קרן הוראת השואה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרן הוראת השואה
Holocaust Educational Trust
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון לונדון עריכת הנתון בוויקינתונים
עובדים 29 (נכון ל־2019), 25 (נכון ל־2017), 34 (נכון ל־2021), 40 (נכון ל־2020), 26 (נכון ל־2018) עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1988–הווה (כ־36 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.het.org.uk
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרן הוראת השואה (אנגלית: Holocaust Educational Trust,‏ HET) הוא ארגון צדקה בריטי השוכן בלונדון, שמטרתו "לחנך צעירים מכל רקע על השואה ועל הלקחים החשובים שיש ללמוד ממנה בנוגע לימינו."[1]

אחד ההישגים העיקריים של הקרן הוא שימור לימודי השואה כחלק מתוכנית הלימודים הלאומית בהיסטוריה.

היסטוריה וכוח אדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרן הוקמה בשנת 1988 על ידי חבר הפרלמנט מטעם מפלגת הלייבור גרוויל ג'אנר ושר הפנים לשעבר מטעם מפלגת הלייבור מרלין ריס, והיא ארגון צדקה רשום באנגליה, ויילס וסקוטלנד. המנכ"לית הנוכחית שלה היא קארן פולוק, שזכתה באות מסדר האימפריה הבריטית על פעילותה בתחום הוראת השואה בשנת 2012. יושב ראש הקרן הוא פול פיליפס והנשיא הוא סטיבן רובין. פטרוני הכבוד שלה כוללים את לורד קארי, לורד דולאקיה, לורד מקיי מקלאשפרן ואלי ויזל.

הקרן שינתה את הלוגו בשנת 2008. הקרן חגגה 30 שנה בשנת 2018.

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסגרת תוכנית ההסברה שלה מארגנת הקרן ביקורים של ניצולי שואה בבתי ספר, לעיתים קרובות בליווי אחד המחנכים בבית הספר. הקרן עוזרת למאות מורים בשנה ללמד בצורה יעילה יותר על השואה, כולל סטודנטים להוראה. הקרן מארגנת קורס שנתי בן עשרה ימים אינטנסיביים בישראל עבור מורים, בשיתוף עם בית הספר להוראת השואה ביד ושם.

פרויקט "לקחים מאושוויץ"[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרן מארגנת ביקורים באושוויץ-בירקנאו, עבור תלמידים מבתי ספר וממכללות. כ-150 סטודנטים משתתפים בכל פרויקט. כתב הגרדיאן שליווה ביקור כזה בשנת 1999 כתב:

חברי הקרן ידעו מניסיון אישי ומניסיונם של מורים שנסעו לאושוויץ בתחילת השנה, כי ביקור זה יהיה קשה. . . לראות תערוכה מחרידה אחת אחרי השנייה היה בלתי פוסק ומתיש – רבים מאיתנו בסופו של דבר קהים, המומים, קפואים. ואז הרגשנו נורא – איך נעז להגיד שזה "יותר מדי" אחרי כמה שעות?

בשנת 2006 ערכו ביקורים אלה יותר מ-400 סטודנטים. פרויקט זה נתמך בסכום של 1.5 מיליון ליש"ט מטעם משרד האוצר, מה שמאפשר לשני תלמידים מכל בית ספר תיכון ומכללה בבריטניה לבקר באושוויץ מדי שנה. הפרויקט כולל ארבעה שלבים:

  • סמינר הסברה, בו שומעים המשתתפים עדות ממקור ראשון של ניצול שואה
  • סיור בן יום אחד באושוויץ
  • סמינר המשך, בו המשתתפים משתפים את חוויותיהם מהסיור במחנה ומתחילים לתכנן את שלב הגמר של הפרויקט
  • פרויקט "הצעדים הבאים", בו שני המשתתפים יוצרים פרויקט משלהם כדי לחלוק את מה שלמדו בביקור באושוויץ עם בית הספר שלהם או הקהילה המקומית.

ב-18 באוקטובר 2012 ציינה הקרן את המסע המאה של פרויקט "לקחים מאושוויץ". סגן ראש הממשלה ניק קלג היה בין הנוכחים.

ב-2 במאי 2013 הודיעה ממשלת סקוטלנד כי תעביר 500,000 ליש"ט למימון נוסף לפרויקט "לקחים מאושוויץ" בשנתיים שלאחר מכן.[2]

תוכנית שגרירי HET[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-8 ביולי 2013 התקיים במרכז הכנסים על שם המלכה אליזבת השנייה בלונדון סמינר למעל 500 צעירים לציון השקת תוכנית השגרירים החדשה. 500 השגרירים הצעירים – שהשתתפו כולם בפרויקט הקרן "לקחים מאושוויץ" – הקשיבו לדוברים ובהם היסטוריונים בעלי שם עולמי, הפרופסורים יהודה באואר ודייוויד סזרני, העורך הפוליטי של ה-BBC, ניק רובינסון ומנהל מועצת זכויות האזרח (אנ'), שאמי צ'קרברטי, בעל אות מסדר האימפריה הבריטית.[3]

כחלק מתוכנית השגרירים מונו 25 שגרירים אזוריים (במקביל לציון 25 שנה לארגון הצדקה) לסייע בחיזוק קהילת השגרירים המונה כיום 20,000 איש, וזאת על ידי מתן נציג שגריר לכל אזור בנוסף לקצין ההסברה של הקרן. פעילות זו הבטיחה נוכחות של שגרירי הקרן ברוב בריטניה.

ב-8 ביולי 2013, לאחר ועידת הקרן, השתתפו נציגים אזוריים של הקרן בקבלת פנים בבית דובר בית הנבחרים בארמון וסטמינסטר יחד עם חברי פרלמנט ותומכי הקרן, כדי לציין את השקת תוכנית השגרירים. בין הנואמים היו ג'ון ברקו ולורד בראון ממדינגלי, המנכ"ל לשעבר של BP וראש תוכנית השגרירים. לורד בראון היה גם יושב ראש קבוצת היגוי עם שגרירים אזוריים שהתכנסה ב-9 ביולי 2013 ובה היו חברים גם דורין לורנס, בעלת אות מסדר האימפריה הבריטית, יהודה באואר וניצולת השואה קיטי הארט מוקסון. נושא הדיון היה – "מדוע ואיך אנו זוכרים את השואה וכיצד נוכל להסביר בחברה הבריטית בת זמננו מדוע היא רלוונטית."

ב-18–26 ביולי 2013 השתתף לראשונה צוות נבחר של שגרירי הקרן בסמינר לימודי השואה בבית הספר הבינלאומי ללימודי שואה ביד ושם בירושלים.[4]

החל משנת 2008 פועלת הקרן למתן כבוד לבריטים כמו פרנק פולי, שסייעו בהצלת יהודים בשואה. ממשלת בריטניה יצרה את אות גיבור השואה הבריטי מדליית השואה, והעניקה אותה במרץ 2010 ל-25 אנשים לאחר מותם, בהם סר ניקולס וינטון ודניס אייבי .

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יום הזיכרון לשואה (בריטניה) (אנ')

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "Holocaust Education". Parliamentlive.tv – House of Commons Education Select Committee. 1 בדצמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]