שיחה:הצהרת העצמאות של הסייברספייס

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 14 שנים מאת רונן אלטמן קידר בנושא מהם הפגמים שאני רואה בערך

מהם הפגמים שאני רואה בערך[עריכת קוד מקור]

  • "הצהרת העצמאות של הסייברספייס" ("A Declaration of the Independence of Cyberspace") היא מסמך שפירסם ג'ון פרי ברלו ב־8 בפברואר 1996. - מי זה ג'ון פרי בארלו? איפה הוא חי? מה עשה? למה אנחנו בכלל מתעסקים במה שהוא פירסם? איפה הוא פירסם? באיזה אתר?
  • זהו מסמך מוקדם העוסק ביחסי הממשלה והאינטרנט. - מוקדם יחסית למה? לפירסומים אחרים של בארלו? להסדרות של הנושא בחוקי המדינות השונות? באיזה ממשלה מדובר? ממשלה כלשהי? ממשלת ארצות הברית? ממשלת שווייץ?
  • ברלו פירסם את ההצהרה על רקע שינויים רגולטוריים של הממשל האמריקני בתחום התקשורת. - מה היו השינויים? מה היה המצב שקדם להם? מדוע הביאו השינויים את בארלו לפרסם הצהרה כזו?
  • ההצהרה פורסמה און־ליין מדבוס שבשוויץ. - מכיוון שהמדובר באינטרנט האם יש משמעות לשאלה האם היא פורסמה מדבוס שווייץ? האם לו היה מפרסם את ההצהרה מארצות הברית היה נכלא? האם גר בדבוס? האם אזרח שווייץ?
  • ההצהרה כוללת 16 פסקאות קצרות, וכך היא נפתחת: - נורא מעניין. אבל מה היא אומרת, בעצם?
  • בהצהרה יש שורה אזכורים תרבותיים, ובהם חוקת ארצות הברית, האישים ג'ון סטיוארט מיל, ג'ורג' וושינגטון, תומאס ג'פרסון, ג'יימס מדיסון, אלכסיס דה טוקוויל, לואיס דמביץ ברנדייס. כן מצויינות המדינות גרמניה, סין, סינגפור, צרפת ורוסיה. - אז ג'ון פרי בארלו הוא מאוד משכיל, וגם הזכיר את סין. סו וואט? מה ההצהרה אומרת? באיזה הקשר מוזכר דה טוקוויל. מה יש לבארלו לומר על רוסיה?
  • עם פירסומה זכתה ההצהרה להכרה ברחבי הרשת ולאיזכורים רבים. - מיהו שהכיר בהצהרה ומה הייתה משמעות ההכרה? האם ממשלות ברחבי העולם נכנעו והפסיקו לנסות לבצע רגולציה של הרשת? האם המוני האקרים חמושים במקלדות יצאו אל הרחובות? מיהו שאיזכר את ההצהרה והיכן? האם הסכים עם תוכנה? באופן מלא? חלקי? האם קמה תנועה של אנשים שראו עצמם מחוייבים להצהרה וניסו לפעול על פיה? (כאן אנחנו חוזרים לשאלה קודמת - מה בדיוק אומרת ההצהרה)?
  • אולם הכרה זו לוותה בביקורת. מגזין מקוון הכתיר את המסמך כ"שטות". כן צויין כי היו מסמכים בעלי אופי דומה, שקדמו להצהרה זו. - מהו המגזין המקוון? מדוע הוא הכתיר את המסמך כשטות? האם היו מסמכים בעלי אופי דומה שקדמו לו? מה היו והיכן? מה קרה אחר כך?

והשאלה העיקרית - למה יש למה שנראה בעליל כפוסט בבלוג ערך בוויקיפדיה?

אלמוג 07:50, 30 ביוני 2009 (IDT)תגובה

היי. הערך הזה, בדומה, אגב, לערכים אחרים, אינו מושלם. אף-על-פי-כן, ספק אם יש לנהוג בצעד הדרסטי של מחיקתו. אין לי, אמנם, הכלים להשיב על עשרות השאלות שנשאלו, אולם אנסה להתייחס בצורה המיטבית לחלקן.
המסמך הוא טקסט קאנוני בתרבות האינטרנט. הוא נלמד באוניברסיטאות ומוזכר בספרות המקצועית בתחום. (סתם כמה איזכורים אליו בעברית ברשת: אורנה קזין מכנה אותו בכתבה בהארת "טקסט יסוד של תנועת חופש הדיבור והתנועה ברשת" (הגדרה מעט בעייתית, אגב http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=279675&contrassID=2&subContrassID=7&sbSubContrassID=0 . וכאן כבר מתייחס אליו דוקטור מיכאל בירנק, בכתב העת שערי משפט http://www.isoc.org.il/magazine/fr_magazine6_2.html ).
העובדה שלא נמסרים פרטים רבים על המחבר John Perry Barlow, לא שוללת לגיטמציה של הערך עצמו. האמנם זה קריטי, "איפה הוא חי?", כפי ששאלת, ואם כן - אז למה יש כפירה בחשיבות האזכור שהוא פירסם את המסמך משוויץ? אז זה חשוב או לא חשוב איפה הוא חי?
ואם אתה ממהר לכפור בחשיבות הערך, ולהצהיר, אגב פרסום שורה ארוכה של שאלות, שאינך יודע מהי חשיבותו - למה אתה ממהר למחוק את הערך מהקטיגוריה של מסמכים היסטוריים-משפטיים, אתה הרי, לפי דבריך, לא יודע מהי חשיבותו. אצטרובל - שיחה 08:43, 30 ביוני 2009 (IDT)תגובה
בוא נבחין בין שלושה נושאים - חשיבות, וכאן בהפנייה למאמר של קזין ושל בירנהק יש צעד גדול ללגיטמציה של הערך ולהבהרת חשיבותו, על אף שאני באופן אישי טרם השתכנעתי; שכתוב, וכל עוד השאלות שלי לא נענו הערך דורש שכתוב, כי לא ניתן להבין ממנו שום דבר על נושא הערך הזה; וקטגוריה. הדבר הזה ודאי אינו מסמך משפטי, ולדעתי איננו גם מסמך היסטורי. לשים אותו באותה קטגוריה עם הצהרת העצמאות של ארצות הברית זה כמו להשוות את בארלו לתומס ג'פרסון. גם בארלו יסכים שזו קפיצה מעל הפופיק. אלמוג 08:47, 30 ביוני 2009 (IDT)תגובה
חשוב חשוב חשוב, אך בעייתי באותה מידה. הציוני האחרון ~ שיחה 18:34, 30 ביוני 2009 (IDT)תגובה

שיפרתי את הערך עפ"י הערך האנגלי ומקורות נוספים. נדמה לי שהדבר מראה על חשיבותו. רונן א. קידר - שיחה 15:01, 1 ביולי 2009 (IDT)תגובה

אין תגובה ןולא מתפתח דיון. האם פירוש הדבר שניתן להסיר את תבנית החשיבות? רונן א. קידר - שיחה 12:34, 4 ביולי 2009 (IDT)תגובה
מבחינתי כן, ולאחר שיפוריך גם את תבנית השכתוב, אם כי הערך עדיין רחוק, לטעמי, מלהיות טוב. אלמוג 14:36, 4 ביולי 2009 (IDT)תגובה
אני מסכים שזה עדיין ערך בינוני, וכשאמצא זמן אנסה לשפרו עוד. אבל לפחות הוא כבר לא איום ונורא רונן א. קידר - שיחה 02:30, 5 ביולי 2009 (IDT)תגובה