רוברט סטראוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוברט סטראוב
Robert W. Straub
רוברט סטראוב
רוברט סטראוב
לידה 6 במאי 1920
סן פרנסיסקו, קליפורניה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 27 בנובמבר 2002 (בגיל 82)
ספרינגפילד, אורגון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא רוברט ויליאם סטראוב
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה דארטמות' קולג' עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הדמוקרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Pat Straub עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל אורגון ה־31
13 בינואר 19758 בינואר 1979
(4 שנים)
גזבר המדינה של אורגון ה־20
4 בינואר 19651 בינואר 1973
(8 שנים)
תחת מושלי אורגון מארק הטפילד
טום מק'קול
→ האוורד בלטון
ג'יימס רידן ←
חבר הסנאט של אורגון
19591963
(כ־4 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוברט ויליאם סטראובאנגלית: Robert William Straub;‏ 6 במאי 192027 בנובמבר 2002) היה איש עסקים ופוליטיקאי אמריקאי מאורגון, איש המפלגה הדמוקרטית, שכיהן כחבר הסנאט של אורגון, כגזבר המדינתי של אורגון, וכמושל אורגון ה-31 בשנים 19751979. הוא נולד בסן פרנסיסקו והתיישב ביוג'ין, אורגון, שם הוא נכנס לפוליטיקה. כמו יריבו במשך השנים בהתמודדות על משרת המושל, טום מק'קול, הוא נודע כאיש איכות הסביבה.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוברט סטראוב נולד בסן פרנסיסקו[1] לתומאס ג' ומרי טאלי סטראוב, שהיו תומכים אדוקים של המפלגה הרפובליקנית. במהלך מלחמת העולם השנייה הוא שירת בכוחות האפסנאות של צבא ארצות הברית. ב-1943 הוא סיים לימודי תואר בוגר אוניברסיטה בדארטמות' קולג', וב-1947 הוא סיים שם לימודי תואר מוסמך אוניברסיטה במנהל עסקים.

ב-1943 נשא סטראוב לאישה את פט סטראוב לבית סטרוד, ולשניים נולדו שלושה בנים ושלוש בנות. ב-1946 עבר סטראוב עם משפחתו לספרינגפילד, אורגון לרגל תחילת העסקתו בחברת הייעור ויירהאוזר. בחברה זו הוא עבד עם חברו לשעבר לספסל הלימודיו, שהיה לימים יושב ראש בית הנבחרים של אורגון, ריצ'רד איימן. סטראוב גם הקים חברת בנייה, והיה לאדם אמיד בזכות עצמו כאשר השקיע בשוק המניות, במקרקעין ובענף הסחר בעץ.

ראשית הקריירה הפוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטראוב עבד בחברת הבנייה שלו עד לתחילת הקריירה הפוליטית שלו, שהחלה בבחירתו למועצת הנציבים של מחוז ליין ב-1954. בתפקיד זה הוא שימש בשנים 19551959. לאחר מכן ועד 1963 הוא ייצג את מחוז ליין בסנאט של אורגון. במהלך תקופת כהונתו בסנאט הוא קנה לעצמו מוניטין כמי שקידם את ניהול ושימור משאבי הטבע. הוא היה אחד מאישי הציבור הראשונים במדינה שהביעו את דאגתם בנוגע לזיהום האוויר וזיהום המים.

ב-1964 נבחר סטראוב לתקופת כהונה של ארבע שנים כגזבר המדינה של אורגון. שנתיים לאחר מכן הוא התמודד ללא הצלחה מול טום מק'קול בבחירות על משרת מושל אורגון. כגזבר המדינתי, פעל סטראוב ליצור קופת השקעות משותפת של הממשל המקומי ואת המערכת הציבורית של אורגון לפרישת העובדים. הא גם התנגד לסלילתו של כביש 101 הארצי שתוכנן לאזור שמדרום לעיר טילאמוק והיה אמור לחצות את נהר נסטוקה, ואת שטח החול של כף קיונדה שלאורך חופי האוקיינוס השקט. הוא סייע להוביל את ההתנגדות לתוכנית זו ובסופו של דבר עלה בידו להעביר את סלילת הכביש לחלקים פנימיים יותר של היבשה. סטראוב כיהן כגזבר המדינתי שתי תקופות כהונה בשנים 19651973. ב-1970 הוא ניסה להתמודד שוב מול מ'קול בבחירות למשרת המושל, אך שוב נוצח.

מושל אורגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי חוקת אורגון, היה סטראוב מנוע מלהתמודד ב-1974 על תקופת כהונה שלישית כגזבר המדינתי. באותה שנה עלה בידו לנצח בבחירות למשרת מושל אורגון, לאחר שניצח את הסנאטור המדינתי ויקטור אטיה. ניצחונו זה היה בהפרש הקולות הגדול ביותר באורגון מאז 1950. תקופת כהונתו של של סטראוב כמושל המדינה עמדה בסימן של חיזוק חוקי השימוש באנרגיה ובקרקעות. הוא גם פעל להרחבת ההקלה בתשלום מס רכוש ולהפחתת התשלום על שירותים ציבוריים לאוכלוסייה המבוגרת. הוא מינה יותר נשים, בני מיעוטים, ובעלי צרכים מיוחדים לעמוד בראש הסוכנויות המדינתיות, בהשוואה לכל קודמיו בתפקיד. בין הישגיו הנוספים נכללו הפחתת שיעור האבטלה מ-12 אחוזים ל-5 אחוזים וסיום תהליכי העבודה על הכביש המהיר מאונט הוד. בבחירות לתקופת כהונה שנייה ב-1978 נוצח סטראוב על ידי אטיה.

שנותיו האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר סיום כהונתו כמושל, החזיק סטראוב בבעלותו חוות בסיילם, ספרינגפילד, קרטין וויליאמינה, וניהל אותן. בנוסף, הוא גם הפעיל חווה במחוז וילר. ב-1986 הוא שקל להתמודד נגד הרפובליקני בוב פאקווד על מושבו של זה האחרון בסנאט של ארצות הברית, אך ויתר על כך בסופו של דבר. ב-1987 נקרא על שמו הפארק המדינתי של שטח החולות של נסטוקה שליד פסיפיק סיטי, וב-2001 נקרא על שמו חדר ישיבות במשרדי הממשל המקומי במחוז ליין. ב-1999 פורסם שהוא לקה במחלת אלצהיימר.

רוברט סטראוב נפטר ב-7 בנובמבר 2002, בגיל 82, כתוצאה מסיבוכים של מחלתו.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רוברט סטראוב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]