקפלי העור, במיוחד בקמטים בכף היד. הם מופיעים בהיפר-ליפופרוטינמיה מסוג III ומסוג IIA ובשילוב עם שחמת המרה. נוכחות של קסנתומת כף יד, כמו נוכחות של קסנתומה גידית, מעידה על היפרכולסטרולמיה.

Tuberoeruptive xanthoma (קסנתומת פקעות)[עריכת קוד מקור | עריכה]

Tuberoeruptive xanthoma ( ILDS E78.210) מאופיינת מבחינה קלינית על ידי פפולות אדומות וגושים שנראים דלקתיים ונוטים להתלכד. קסנתומות פקעות נחשבות דומות, ובתוך אותו ספקטרום מחלות כמו קסנתומה מתפרצת.

סוגים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוגים אחרים של קסנתומה שזוהו במילון הרפואי כוללים:[7]

  • Xanthoma diabeticorum : סוג של xanthoma מתפרצת, לעיתים קרובות עם סוכרת חמורה.
  • Xanthoma disseminatum : קסנתומה נדירה המורכבת מהיסטוציטים שאינם X על משטחים מכופפים (מקופלים), הקשורים לתפלת השתן.
  • Xanthoma Verrucous, או היסטיוציטוזיס Y: פפילומה של רירית הפה והעור לפיה רקמת החיבור מתחת לאפיתל מכילה היסטיוציטים .

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קסנתומה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ James WD, Berger TG, Elston DM, Odom RB (2006). Andrews' Diseases of the Skin: clinical Dermatology. Saunders Elsevier. ISBN 978-0-7216-2921-6.
  2. ^ Shields C, Shields J (2008). Eyelid, conjunctival, and orbital tumors: atlas and textbook. Hagerstwon, MD: Lippincott Williams & Wilkins. ISBN 978-0-7817-7578-6.
  3. ^ thefreedictionary.com > xanthelasma Citing: The American Heritage Medical Dictionary Copyright 2007, 2004 and Mosby's Medical Dictionary, 8th edition. 2009
  4. ^ Rapini RP, Bolognia JL, Jorizzo JL (2007). Dermatology: 2-Volume Set. St. Louis: Mosby. pp. 1415–16. ISBN 978-1-4160-2999-1.
  5. ^ van den Bosch HC, Vos LD (במאי 1998). "Images in clinical medicine. Achilles'-tendon xanthoma in familial hypercholesterolemia". The New England Journal of Medicine. 338 (22): 1591. doi:10.1056/NEJM199805283382205. PMID 9603797. {{cite journal}}: (עזרה)
  6. ^ Digby M, Belli R, McGraw T, Lee A (בינואר 2011). "Eruptive xanthomas as a cutaneous manifestation of hypertriglyceridemia: a case report". The Journal of Clinical and Aesthetic Dermatology. 4 (1): 44–46. PMC 3030216. PMID 21278899. {{cite journal}}: (עזרה)
  7. ^ "Xanthoma". Medical Dictionary - Dictionary of Medicine and Human Biology. נבדק ב-2015-02-05.

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.