שיחה:הפרעת חרדה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יש בערך קצת בלבול בין חרדה חברתית שהיא קבוצה אחרת של חרדות (השכיחה ביותר, אגב) לפוביות פשוטות קרי כל השאר. בנוסף צריך להסביר יותר בהרחבה שהחרדה יושבת כל הזמן ברקע גם כאשר גורם הגירוי איננו בנמצא, וכאשר הוא מופיע היא הופכת להתקף. ישנו גם מחקר שאני לא מצליח לאתר שהראה שפוביה היא נלמדת באופן חלקי, ושאפשר ליצור פוביה מנחשים אצל קופים אבל אי אפשר ליצור פוביה מפרחים. גיא

ההתקף אינו טראומטי[עריכת קוד מקור]

טראומה נבדלת ממחלה בכך שמקורה חיצוני (ציטוט מהערך טראומה). כאן וודאי שהמקור אינו חיצוני.

אתה מוזמן לשנות את הערך כפי הבנתך. אחיה פ. 10:00, 20 יוני 2006 (IDT)
הערך טראומה מתוייג כזקוק לעריכה, ולא בכדי. אכן מצויין בו שהמקור לטראומה הוא חיצוני, אך הדבר רלוונטי לטראומה גופנית (שהיא רוב תוכן הערך שם) ולא לטראומה נפשית (שמוזכרת שם כבדרך אגב וללא הרחבה). אדם שחושש שעבר ארוע לב, בעוד בעצם חווה התקף חרדה, אכן עלול לחוות טראומה נפשית. אני מתקנת בהתאם פה ובערך טראומה. גברת תרד 10:08, 20 יוני 2006 (IDT)
לא מסכים. טראומה נפשית מוגדרת אחרת. כאשר אדם חווה חווייה קשה, הוא לוקה בטראומה נפשית. הפרעות חרדה אינן נגרמות כתוצאה של טראומה נפשית. לעיתים, יש חרדות הגיוניות המתלוות לטראומה נפשית. הדבר הגיוני מאד. למשל, אדם לחווה אובדן בתאונת דרכים יפחד לעלות על רכב. הפרעות חרדה שונות באופן ניכר, בכך שאין להן הסבר הגיוני. אמנם, לעיתים יש הסבר מדוע היה צריך להתפתח פחד, אך לא בעצמה המדוברת, ולא באופן שמפריע לחיים התקינים. אך כל זה, מדבר על הגורמים להפרעות החרדה. אני אשכתב את כל הערך מאוחר יותר, על מנת לשדרגו. כאן מדובר רק האם הפרעת החרדה היא טראומה נפשית. ובכן, בהחלט לא. טראמה נפשית היא כאמור אירוע קשה, גמוזכר למעלה. אבקש, לכן, להחזיר את עריכתי למצבה הראשון.
ועוד הערה: אם הפרעות החרדה היו טראומה, כיצד ניתן לדבר על חרדה פוסט טראומטית?
ברור לי עכשיו כי המשפט שאנחנו "נלחמים" בעטיו כנראה אינו מנוסח טוב, כי אתה ואני הבנו אותו מלכתחילה בצורה מנוגדת. המשפט היה "ההתקף הוא טראומטי". לפי דבריך כאן אתה קראת כאילו כתוב היה שהתקף חרדה נגרם עקב טראומה, בעוד אני קראתי כי התקף חרדה עלול לגרום לטראומה. כך שנראה לי שעל המהות אנו מסכימים :) אני לא טענתי כי הפרעות חרדה=טראומה ולדעתי גם המשפט ההוא לא כיוון לכך. טראומתי (לדעתי) = גורם לטראומה, כך שהמשפט היה נכון, ולדעתי יש להחזירו (אולי לנסחו טוב יותר). בברכה, גברת תרד 11:39, 20 יוני 2006 (IDT)
הייתי שמח לו היינו מסכימים על המהות, אבל עדיין איננו מסכימים. לדעתי חשוב להבדיל בין טראומה, שהיא אירוע חיצוני, שיש האומרים שהוא גורם להפרעות חרדה (אך לדעתי הדבר אינו נכון), ובין התוצאה של טראומה, שהיא דיכאון, ובעקבותיו לעיתים גם הפרעות נפשיות. תוצאה נוספת של הטראומה היא חרדה הגיונית, הנבדלת מהפרעת חרדה בכך שסיבתה ברורה והגיונית. הפרעת חרדה נוצרת באופן פתאומי, אך לא ניתן לסווג אותה כטראומה כלל, כיוון שהיא פנימית לאדם ולא תופעה חיצונית. אדם החושש מאירוע לב, כפי שתיארת, עלול אכן להיות בחרדה או במצב לחץ, אך זוהי אינה טראומה נפשית (פגיעה נפשית שמקורה בגורם חיצוני). אילו היה מקבל התקף לב אמיתי, הוא היה יכול לחוות טראומה נפשית, ולדוגמה, לפחד (פחד הגיוני) ממאמץ יתר בעתיד. (הנה, עכשיו אינני אלמוני יותר :) ) צב יבשה 12:04, 20 יוני 2006 (IDT)
שלום, צב יבשה :) כפי שכבר אמרתי, אינני מסווגת חרדה כטראומה. לעומת זאת, להתקף חרדה, כמו גם לתסמינים נפשיים אחרים, יכולות להיות השלכות טראומתיות. למשל, אדם עם דימוי עצמי של "גבר גבר" שמגלה שהתחושות הפיזיות (עליה בדופק, הזעה וכדומה) לא נבעו מהתקף לב, אלא מהתקף חרדה - דימויו העצמי נפגע ותיפקודו עלול להיות מושפע מכך בצורה דרמטית. לדעתי זוהי טראומה. ובכלל לתסמינים נפשיים, למרות שהינם פנימיים ולפיכך לא מתיישרים עם הגדרתך, עלולות להיות תוצאות מרחיקות לכת על המשך החיים. למשל, האם לשיטתך התקף סכיזופרניה אינו טראומתי? גברת תרד 13:30, 20 יוני 2006 (IDT)
האם התקף לב הינו טראומה לגוף? אם כן, אסכים ככל הנראה לקבל את דעתך. לדעתי הוא לא. צב יבשה 13:51, 20 יוני 2006 (IDT)
התקף לב לעיתים הורג, מה שנראה לי די טראומתי לגוף ;) וברצינות - התקף לב עלול לגרום טראומה נפשית (כפי שציינת בעצמך), מה עושה אותו ל"גורם חיצוני" ולמה לדעתך התקף חרדה אינו כזה? גברת תרד 14:17, 20 יוני 2006 (IDT)
נראה לי שאנחנו מבלבלים בין ההגדרה "טראומטי" כמשמעותה בסלנג (חוויה נפשית קשה הזכורה היטב) וההגדרה היבשה: פגיעה נפשית שמקורה בגורם חיצוני. לצורך העניין הגדרתי אירוע לב כגורם "חיצוני" כיוון שהוא גופני ולא נפשי. אלה הטוענים לאחדות הגוף והנפש וודאי יתנגדו, ויטענו שלהתקף גם סיבות נפשיות. במקרה כזה, האירוע לא ייחשב כטראומה. צב יבשה 18:37, 20 יוני 2006 (IDT)

