רוגבראוד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוגבראוד
Rúgbrauð
מאכלים
סוג לחם שיפון עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא איסלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אפיית לחם בחול החם בלאוגרוואטן, איסלנד
רוגבראוד (הלחם הכהה יותר)

רוגבראודאיסלנדית: Rúgbrauð) הוא לחם שיפון ישר איסלנדי.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוגבראוד נאפה באופן מסורתי בסיר חרס או מאודה בחביות עץ מיוחדות על ידי הטמנתן באדמה ליד גייזר, ובמקרה זה הוא ידוע בשם hverabrauð כלומר "לחם-מעיין חם". רוגבראוד מודרני, כלומר של ימינו, מיוצר בדרך כלל בתבנית אפייה מרובעת. הלחם נטול קרום, כהה ודחוס מאוד, בדרך כלל מתוק למדי, ונשמר לאורך זמן. הוא מוגש לעיתים קרובות עם חמאה, פטה בשר כבש והאנגיקיוט (כבש מעושן), או עם הרינג כבוש. רוגבראוד יבש נטחן ומעורבב עם חובצה ליצירת סוג של דייסה. רוגבראוד ספוג לעיתים קרובות ולאחר מכן הופך ל-brauðsúpa ("מרק לחם") – כלומר, מבושל עם צימוקים וחומרי טעם (לרוב לימון) ומוגש חם עם קצפת כקינוח.

תצרוכת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסופר שצריכה מופרזת של לחם זה גורמת לגזים, וזוכה לכינוי שלו þrumari שמתורגם בערך כ"לחם רעמים" או "רעם". עם זאת, ישנם סוגי לחם שיפון מסורתי עם חיטה ודגנים אחרים מלאים שנוספו כדי להפוך אותו לפחות צפוף, אבל נקראים גם כן rúgbrauð. סוגים אלה נוטים להיות פחות כבדים מסוג השיפון בלבד המסורתי ודומים יותר לרוגברוד הדני המודרני או לפומפרניקל הגרמני.

שיפון, המיוצר בדנמרק ומיוצא לאיסלנד הפך לדגן השולט במטבח האיסלנדי בתקופת העת החדשה המוקדמת לאחר שהוקם מונופול סחר על ידי מלך דנמרק ב-1602, ונשאר בתוקף עד 1786.

בספטמבר 2022, הסייסמולוג האמריקני ג'וליאן לוזוס ניסה לאפות רוגבראוד במכוניתו במהלך גל חום בעמק סן פרננדו. על אף שלא הצליח, הניסיון של לוזוס סוקר בעיתונות האיסלנדית והקנה לו ראיון עם השחקן האמריקאי ראיין סיקרסט.[1] [2]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Sigurðsson, Bjarki (6 בספטמבר 2022). "Bakar íslenskt rúgbrauð í bílnum sínum í Kaliforníu" (באיסלנדית). vísir.is. נבדק ב-11 בספטמבר 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Dr. Julian Lozos [@seismogenic]. "Let's see if my car can achieve the low-and-slow conditions needed for baking rúgbrauð" (Tweet) – via Twitter.