קרוליינה פנתרס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרוליינה פנתרס
Carolina Panthers
סמל הקבוצה
סמל הקבוצה
סמל הקבוצה
סמל קסדה
סמל קסדה
סמל קסדה
מידע כללי
מגרש ביתי אצטדיון בנק אוף אמריקה
שארלוט, קרוליינה הצפונית ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תאריך ייסוד 1995
ליגה ליגת ה-NFL
חטיבה חטיבת ה-NFC
בית הבית הדרומי
בעלים דייוויד טפר
מאמן דייב קאנאלס
צבעי תלבושת כחול, שחור, כסף ולבן
תארים
אליפויות אזוריות ובית 6
NFC מערב: 1996

NFC דרום: 2003, 2008, 2013, 2014, 2015

אתר הקבוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרוליינה פנתרסאנגלית: Carolina Panthers) היא קבוצת פוטבול אמריקאית מליגת ה-NFL שבסיסה בעיר שארלוט שבמדינת קרוליינה הצפונית. הפנתרס משחקים בבית הדרומי של חטיבת ה-NFC. הקבוצה נמצאת בבעלות המיליארדר דייוויד טפר. שווי הקבוצה מוערך בכ-2.4 מיליארד דולר אמריקני על פי מגזין פורבס.[1]

משרדי הקבוצה ממוקמים באצטדיון בנק אוף אמריקה בעיר שארלוט. האצטדיון גם משמש כמגרשה הביתי של הקבוצה, ונמצא בבעלותה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-15 בדצמבר 1987 הודיע שחקן העבר של בולטימור קולטס ותושב קרוליינה הדרומית, ג'רי ריצ'רדסון, כי הגיש הצעה רשמית לפתוח מועדון הרחבה לליגת ה-NFL במדינת קרוליינה הצפונית. ריצ'רדסון ייסד את חברת ריצ'רדסון ספורטס שנמצאת בבעלות משפחתו, כאשר מספר אנשי עסקים נוספים הביעו את עניינם בהצטרפות למועדון. ריצ'רדסון חיפש מספר מקומות אפשריים למיקום האצטדיון החדש של הקבוצה, ובחר באזור בעיר שארלוט. ב-23 באוקטובר 1993, בכנס בעלי הקבוצות של ה-NFL, החליטו פה אחד 28 בעלי הקבוצות לאשר את הצטרפותה של קרוליינה פנתרס לליגה. הפנתרס מכרו את זכויות שם האצטדיון החדש לחברת אריקסון השוודית, שגם שימשה כספונסר הראשי של המועדון. בשנת 1995, נכנסה קבוצת קרוליינה פנתרס לליגת ה-NFL ביחד עם קבוצת הרחבה נוספת, הג'קסונוויל ג'אגוארס. בעונה הראשונה של הפנתרס, הקבוצה שובצה לבית המערבי בחטיבת ה-NFC. דום קייפרס מונה למאמן הראשון של הפנתרס. הקבוצה שיחקה את משחקיה באצטדיון הזיכרון שבקרוליינה הדרומית עד שבניית האצטדיון החדש בעיר שארלוט הושלמה.

הפנתרס סיימו את עונתם הראשונה ב-NFL עם מאזן של 7–9, המאזן הטוב ביותר אי פעם לקבוצה בשנתה הראשונה. בעונה השנייה של הפנתרים, הם זכו באליפות הבית המערבי עם מאזן של 12–4. הפנתרס עלו לפלייאוף וזכו בעלייה אוטומטית לרבע הגמר. הפנתרס ניצחו את דאלאס קאובויס במשחק חצי גמר ה-NFC. במשחק הגמר של ה-NFC, הפסידו הפנתרס לזוכת הסופרבול באותה שנה, הגרין ביי פאקרס. לאחר שבעונת 1998 סיימה את העונה עם מאזן שלילי של 4–12, החליט בעלי המועדון, ג'רי ריצ'רדסון, לפטר את מאמן הקבוצה מאז העונה הראשונה של הקבוצה ב-NFL, דום קייפרס. הפנתרס מינו את ג'ורג' סייפרט, מאמנה של סן פרנסיסקו 49' דאז ובעונתו הראשונה (1999) סיימו הפנתרס עם מאזן של 8-8. ב-2001 רשמו הפנתרס שיא שלילי בתולדות ה-NFL כאשר סיימו עם מאזן של 1–15. הפנתרס ניצחו במשחק הראשון לעונה, אך הפסידו ביתר המשחקים ושברו את השיא השלילי של טמפה ביי באקנירס משנת 1976. בסיום העונה פוטר סייפרט. לאחר הרחבת הליגה ל-32 קבוצות בשנת 2002, הועברה קרוליינה פנתרס לבית החדש במחוז ה-NFC, הבית הדרומי.