צב יבשה, אני מקווה שתחליט גם להרחיב ולשפר את טראומה, צריך בעיקר שם לחדד את ההבדל בין התפיסה הרווחת לבין המושג כפי שהוא ברפואה ובפסיכולוגיה. בעיקר דרושה הרחבה לגבי טראומה נפשית שכלל אינה נדונה שם כרגע. (בויקי האנגלית יש ערך נפרד ). ותודה על הדיון המרתק :) גברת תרד 08:58, 21 יוני 2006 (IDT) אסכם בקצרה: אין לך מושג על מה אתה מדבר. גילגמש שיחה 19:10, 23 יוני 2006 (IDT)

?? אשמח לפירוט מדוע הפרעות חרדה יכולות להיות טראומטיות. אם תוכל לתת קישור לויקיפדיה האנגלית או לכל מקום אחר, אשמח. ככל הידוע לי, ואני מסתמך על פסיכולוגים ששאלתי את דעתם, לא ניתן לומר שהפרעת חרדה הינה טרואומטית. צב יבשה 01:31, 25 יוני 2006 (IDT)

לא מדובר בהפרעה בודדת אלא בקבוצה של הפרעות. הָאֶלְקֹשִׁישיחה • כ"ח בתשרי ה'תשע"ט 01:24, 7 באוקטובר 2018 (IDT)[תגובה]

נגד. יש לנו ערך בשם חרדה ולא חרדות, יש לנו ערך בשם פוביה ולא פוביות. יוניון ג'ק - שיחה 02:36, 13 באוקטובר 2018 (IDT)[תגובה]

קובץ מוויקישיתוף שנמצא בשימוש בדף מועמד למחיקה[עריכת קוד מקור]

קובץ מוויקישיתוף שבשימוש בדף זה הועמד למחיקה:

להשתתפות בדיון המחיקה יש לעיין בדף הצעת המחיקה. —Community Tech bot - שיחה 03:51, 26 בפברואר 2020 (IST)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בהפרעת חרדה שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 16:12, 5 באוקטובר 2022 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בהפרעת חרדה שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 06:31, 24 באוקטובר 2022 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (מרץ 2024)[עריכת קוד מקור]

שלום,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בפרעת חרדה שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 17:21, 19 במרץ 2024 (IST)[תגובה]