שועל המדבר: סיפורו של רומל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שועל המדבר:סיפורו של רומל
The Desert Fox: The Story of Rommel
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על ספר של דזמונד יאנג
בימוי הנרי הת'אוויי
הופק בידי ננלי ג'ונסון
תסריט ננלי ג'ונסון
עריכה ג'יימס ב. קלארק
שחקנים ראשיים ג'יימס מייסון
ג'סיקה טנדי
מוזיקה דניאל אמפיטיאטרוף
צילום נורברט ברודין
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 17 באוקטובר 1951
משך הקרנה 88 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט ביוגרפי, סרט מלחמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 2.4 מיליון דולר
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שועל המדבר: סיפורו של רומלאנגלית: The Desert Fox: The Story of Rommel) הוא סרט מלחמה ביוגרפי אמריקאי בשחור-לבן משנת 1951 בבימויו של הנרי האת'וויי, עם ג'יימס מייסון וג'סיקה טנדי בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על הספר "רומל: שועל המדבר", מאת דזמונד יאנג (אנ') משנת 1950. יאנג שירת כקצין במערכה בצפון אפריקה, נפל בשבי הגרמני ונפגש לזמן קצר עם ארווין רומל שלדבריו פקד על פקודיו להתייחס אליו בהתאם לשבוי מלחמה. לאחר המלחמה הוא החל במחקר על רומל שמציג אותו באופן חיובי. גם בסרט מוצגים רומל וחברו דר קרל סטרולין (אנ') כמתנגדי הנאצים. בפועל הם החלו להתנגד רק כשאדולף היטלר החל להפסיד במלחמה.

מייסון גילם את רומל גם בסרט חולדות המדבר משנת 1953. בסרט קטעים דוקומנטריים מהקרבות בצפון אפריקה ובאירופה במלחמת העולם השנייה.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נובמבר 1941, חוליית קומנדו בריטית נוחתת בחוף לוב כדי להתקיף את מפקדו של ארווין רומל ולפגוע בו או לשבותו (מבצע פליפר). הפעולה נכשלת, רומל נמצא בטיפול בגרמניה.

1942 - כוחותיו של רומל מתקדמים לעבר מצרים. הבריטים נסוגים וחלק מהם נשבים ובהם דזמונד יאנג (בתפקיד עצמו). הגרמנים רוצים לכפות על יאנג להודיע לשאר היחידות הבריטיות להיכנע, אך לפתע מגיע למקום גנרל ארווין רומל (ג'יימס מייסון) ומבטל את הפקודה שהיא בניגוד לזכויותיו כשבוי.

גנרל מונטגומרי מתחיל במתקפה באל עלמיין בשעה שרומל בגרמניה מחלים מדיפטריה אפית. הוא נאלץ לסגת למרות הוראותיו של היטלר לא לסגת אלא להישאר ולמות (ניצחון או מוות). בגלל מחלתו הוא נאלץ לחזור שוב לאירופה ולא לחזות בחייליו נשבים.

בבית החולים מבקר אותו ידידו ד"ר קרל סטרולין (סדריק הרדוויק) (אנ') ראש עיריית שטוטגרט ומנסה לשכנע אותו להצטרף בניסיון להרוג את היטלר. רומל שומע אך לא משיב לו.

רומל מתמנה למפקד החומה האטלנטית ומתווכח עם מפקד הכוחות בצרפת גרד פון רונדשטט (לאו ג. קרול) ומנסה לשכנע אותו כי החומה הזאת חדירה וכי לא בטוח שהפלישה תיערך בפה דה קאלה כפי שחזה היטלר באסטרולוגיה שלו. רונדשטט אומר שהוא ממלא פקודות ואינו משתתף בקשר נגד היטלר.

לאחר הפלישה לנורמנדי המצב נעשה קשה. היטלר (לות'ר אדלר) מבקר במפקדתו של רומל ומטיח בו האשמות קשות. ב-20 ביולי 1944 ניצל היטלר מהתנקשות בחייו. רומל נפגע קשות מהפצצה ב-17 ביולי 1944 ומחלים בביתו.

וילהלם קייטל (ג'ון הויט) אוסף ידיעות על קשר של רומל עם הקושרים נגד היטלר ושולח את גנרל וילהלם בורגדורף (אוורט סלואן) לביתו של רומל. בוגדורף מסביר לרומל את המצב ומציע לו להתאבד ואז יישמר כבודו וזכויות משפחתו או לעמוד למשפט שסופו ידוע וכבודו וזכויות משפחתו ייפגעו.

רומל מסביר את המצב לאשתו לוציה (ג'סיקה טנדי) ונפרד מבנו מנפרד (ויליאם ריינולדס) ומודיע לו שהוא בדרך לתפקיד חדש.

לבסוף מצטט הקריין (מייקל רני) את הערכתו של צ'רצ'יל לרומל.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
ג'יימס מייסון ארווין רומל
ג'סיקה טנדי לוציה רומל
לאו ג. קרול גרד פון רונדשטט
לות'ר אדלר אדולף היטלר
סדריק הרדוויק קארל סטרולין
ג'ון הויט וילהלם קייטל
אוורט סלואן וילהלם בורגדורף
דזמונד יאנג דזמונד יאנג בתפקיד עצמו
ויליאם ריינולדס מנפרד רומל

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]