ריד'לן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריד'לין
Rhuddlan
כנסיית סנט מרי, בתי העיירה וברקע טירת ריד'לין
כנסיית סנט מרי, בתי העיירה וברקע טירת ריד'לין
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
אומה ויילסויילס ויילס
מחוז דנבישייר
תאריך ייסוד 921
אוכלוסייה
 ‑ בעיירה 3,796 (2021)
קואורדינטות 53°17′38″N 3°27′50″W / 53.294°N 3.464°W / 53.294; -3.464 
אזור זמן UTC

ריד'ליןוולשית: Rhuddlan) היא עיירה וקהילה בצפון מחוז דנבישייר שבצפון-מזרח ויילס.

לאורך השנים הייתה ריד'לן מוקד כוח חשוב על הגבול הצפוני בין ויילס לאנגליה, היא כוללת במרכזה טירה מבוצרת שחלשה על האזור, והייתה גם המקום בו נחתם חוק ריד'לן שסיפח את נסיכות ויילס לממלכת אנגליה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיירה ריד'לן נוסדה בשנת 921 על ידי אדוארד הזקן כאשר במרכזה טירת ריד'לן, היא ישבה בנקודה אסטרטגית חשובה ששלטה בקצה הצפוני של הגבול בין ממלכת וסקס האנגלו-סקסונית וממלכת גוויניד' הוולשית. הטירה והאזור סביבה נקראו תחילה בשם האנגלו-סקסוני קלדאמת'ה (Cledematha) שמשמעו שפך נהר הקלוויד', במשך השנים האזור הועבר מספר פעמים בין הוולשים לאנגלים וקיבל את השם הוולשי ריד'לן שמשמעו גדת הנהר האדומה. במהלך המאה ה-11 הייתה ריד'לן ביידי ממלכת גוויניד' ואף שימשה כבירה וכס המלכות של גריפיד' אפ ל'ואלין שמלך בשנים 1055–1063. כחלק מהפלישה הנורמנית לבריטניה, ריד'לן נכבשה ב-1083 ואף הוזכרה בספר יום הדין כעיירה קטנה במחוז צ'שייר.

ריד'לן נותרה בידי האנגלים כחלק מאדמות רוזנות צ'סטר, ב-1157 הביצורים והטירה שופצו באופן ניכר אל מול האיום הצבאי של ממלכת גוויניד', ולמרות זאת ב-1167 אווין גוויניד' כבש את ריד'לן מידי האנגלים ואף הקים בה מטבעה מלכותית שהטביעה את המטבעות הוולשיות הראשונות מאז שלטונו של הוול ד'ה. לאחר מספר שנים נפלה שוב לידי האנגלים, עד שבשנת 1220, כבש אותה נכדו של אווין, מלך גוויניד' ונסיך ויילס הראשון ל'ואלין הגדול.

בשנים 12821283, נבשה ויילס בידי צבאותיו של אדוארד הראשון, מלך אנגליה, וריד'לן הפכה למרכז שלטוני אנגלי חשוב. בתקופה זו נבנתה הטירה הנוכחית בעיירה והוקמו בה מוסדות אדמיניסטרטיביים, כולל מבנה פרלמנט ששימש את המלך אדוארד ובו נחתם לבסוף חוק ריד'לן (הקרוי על שם העיירה) שסיפח באופן רשמי את אדמות ויילס לאנגליה והביא לסיום נסיכות ויילס.

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1858 נחנכה תחנת הרכבת ריד'לן על מסילת הרכבת עמק קלוויד', קו שחיבר את עיירת החוף ריל מצפון לריד'לן, לאורך העמק דרומה לעיירה דנבי. תחנת הרכבת בריל שירתה גם את קו הרכבת צ'סטר - הוליהד, ותחנת הרכבת בדנבי שירתה את קו דנבי - קורוון שהתחברה למסילת הרכבת לונדון וצפון מזרח. מסילת עמק קלוויד' נסגרה לתנועת נוסעים ב-1955 ונסגרה סופית ב-1968, כך גם תחנת הרכבת בריד'לן. עם זאת, קו הרכבת צ'סטר - הוליהד המשיך לפעול (כיום הקו הראשי של צפון ויילס) ותחנת הרכבת ריל משרתת גם את תושבי ריד'לן הסמוכה.

ריד'לן ממוקמת ב-3.5 קילומטרים צפונית לחיבור עם הכביש המהיר ה-A55 הנקרא גם כביש צפון ויילס המהיר, המחבר את צ'סטר להוליהד לאורך החוף הצפוני של ויילס.

אתרים חשובים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]