שברוטן (גבינה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שברוטן
Chevrotin
מאכלים
סוג גבינה צרפתייה, גבינת חווה, גבינה דחוסה לא מבושלת, גבינת עיזים, גבינה מחלב נא עריכת הנתון בוויקינתונים
אזור מוצא סבואה, סבואה עילית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים חלב גולמי, חלב עיזים עריכת הנתון בוויקינתונים
גבינות
ייצור כולל 58 טונה (נכון ל־2017) עריכת הנתון בוויקינתונים
תו תקן כינוי מקור מבוקר, כינוי מקור מוגן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שברוטןצרפתית: Chevrotin) היא גבינה רכה על בסיס חלב עיזים המיוצרת באזור ההיסטורי של סבויה (צרפת). מאז 2002 יש לה הסמכת כינוי מקור מבוקר (AOC).[1]

ייצור[עריכת קוד מקור | עריכה]

שברוטן מיוצרת מאז המאה ה-17 למרגלות הרי האלפים הצרפתיים של מחוזות Savoyard Chablais, Bauges ו-Chaîne des Aravis. הנוף מציב קשיים בחקלאות, עם שיפועים תלולים, אקלים לח ואדמה בשיכבה דקה המבוססת על אבן גיר התומכת בצמחייה מוגבלת. החיות המבויתות היחידות שיכולות לאכול שם הן עיזים שמסוגלות להסתובב באותו ביטחון עצמי כמו צפיר האלפים (סוג של יעל) שחיים קרוב יותר לפסגות ההרים. שברוטן עשויה מחלב עיזים מסונן אך לא מפוסטר. על מנת לייצר גבינה העומדת בקריטריונים של AOC, החלב חייב להיות מיוצר על ידי עדר של לפחות 80% מהעיזים בו הן מגזע אלפיני.[2]

הגבינה היא גבינה טרייה עם תקופת התישנות קצרה בלבד. הייצור נוטה להיות תהליך ארטיזנלי בקנה מידה קטן. הגבינה צריכה לכל הפחות שלושה שבועות כדי להבשיל. זה מתרחש על מדפי עץ אורן, ובזמן ההבשלה הופכים כל גבינה ושוטפים אותה בתמלחת שלוש פעמים בשבוע.[2] שברוטן קיבל את הכינוי מקור מבוקר (Appellation d'Origine Contrôlée) ואת הכינוי מקור מוגן (AOP) בשנת 2002.

המראה החיצוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגבינה לובשת צורה של גליל פחוס בקוטר 9–12 ס"מ ובעובי של 3–4.5 ס"מ. הגליל שוקל בדרך כלל 250–350 גרם. שברוטן כולל ציפוי דק של חום-אדמדם רך, לא שונה מהקליפה של גבינות ידועות יותר כמו מינסטר. שברוטן נראה דומה לרבלושון שמיוצרת באותם אזורים של סבויה, תוך שימוש בתהליכים דומים, אך מיוצרת למטה בעמקים באמצעות חלב פרה.

טעם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגבינה בעלת טעם מלא עם חמיצות ארומטית המזכירה את עשבי הבר הנכללים בתזונת האביב והקיץ של עיזי ההרים. ניתן לאכול שברוטין עם לחם בארוחת הבוקר, או כחלק ממגש גבינות בסוף הארוחה העיקרית. העונה הטובה ביותר שבה כדאי לאכול שברוטן היא בדרך כלל בין מאי לבין ספטמבר, כחמישה שבועות לאחר הייצור, אך ניתן ליהנות ממנה בכל עת גם בין אפריל לבין נובמבר. במהלך חודשי החורף, העיזים מוחזקות בסככות ותזונתן היא על ידי חציר שאינה מייצרת את הטעם העדין המבוסס על העשבים שעבורו חובבים מעריכים את השברוטן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שברוטן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Dr. Catherine Donnelly (2016). The Oxford Companion to Cheese. Oxford University Press. pp. 163–164. ISBN 9780199330904. נבדק ב-5 בספטמבר 2019. {{cite book}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 Avis relatif à l'approbation par la Commission européenne de la modification du cahier des charges de l'appellation d'origine protégée « Chevrotin »