שיחה:יער האמזונאס

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תרגמתי מויקיפדיה האנגלית. אתה אומר שכל מה שהיה כתוב פה הוא שטויות? Lazylemon 12:20, 16 אוק' 2004 (UTC)

ואם הוא לא היה שטויות גמורות, ואתה יודע שהוא שגוי, למה מחקת ולא תיקנת...?

יש את יער גשם טרופי. חפש ברשת מקור טוב משלי ואז תבוא אליי בשנית. באמת, לייזילמון, הנח לערך הזה. דומני שאין מחלוקת שאינני צריך אפילו את בריטניקה כדי לדעת משהו על האמאזונאס. גרתי שם לא מעט. בן הטבע 12:27, 16 אוק' 2004 (UTC)

אני לא מנסה להתווכח איתך, אני רק מנסה להסביר לך שכך אתה לא מקדם את ויקיפדיה. אני רק רוצה להגיד שאולי עדיף להשקיע את זמנך בויקיפדיה בלפתח דפים קדימה במקום בלשחזרם אחורה.

לי אין מושג בנוגע ליערות גשם טרופיים, אני רק תרגמתי מויקיפדיה האנגלית. אני לא מנסה להתווכח איתך על העובדות. פשוט אני חושב שכדאי שהערכים המקושרים מהמאמר המומלץ, שמקבל חשיפה אדירה, לא יהיו קצרמרים. Lazylemon 12:32, 16 אוק' 2004 (UTC)

אתה צודק בהחלט. יש להרחיב על האקולוגיה המיוחדת של האמאזונאס בלבד ואת זאת לא עשיתי. אם כי זה יקרה בעתיד. נדרשתי לטפל בקטגוריית הטקסונומיה ולהרחיב את הקצרמרים שם וזה נוטל את רוב זמני בויקיפדיה. אם יש בעיה, תורידו את המאמר המומלץ. לא אני שמתי אותו שם. אני חושב שהמאמר שחיברתי אודות אוויריסט גאלואה צריך להיות שם, אבל הוא לא שם. בן הטבע 12:44, 16 אוק' 2004 (UTC)

אווריסט גאלואה התפרסם כמאמר מומלץ ב-23 באוגוסט. המאמר שחיברת היה באיכות בינונית, וכלל טעויות, והשקעתי בו מאמץ רב כדי להופכו למאמר שראוי להיות מאמר מומלץ. לא הלכתי בדרך הקלה של מחיקת כל עמלך. דומני שגם Lazylemon, שטרח רבות על התרגום, ראוי ליחס דומה. אני בטוח שבעמל סביר תוכל לקחת את מה שתירגם, ולתקן טעויות שאתה מוצא שם, כך שגם אתה תהיה מרוצה מהתוצאה. הטקסונומיה יכולה לחכות יום או שניים. ואנא, אל תענה לי כאן תשובה ארוכה שתסביר לי שאני טועה, כי הזמן שתשקיע בכתיבת תשובה זו שווה לזמן הנחוץ לך כדי לתת יחס הוגן לעמלו של Lazylemon. זכור שבאנו לכתוב אנציקלופדיה, ולא דפי שיחה. דוד שי 12:55, 16 אוק' 2004 (UTC)

לא אוכל להכחיש שכמעט פרצתי בצחוק. תודה ששיפרת אותו, באמת. מלכתחילה אתה היית צריך לחבר אותו. בכל אופן, לא מצאתי שינויים רבים שערכת ואינני סבור כלל שהיה בינוני. משום מה, גם אינני טוען שכתיבתי עולה על שלך פי כמה מונים, ואני סולד מגישתך הנלוזה להטיף מוסר. אם כל דאגתך לכתיבת אנציקלופדיה, עסוק בחיבור ערכים במקום להטריד את מנוחתי. כמו כן, אני מבקשך לחדול מלהתערב בשיחות לא שלך ואם אינך מסוגל, אז חדל לקרוא אותם במטוטא ממך. כמו גם, אני סולד מתרגום ערכים מתוך וויקיפדיה האנגלית ולבטח אין ויקיפדיה העברית זקוקה לדבר משם בעניין האמאזונאס כאשר אני כאן. עתה, לעצם העניין, הערך אודות יער האמאזונאס נמצא אצלי בגרסת ביניים וכולי תקווה שאסיים את כתיבתו, לאחר סיום הערך אודות הפרעושים. כולי תקווה שאין בכוונתך לומר לי להזניח את הפרעושים כי מן הסתם אגחך עוד יותר. עבודתו של לייזילמון ברוכה כמו כל עבודתו של חבר אחר ומשום כך נאלצתי לבקשו לחדול מעבודתו, כי אין בה תועלת. אין גם תועלת בכך שאשכתב את תרגומו, כאשר בזמן הזה אני יכול להמשיך בחיבור הערך עצמו. האם אוכל לעשות עוד משהו למענך, בטרם אפנה לסעוד את לבי בארוחת הצהרים, החבר דוד שי?

