חולדות המדבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חולדות המדבר
The Desert Rats
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי רוברט ווייז
הופק בידי רוברט ל. ג'קס
תסריט ריצ'רד מרפי
עריכה ברברה מקלין
שחקנים ראשיים ריצ'רד ברטון
ג'יימס מייסון
רוברט ניוטון
מוזיקה לי הרלין
צילום לוסיין באלאר
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה פוקס המאה ה-20 עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 20 במאי 1953
משך הקרנה 88 דקות
שפת הסרט אנגלית, גרמנית
סוגה סרט מלחמה, סרט דרמה, סרט פעולה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 1.3 מיליון דולר
הכנסות 1.1 מיליון דולר
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חולדות המדבראנגלית: The Desert Rats) הוא סרט מלחמה אמריקאי בשחור-לבן בבימויו של רוברט ווייז, עם ריצ'רד ברטון, רוברט ניוטון וג'יימס מייסון בתפקידים הראשיים.

העלילה היא על המצור על טוברוק במלחמת העולם השנייה ועל חיילי הדיוויזיה התשיעית (אוסטרליה) שהגנו עליה ועמדו במצור של 242 יום.

מייסון הופיע קודם גם בתפקיד ארווין רומל בסרט "שועל המדבר: סיפורו של רומל" ב-1951. שם היה רומל שקט ונימוסי ודיבר באנגלית. כאן הוא חסר סבלנות ומדבר עם פקודיו בגרמנית.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

1941, עיר הנמל טוברוק במצור על ידי חיילו של "שועל המדבר, ארווין רומל. פלוגה של חיילים אוסטרלים מהדיוויזיה התשיעית (אוסטרליה) מגיעה לעיר והגנרל המפקד (רוברט דאגלס) ממנה את מייג'ור מקרוברטס הסקוטי (ריצ'רד ברטון) למפקד הפלוגה.

במפקד הראשון שהוא עורך הוא מגלה כי אחד מחייליו, הטוראי טום ברטלט (רוברט ניוטון) הוא בעצם המחנך שלו מסקוטלנד. ברטלט שיכור כלוט, מתמוטט במסדר ומקרוברטס לוקח אותו אליו שם הוא מספר לו כי פוטר מעבודתו בגלל שיכרות והיגר לאוסטרליה ושם גם ברגע של שיכרות התגייס לצבא. מקרוברטס רוצה להעבירו אך לאור תחנוניו הוא משאיר אותו בפלוגה כפקיד פלוגתי.

הפלוגה עומדת בהתקפה גדולה של טנקים וחי"ר. לוטננט קרסטרס (צ'ארלס טינגוול) חורג מהפקודות לא לעזוב את העמדות ורץ עם עוד שני לוחמים לעזור ולחלץ פצוע. לאחר הקרב רוצה מקרוברטס להעמידו לדין אך בהשפעת מחנכו ברטלט הוא מבטל את האשמה.

הגנרל מטיל על הפלוגה לבצע פעולות קומנדו ליליות על מחנות של הגרמנים. הם תוקפים בלילה בשקט את המחנות, הורגים את השומרים וגורמים נזק למתקנים צבאיים עד מהרה הם מכונים "חולדות המדבר".

הם מקבלים משימה קשה לחדור למחנה בו יש מצבור תחמושת תת-קרקעי גדול. הפעולה מתבצעת במהירות, השומרים מחוסלים בשקט אך לבסוף הם מתגלים וממהרים לברוח במשאיות. מפעיל חומר הנפץ נהרג ומקרוברטס לוקח את מקומו ומפוצץ את מאגר התחמושת אך נפצע בזרועו ונופל בשבי עם לוחם נוסף.

הוא דורש טיפול לפי אמנת ז'נבה ורופא גרמני מוציא את הקליע מזרועו בעת שרומל נמצא בחדר ומטופל אף הוא בגלל פציעה ממטוס ספיטפייר. הם משוחחים על המערה בטוברוק ומקרוברטס מועלה למשאית שבויים. המשאית מופצצת על ידי מטוס בריטי ומתהפכת. בהמולה מצליח מקרוברטס ופקודו לברוח ולאחר הליכה ארוכה ומסוכנת הם מגיעים ללוחמים בטוברוק.

רומל מתכנן התקפה ממושכת לכבוש את טוברוק ופלוגתו של מקרוברטס מתמקמת בגבעה החולשת על שדה הקרב. הפעם גם ברטלט מצטרף ללוחמים.

הלחימה נמשכת ימים רבים, הלוחמים מותשים ומקרוברטס מבקש לסגת ומבקש מקולונל ווייט (ת'ורין ת'אצ'ר) לחפות עליהם באש תותחים. הפעם ברטלט הפחדן מסרב לסגת ובעקבותיו שאר הלוחמים. מקרוברטס מיואש אך ברגע האחרון הוא שומע צלילי חמת חלילים ומבחין בטנקים של גנרל אוקינלק שמתקרבים ופורצים את המצור לאחר 242 ימים.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
ריצ'רד ברטון קפטן מקרוברדס
ג'יימס מייסון ארווין רומל
רוברט ניוטון טום ברטלט
רוברט דאגלס הגנרל
ת'ורין ת'אצ'ר קולונל וייט
צ'ארלס טינגוול לוטננט קרסטרס
בוב הופקינס סבא "פפאו" ואנס

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חולדות המדבר בוויקישיתוף