שיחת פורטל:גאולוגיה/גאולוגיה בישראל/ערכים

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ניתן להוסיף פה את הערכים הבאים:

  • הר תורען - על מדרום להר, במבט מכביש נצרת - טבריה אפשר להבחין בתופעה גיאו מורפולוגית: שיפוע ההר נחשף מבנה טבעתי מיוחד במינו. המבנה נוצר בשכבות סלעי גיר ודולומיט, כאשר נוצרה בעמק סחיפה - בדופן של קמר [1] כך נוצר מבנה "קונצנטרי" - מעגלים מעגלים - בדומה לבצל שחתכו ממנו נתח וקליפותיו מתגלות לעין [2].
  • הר כחל - על מחצב גלנה בפסגת ההר שלושה לועות שהם פתחם של מכרות שאולי נחפרו על ידי תושבי המקום הקדומים, יטורים שמקדשם נמצא בקרבת מקום בהר סנאים, במאות הראשונות לספירה. במקום נחצב מינרל כחול שנקרא "כחל" או גַלֶנָה, הידוע גם כגלניט או גם כנְצִיץ הָעוֹפֶרֶת). זהו מינרל הכולל דולומיט עם בצר מתכתי, בעיקר מעופרת (עד 86%), (PbS) . הגלנה הוא אחד מהמינרלים הגופרתיים המצויים בשפע, והוא גם הבצר השכיח ביותר של העופרת. ה"כחל" - ומשמו גם נגזר שם ההר - שימש לאיפור ולצביעה.

להר הייתה במקור צורה של הר שולחן, בדומה להרים דומים בסביבה. הוא בנוי מרובד עבה של קירטון וחרסיות ומעליו שכבה עבה של גיר המשמרת על צורת השולחן של ההר. בשכבת החרסיות בהר נמצאו שרידי דגים מאובנים. חשיבותו של הר צין מבחינה גאולוגית היא שהוא שריד יחיד לסלעים מתקופת האיאוקן - מלפני 56.5 מיליוני שנים עד לפני 35.5 מיליוני שנים.

בהר מחצבי פוספטים, אך הם אינם מנוצלים, משום שהוכרזו כשמורת טבע. יש שם מידע על הבולבוסים - יש לשלב.

עד כאן להיום. ‏Daniel Ventura20:58, 1 במאי 2008 (IDT)[תגובה]


הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ או (אנטיקלינה) - מבנה גאולוגי מקומט ששני צדיו נוטים כלפי חוץ
  2. ^ מקור: עמנואל מזור, גאולוגיה בפטיש ישראלי, האוניברסיטה הפתוחה , 1980 צילום 290

הדף הזה קצת מיותר. גם ערכים נבחרים וגם סתם ערכים? נוי - שיחה 15:57, 3 במאי 2008 (IDT)[תגובה]