שיחה:קרב הקסטל

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה היה נתון במחלוקת ב־13 בדצמבר 2017.
ערך זה היה נתון במחלוקת ב־13 בדצמבר 2017.
דיון המחלוקת

בחרתי לכתוב את הערך באופן ויקיפדי קצר עד כמה שאפשר. יש עוד עשרות פרטים ושמות שמצויים במקורות שנתתי אבל איזכור כולם היה הופך את הערך גדול, מסורבל וקשה לקריאה. הקרב הזה טעון האשמות קשות ורבות של כל צד על השני. נזהרתי לא להיכנס לשדה מוקשים זה ובהערות כתבתי שהקורא יעבור על המקורות המצויינים בערך ויחליט בעצמו. אנא אל תפתחו בדף השיחה ויכוחים עקרים של מי אשם ומי לא אשם. בקרב זה נהרגו עשרות לוחמים ויש לתת להם את הכבוד המתאים.

Avi1111 - שיחה 18:31, 10 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]

חסרים פרקים אודות שדה הקרב (תנאים גאוגרפיים, טופוגרפיים, מזג אוויר וכו'), פיקוד וצבאות. מי פיקד על מי, איזה יחידות השתתפו, כמה לוחמים מכל יחידה וכו. גילגמש שיחה 18:38, 10 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]
במקום למתוח ביקורת היית יכול קצת לפרגן על העבודה הרבה שהשקעתי בערך, אבל זה קשה. פירגון הדדי היא תכונה לא שכיחה בקרב משתתפי הוויקיפדיה העברית.
Avi1111 - שיחה 20:22, 10 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]
אני דווקא רוצה להחמיא לך על הערך החדש המעניין. יואב ר. - שיחה 23:21, 10 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]
אין מדובר בביקורת. הערך אכן יפה ומעשיר. גילגמש שיחה 09:16, 12 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]

בקשר למפקדים:

  • לערבים היה מפקד אחד - עבד אל קאדר אל חוסייני.

ליהודים היו מספר מפקדים שלא נכחו בזירת הקרב ולא ראו את תמונת הקרב:

  • שמעון אבידן שהיה מפקד מבצע נחשון והיה אמור בתוקף תפקידו לפקד גם על זירת הקסטל. הוא כלל לא הגיע למקום והתעסק רק בזירה המערבית של המבצע.
  • דוד שאלתיאל מפקד מחוז ירושלים וחטיבת עציוני היה אמור לפקח על גזרת הקסטל שהיתה בתחום אחריותו ועל אנשי החי"ש שהיו פקודיו - לא ביקר בשטח כלל ולא דאג להחליף את אנשי החי"ש התשושים.
  • יוסף טבנקין קבל את הפיקוד על הגזרה במהלך הקרב. לפי הלוחמים הוא לא ביקר על ההר ולא שלח תגבורות פלמ"ח בזמן. לבסוף שלח יחידת פלמ"ח מאוחר מדי.
  • נחום אריאלי מפקד יחידת הפלמ"ח שנשלח ע"י טבנקין להציל את החי"ש לא ידע שההר נתפס ע"י הערבים והמשימה שלו היתה למעשה משימת התאבדות. הוא ורוב חייליו נהרגו.

הנצחון בקרב הושג ע"י נס והפסיכולוגיה של הערבים. הנס היה הריגתו של עבד אל קאדר וכאשר מצאו הערבים את גופתו הם נכנסו לדיכאון. הם נטשו את המקום ללוייתו של עבד אל קאדר ואח"כ חזרו לכפריהם. כך ניצחו היהודים, אבל ניסים כאלה לא קורים כל יום.

Avi1111 - שיחה 15:06, 18 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]

בהערה 2 נאמר שזה היה הכפר הפלסטיני הראשון. מאחר שלא הייתה קיימת רשות פלשתינית או מדינה הרי שמדובר בכפר ערבי.

אין קשר בין הדברים. גילגמש שיחה 04:55, 16 בנובמבר 2013 (IST)[תגובה]

ודאי שיש קשר. תושבי הכפר לא היו פלשתינים ולא הגדירו עצמם ככאלה, אלא כערבים. כמו כן, בתקופה ההיא כולם הגדירו את הקסטל ככפר ערבי, כיוון שהמילה פלשתינים עוד לא הייתה בשימוש, ובכל אופן לא בשימוש רווח. יוסף אברהמי - שיחה 14:30, 11 במאי 2016 (IDT)[תגובה]

אני יודע שקיים חוסר ודאות מסוים אבל אולי נצליח להבהיר את זה: אם רק לאחר נפילת הקסטל וירידת גזית ממנו התברר לו וללוחמיו שאל חוסייני נהרג, איך הם יכלו לסרב לפני כן להעמיס את גופתו על המשוריין. יש כאן סתירה באשר למועד הידיעה של הכוחות בשטח ועל פעולתם בהתאם לכך. בריאן - שיחה 11:51, 8 בדצמבר 2014 (IST)[תגובה]

דיווח על טעות[עריכת קוד מקור]

עבד אל קאדר אל חוסייני ממש לא היה עם יאסר עראפת וכאמל ערייקאת כשהוא נהרג.

על פי דני רובינשטיין בספרו המעמיק "זה אנחנו או הם" לעבד אל קאדר אל חוסייני הצטרפו באקראי בלהט הקרב שני אחים נערים מהכפר בית פאג'ר ג'אבר ואיחסאן ח'ליל אל חיאן שהיו חלק מכוחות אל ג'יהאד אל מוקדס.

תודה לך, אתה יכול לתת מס' עמוד ולהעתיק את הטקסט המדויק? -La Nave Partirà שיחה 20:17, 7 בנובמבר 2021 (IST)[תגובה]
אין לי גישה לספר של רובינשטיין, אך מצאתי את הביקורת מהארץ (ראו בערך), שהתיאור בה תואם את הדיווח, ותיקנתי לפיה. פוליתיאורי - שיחה 05:23, 12 בנובמבר 2021 (IST)[תגובה]