וכמו כן, אני מבקש לשנות את ויליאם לו'יליאם כפי שיש לאיית, בן הטבע 13:23, 16 אוק' 2004 (UTC)


מה מגמתי כאן?[עריכת קוד מקור]

למרות מחאתם של ארגונים לשימור הסביבה ברחבי העולם, חידשה ממשלת ברזיל בסוף פברואר 2005 רישיונות לכריתת עצים, שהוקפאו בשנה שעברה במסגרת היוזמה לנסות ולהפסיק את תהליך חישוף היערות באזורי ג'ונגל באמזונס - שהולכים ומתכלים במהירות. בכך נכנעה הממשלה לאלימות קשה שהפעילו חברות כורתי עצים ובעלי אדמות, שבמהלכן אף נרצחה הנזירה הדומיניקנית דורותי סטאנג, בת 74, שהיתה מהפעילות הבולטות נגד כריתת יערות הגשם.

שריפות ענק בוערות ביער האמזונס חדשים רבים בכל שנה. השריפות מוצתות ע"י איכרים המנסים "לכבוש" שטחי עיבוד חדשים, לפניהם פרצו דרכים וכרתו את העצים הגדולים חברות שמספקות את הדרישה העולמית לעץ. אחרי פריצת הדרכים וכריתת העצים קל ופשוט לאיכרים להגיע לאזורים שהיו קודם מרוחקים ובלתי נגישים. האיכרים מציתים את שרידי היער והשריפות מתפשטות על פני אלפי קמ"ר ובוערות עד שהגשמים העונתיים מכבים את האש. בוקרים שורפים שטחים כדי להאיץ צימוח עשב טרי, וחוואים מכשירים שטחי ענק לגידול סויה ליצוא לאירופאים החוששים מהסויה שמיצאת ארה"ב ואשר עברה שינוי גנטי. כעבור עונות אחדות מתברר לחקלאים כי הקרקע ענייה והם נעים הלאה, מציתים חלקות נוספות וכך ממשיך ההרס.


כזכור, אחת התמונות המפורסמות שצולמו ממעבורת החלל קולומביה, בטיסה שהסתיימה באסון ב-2003, היתה צילום שריפה ביערות האמזונס, שסביבתה היתה נקייה מעננים, והמסקנה העגומה היא שהשריפות גם משנות את מאזן הגשם ביער הגשם ולא לטובה.

הכתוב מציג את הנעשה ביערות האמזונס כמשהו שלילי בלי להוכיח אותו. גם לא מוסברת הסיבה לפגיעה שמתרחשת, כביכול, ביערות אלו. אפשר להציג את זה כפיתוח ודרך לקידמה. לא צריך להיסחף לקיצוניות. גילגמש שיחה 20:54, 1 אוגוסט 2005 (UTC)


מה שכתוב כאן זה עוד עדין לעומת המציאות. כל הרס של עץ אחד זה בית גידול של מינים רבים ייחודיים ליער הזה, בכל רגע נחרב שטח בגודל אצטדיון כדורגל, הדבר משפיע על הגשמים שמפסיקים לרדת, ההשפעה של זה היא גם פליטת דו תחמוצת פחמן בכמות המשתווה לזו של כל מפעלי התעשיה ותחנות הכוח והמכוניות בארה"ב. אנחנו לא צריכים להיות פוליטיקלי קורקט. קרא מה שכותבים על יער הגשם באמזונס באתרים אובייקטיביים כמו הבי.בי.סי, הם יותר כסחנים. שום קידמה לא יכולה להצדיק רצח. האנשים הללו הם פושעים בכל קנה מידה, ואולי אפילו אנשי מאפיה בינלאומית. Avibliz 20:59, 1 אוגוסט 2005 (UTC)avibliz

ובכן, מבחינתך זה הרס ורצח, מבחינתי זה מחיר הקדמה. אם צריך להשמיד את היערות של אמזונס בשביל התאגידים האמריקאים - לא אכפת לי מזה בגרוש. גילגמש שיחה 21:01, 1 אוגוסט 2005 (UTC)

את מחיר הקדמה הזה אתה משלם בכך שאתה נאלץ לסבול מהחום - התחממות כדור הארץ היא תוצר של אפקט החממה שהגורם העיקרי שלו הוא פליטת דו תחמוצת גופרית. עוד מעט לא ישאר כדור ארץ מרוב קדמה. כולנו נתבשל.

