שירו שיר אמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"שירו שיר אמן"
עטיפת הגרסה משנת 2020
עטיפת הגרסה משנת 2020
עטיפת הגרסה משנת 2020
סינגל בביצוע ירדנה ארזי
מתוך האלבום יש ונדמה
יצא לאור 1983
הוקלט באולפני טריטון בתל אביב
סוגה זמר עברי
שפה עברית
אורך 3:00
חברת תקליטים נתן תומר
כתיבה שמרית אור
לחן הנרי ברטר
הפקה ננסי ברנדס
כרונולוגיית סינגלים של ירדנה ארזי
"מילה קטנה"
(1982)
"שירו שיר אמן"
(1983)
"הביתה"
(1983)

"שירו שיר אמן" הוא שיר של הזמרת ירדנה ארזי שהשתתף בתחרות קדם אירוויזיון 1983 והגיע למקום השני בהפרש נקודה אחת מהשיר הזוכה במקום הראשון "חי" בביצוע עפרה חזה.

כתיבת השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1982 השתתפה ירדנה ארזי בתחרות קדם אירוויזיון בה ביצעה את השיר מוזיקה נשארת של שמרית אור והנרי ברטר והגיעה למקום השני אחרי "הורה" בביצוע אבי טולדנו.

לקראת קדם אירוויזיון 1983 כתבו אהוד מנור ואבי טולדנו את השיר "חי" והציעו אותו לארזי, בין היתר במחשבה על כך שארזי, בתו של אזרח גרמני שנמלט מהמדינה טרם פרוץ מלחמת העולם השנייה תשיר במינכן את המילים "עם ישראל חי". ארזי דחתה את הצעתם ובחרה להמשיך לעבוד עם הצמד אור וברטר, שכתבו לה בהמשך 1982 את השיר הזוכה בתחרות הפסטיגל מילה קטנה.

את מילות השיר כתבה שמרית אור במהלך מלחמת לבנון הראשונה והן מבטאות כמיהה לשלום.

קדם-אירוויזיון 1983[עריכת קוד מקור | עריכה]

קדם אירוויזיון 1983 נערך ב-28 במרץ בתיאטרון ירושלים ובין המשתתפים הבולטים בו היו פנינה רוזנבלום, ריקי גל ואילנה אביטל, אך מלכתחילה נדדה תשומת הלב לזמרת השנה עפרה חזה ולמי שזכתה במקום השני שנה קודם לכן, ירדנה ארזי. במהלך ביצוע השיר שלפו זמרי הליווי של ארזי, ובהם שרית סרי, ורדינה כהן ודרור משולם, זיקוקים דולקים.

לאורך כל שלב הניקוד נשמר קרב צמוד בין "שירו שיר אמן" לבין "חי", כשבקיבוצים ובחיפה מעניקים לארזי 12 נקודות ובעיירות הפיתוח לחזה. בסיומה של התחרות הוענקו לחזה 73 נקודות ולארזי 72.

בעיני רבים מסמל קדם אירוויזיון 1983 את יריית הפתיחה ביריבות המעריצים של ארזי וחזה שנמשכה לאורך כל שנות השמונים.

שנים לאחר מכן סיפרה ארזי בריאיון לסדרה התיעודית "הרצל פינת רפאלי", שרפי גינת שישב בחבר השופטים סיפר לה לאחר אותו הערב שהייתה טעות בספירת הקולות בהצבעה, והיא זו שהייתה אמורה לזכות במקום הראשון ולא עפרה חזה. ארזי בחרה לשמור מידע זה בסוד. טענתה זו של ארזי נבדקה בראיון של רפי גינת בנושא באתר הארץ בו הוא שולל את הטענה של ירדנה ארזי לכך שהייתה טעות בספירת הקולות.

מצעד השירים השנתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר שהה 12 שבועות במצעד הפזמונים השבועי ובמצעד הפזמונים העברי השנתי 1983 הגיע למקום השישי והיה השיר הגבוה ביותר של ארזי במצעד. ארזי נבחרה למקום השני בקטגוריית זמרת השנה, בה זכתה חזה בפעם הרביעית והאחרונה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]