לאחר פיטוריו של סייפרט, מונה מאמן ההגנה של הניו יורק ג'איינטס, ג'ון פוקס, למשרת המאמן הראשי בפנתרס. פוקס הוביל את הפנתרס למאזן של 7–9 ב-2002. עונת 2003 הייתה הטובה ביותר בתולדות הקבוצה. הפנתרס פתחו את העונה עם רצף של 5 ניצחונות. זו הייתה עונתו הראשונה של ג'ייק דלהום כקוורטרבק הפותח של הפנתרס, שהיה ה-MVP של העונה הסדירה והוביל את הקבוצה למאזן של 11–5, ולאליפות הבית הדרומי. הפנתרס ניצחו 29–10 את דאלאס קאובויס, בשלב רבע גמר ה-NFC. במשחק חצי גמר ה-NFC, שיחקו הפנתרס נגד סנט לואיס ראמס. כשהם ביתרון 11 נקודות, 3 דקות לסיום המשחק, הצליחו הראמס בעזרת טאצ'דאון, מהלך ל-2 נקודות, ובעיטת שדה להשיג 11 נקודות ולקבוע הארכה. ג'ון קסאיי וג'ף וילקינס אמנם פספסו את בעיטות השדה שהיו יכולות להכריע את המשחק, אך בהארכה השנייה מסירה של 69 יארד מידיו של ג'ייק דלהום לסטיב סמית' העניקה לפנתרס את הניצחון והעלייה לגמר ה-NFC, נגד פילדלפיה איגלס. האיגלס, להם זו הייתה הפעם השלישית ברציפות במשחק גמר ה-NFC, נוצחו 3–14 על ידי הפנתרס שזכו ב-NFC ועלו בפעם הראשונה בתולדות המועדון לסופרבול נגד הניו אינגלנד פטריוטס.

בסופרבול הפסידו הפנתרס 29–32 לניו אינגלנד פטריוטס שכבשו שער שדה בשניות הסיום. היה זה הסופרבול הנצפה ביותר עד אז והוא כונה על ידי כתב הספורט פטר קינג, "הסופרבול הטוב ביותר בתולדות ה-NFL". שנה לאחר מכן הפנתרס העפילו בפעם השלישית בתולדותיהם לגמר ה-NFC בשנת 2005 אך הפסידו 14–34 לסיאטל סיהוקס.

בשנת 2010 החליטו הפנתרס לחתוך את הקוורטרבק הראשון של הקבוצה מזה 6 שנים, ג'ייק דלהום, מהלך שהוביל את הפנתרס למאזן הגרוע ביותר ב-NFL באותה עונה, 14-2. חוזהו של ג'ון פוקס הגיע לסיומו בסיום העונה הזו ובהנהלת המועדון החליטו שלא להחזיר את המאמן לצוות הפנתרס. הפנתרס מינו את רון ריברה, שחקן העבר של שיקגו ברס, למשרת המאמן הראשי בקבוצה ובחרו במקום הראשון בדראפט 2011 את הקוורטרבק קאם ניוטון. הפנתרס סיימו את 2011 עם מאזן של 6–10. ניוטון זכה בתואר הרוקי ההתקפי של העונה לאחר שקבע שיא NFL כשרשם את כמות הטאצ'דאונים הגדולה ביותר (בריצה) לקוורטרבק בעונה אחת והפך לרוקי הראשון ב-NFL שמסר למעלה מ-4,000 יארד כבר בעונתו הראשונה, הוא גם היה הקוורטרבק הראשון שרץ מעל 500 יארד בעונתו הראשונה. הפנתרס פתחו את עונת 2012 עם חמישה הפסדים רצופים, מה שהוביל לפיטוריו של הג'נרל מנג'ר של הקבוצה מאז 2002, מארטי הארני. הפנתרס סיימו את העונה הסדירה עם מאזן של 7–9. הפנתרס סיימו את העונה שלאחר מכן עם מאזן של 12–4 וזכו באליפות הבית הדרומי בפעם השלישית בתולדותיהם, מה שהוביל אותם לעלייה אוטומטית לחצי גמר ה-NFC. הם נוצחו 10–23 בביתם על ידי סן פרנסיסקו 49'.

בעונת 2014 סיימה הקבוצה המאזן שלילי של 7–8–1 שהפסיק לה לזכייה בראשות הבית. בפלייאוף גברה הקבוצה על אריזונה קרדינלס בסיבוב הראשון, והפסידה בסיבוב השני לסיאטל סיהוקס. בעונת 2015 פתחה הקבוצה עם 14 ניצחונות רצופים וסיימה במאזן הטוב בליגה של 15–1. ניוטן נבחר באותה עונה ל-MVP של ה-NFL. בפלייאוף גברה על סיאטל ובגמר ה-NFC על אריזונה 49–15. בסופרבול 50 הפסידה לדנוור ברונקוס 10–24. בעונת 2016 לא הצליחה הקבוצה להעפיל לפלייאוף לאחר שסיימה במאזן 6–10. בעונת 2017 סיימה במאזן 11–5 והודחה בסיבוב הראשון על ידי ניו אורלינס סיינטס.

ב-2018 נמכרה הקבוצה לאיש העסקים דייוויד טפר. הקבוצה לא הצליחה להפעיל לפלייאוף בעונות 2018 ו-2019, המאמן רון ריברה פוטר ובמקומו מונה מאט רול.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרוליינה פנתרס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]