אני מציע להעמיד את הקטע הזה להצבעה. Avibliz 21:05, 1 אוגוסט 2005 (UTC)avibliz

זה לא מקובל כל כך כי אין קטעים שאי אפשר לערוך. אין לי התנגדות לכך שתגיד שיש פגיעה ביערות ושיש ביקורת חריפה מצידם של ארגונים כאלה ואחרים. לא מפריע לי שתציין גם עבירות שנעשו על ידי התאגידים וכו. כל זה בתנאי שלא ישתמע מכך כאילו שלוויקיפדיה יש עניין בנעשה באמזונס. צריך לשמור על נייטרליות. כפי שאני לא קורא להשמיד את היערות למען הקידמה, כך לא צריך ליפול לקיצוניות השנייה. גילגמש שיחה 21:10, 1 אוגוסט 2005 (UTC)

אמאזונאס, אמאזונס, אמזונס[עריכת קוד מקור]

אני בעד אמזונס. אין צורך בכל האל"ף-ים. Yonidebest Ω Talk 19:59, 2 אוקטובר 2005 (UTC)

בעיה רצינית עם הערך[עריכת קוד מקור]

הדבר הראשון שתפס את עיני הוא הטעות בתמונות. החרק צולם בריו דה-ז'נירו. אין לו שום קשר ליער האמזונס. המנגרובים צולמו בסלינס, שנמצאת במפגש הצמחיה האמזונית והאטלנטית. צמחיה זו אינה מאפיינת את האמזונס, אלה רק את הדלתא שלו. כשאחזור הביתה, אחליף את התמונות.

אחרי שראיתי את בחירת התמונות האיומה, קראתי מה כתוב. הכתיבה מבלבלת. יער האמזונס זה לא רק הרס היער. רוב החקלאים וכורתי העצים אינם פושעים, עם כי הגורם העיקרי להרס היער הוא בירוא לצורך חקלאות. ערכים באנגלית לא תמיד טובים ממקביליהם העבריים. בקיצור, דרושה עבודה מרובה כדי להפוך את הערך לסביר.

Amitk 21:16, 21 בדצמבר 2007 (IST)[תגובה]

נולדתי וצולמתי ביער האמזונאס
אהלן עמית,
אני שמח מאד שנרתמת לשיפור הערך ואני שותף לביקורתך על הערך הקיים.
אשר לחרק שתפס את עינך, הוא צולם ביער מצפון לאחת משלוחותיו של נהר הג'אפורי, מיובלי הריו נגרו. ציינתי זאת גם בדף תיאור התמונה, בעברית ובאנגלית, עם קישור לאתר השמורה.
אני מקווה לשפר את הערך אגוז ברזילאי בקרוב ולהוסיף לו מהתמונות שצילמתי באותה שמורה (רוב התמונות בקטגוריה הזו שלי). אשמח להסתייע בנסיונך גם שם וגם בויקיפדיה:הכה את המומחה#מסדר זיהוי לג'וקים מהג'ונגל.
אגב, לא נהוג לציין את שם הצלם בגוף הערך, אלא אם יש לנתון זה חשיבות מיוחדת לערך.
כל טוב, ליאור ތޮ 18:31, 28 בדצמבר 2007 (IST)[תגובה]
בנוגע לחרק, טעות שלי. בנוגע לערך, צריך לחשוב אילו סעיפים צריכים להופיע בו (חברות צומח, נישות אקולוגיות...) ואחר-כך למלא אותם בתוכן.עמית קני 14:48, 10 בינואר 2008 (IST)[תגובה]

ילידי היערות[עריכת קוד מקור]

האם לדעתכם ראוי במסגרת הערך לכתוב על שבטים מבודדים של בני אדם שחיים שם או שזה ראוי לערך נפרד כמו זה באנגלית (Uncontacted peoples)? ראו: אתר למנויים בלבד הגרדיאן, השורד האחרון: כך נראה איש ילידי שחי 22 שנה בגפו ביערות אמזונס, באתר הארץ, 20 ביולי 2018 --EldadHe - שיחה 13:43, 20 ביולי 2018 (IDT)[תגובה]