רוני חזקיהו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוני חזקיהו
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1951 (בן 73 בערך)
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק החשב הכללי במשרד האוצר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוני חזקיהו (נולד ב-1951) הוא בנקאי ישראלי שכיהן כחשב הכללי במשרד האוצר מיולי 2017 עד אוקטובר 2020. חזקיהו שימש בעבר כמפקח על הבנקים בבנק ישראל ויו"ר הבנק הבינלאומי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חזקיהו נולד בשנת 1951. בשכונת גבעת אולגה שבחדרה, למשפחת עולים מעיראק. הוא בעל תואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול מאוניברסיטת בן-גוריון.

במגזר הפרטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

חזקיהו החל את הקריירה הבנקאית שלו בקבוצת בנק הפועלים שם מילא במשך 26 שנה, מגוון תפקידים ניהוליים וביניהם מנהל סניף, מנהל סניף פילדלפיה ודירקטור בבנק אוצר החייל שהיה אז בשליטת בנק הפועלים. לאחר מכן מונה למנכ"ל בנק הספנות אשר מוזג בשלב מאוחר יותר לתוך בנק הפועלים.

בתפקידו הבא עבר לקבוצת בנק דיסקונט ושימש כסמנכ"ל, ראש החטיבה העסקית, והממונה על סיכוני האשראי של הקבוצה.

מפקח על הבנקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2006 מונה חזקיהו על ידי נגיד בנק ישראל סטנלי פישר לתפקיד המפקח על הבנקים בבנק ישראל. פישר בחר את חזקיהו בשל ניסיונו בתחום ניהול הסיכונים הבנקאיים ובעיקר לצורך הטמעה וישום הוראות תקני בזל 2 במערכת הבנקאות בישראל.

בתפקידו כמפקח על הבנקים נאלץ חזקיהו להתמודד עם השלכות המשבר הכלכלי העולמי בשנת 2008 והשפעתו על יציבות המערכת הבנקאית. במסגרת זו קיבל מספר החלטות חשובות הנוגעות ישירות לניהול השוטף של הבנקים. ביולי 2008 הורה לבנקים שלא לחזור ולהשקיע כספים מחשבונות הנוסטרו שלהם בשוק המניות ובנכסים פיננסיים אחרים בעלי רמת סיכון גבוהה, וזאת על מנת להפחית את רמות הסיכון להון העצמי שלהם. בנוסף לכך דרש מהבנקים ניהול מעקב צמוד ופרטני הכולל דיווחים שוטפים לבנק ישראל אודות הלווים הגדולים שלהם, והטיל מגבלות נוספות על החשיפה המותרת של כל בנק ללווה בודד ולקבוצת לווים.

כצעד משלים לדרישותיו מן המערכת הבנקאית לנקיטת צעדים להגבלת סיכונים, דרש גם מלווים גדולים של הבנקים למכור חלק ממניות הבנקים שהחזיקו באופן אישי או באמצעות חברות וחברות בנות שלהם כך ששיעור החזקתם הכוללת לא תעלה על 5%. הוראה זו הייתה רלוונטית בעיקר ליצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק וחברות נוספות הקשורות עמו.

חזרה למגזר הפרטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר סיום תפקידו כמפקח על הבנקים בבנק ישראל קיבל חזקיהו הצעה, והצטרף לקבוצת דלק בשליטתו של יצחק תשובה במטרה לעסוק בטיפול בתחום הרגולטורי והמימוני של קידוחי הגז. אולם, לאחר שבנק ישראל הודיע לחזקיהו כי יש בכך ניגוד עם תקופת הצינון שהוא מחויב בה, מכיוון שמדובר באחד הלווים הגדולים במשק, פרש.

חזקיהו ניסה להתמודד על תפקיד מנכ"ל בנק לאומי לאחר פרישתה של גליה מאור אך לבסוף מונתה לתפקיד רקפת רוסק עמינח שהועדפה על פניו לאחר שזכתה לתמיכה מאסיבית מצידה של מאור.

את הצעת ההעסקה הבאה קיבל חזקיהו מצדיק בינו אשר ביקש למנות אותו כיו"ר חברת פ.י.ב.י. אחזקות השולטת בבנק הבינלאומי וכיו"ר הבנק. גם מינוי זה נתקל בהתנגדותו של המפקח על הבנקים אשר חשש לניגוד עניינים בתפקידו כיו"ר החברה השולטת בבנק.

בסופו של דבר מונה חזקיהו ליו"ר הבנק הבינלאומי, ונכנס לתפקידו ב-15 במאי 2012[1]. הוא כיהן בתפקיד זה עד לסוף שנת 2016.

החשב הכללי במשרד האוצר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2017 החל לכהן כחשב הכללי במשרד האוצר[2]. ב-26 ביולי 2020 הודיע על פרישתו מהתפקיד[3], והוא סיים את תפקידו באוקטובר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]