הביתה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"הביתה"
סינגל בביצוע ירדנה ארזי
מתוך האלבום מה נשמע
יצא לאור 1983
הוקלט באולפני טריטון בתל אביב
סוגה זמר עברי
שפה עברית
אורך 4:01
חברת תקליטים NTE
כתיבה אהוד מנור
לחן יאיר קלינגר
הפקה ירוסלב יעקובוביץ'
כרונולוגיית סינגלים של ירדנה ארזי
"שירו שיר אמן"
(1983)
"הביתה"
(1983)
"חפץ חיים ברוח הגוברת"
(1983)

"הביתה" הוא שיר מחאה ישראלי מאת אהוד מנור בביצוע הזמרת ירדנה ארזי, אשר פורסם בקריאה לנסיגת צה"ל מלבנון. את השיר הלחין יאיר קלינגר, והוא יצא לרדיו בעיצומה של מלחמת לבנון הראשונה בשנת 1982 ועורר סערה ציבורית. לימים הפך השיר למזוהה עם מאבק לשחרור חטופים ושבויים של מלחמת חרבות ברזל.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1982 בעיצומה של מלחמת לבנון הראשונה הייתה ירדנה ארזי הזמרת הראשונה שעלתה להופיע בפני חיילי צה"ל בלבנון. הופעתה של ארזי בהרי השוף לוותה בכמה תקריות בהן נשקפה סכנה ממשית לחייה של ארזי, בין היתר כשמצאה עצמה בווילה ממולכדת דקות אחדות לפני שפוצצה וכשהשיירה שבה נסעה עברה בנתיב בו התפוצץ כמה מטרים לפניהם מטען חבלה.

בשובה לישראל בעצתו של יועצה האמנותי גברי מזור שאף התלווה אליה לנסיעה ללבנון, נפגשה ארזי עם הפזמונאי אהוד מנור וסיפרה לו על המסע המטלטל לדבריה אותו עברה בלבנון. בעקבות אותה שיחה כתב מנור את השיר "הביתה" הקורא לחיילים "לשוב משדות זרים". יאיר קלינגר הציע לירדנה את הלחן שחיבר ומסר שנה קודם לכן לזמרת הצרפתייה סילבי וארטן, ששרה אותו על המילים manana tomorrow.

השיר הוצג לראשונה בראש השנה תשמ"ג ושהה במצעד הפזמונים השבועי 13 שבועות בשיאו במקום הראשון.

השיר יצא לרדיו ונפל על ויכוח ציבורי סוער בסוגיית הישארות צה"ל בלבנון (ויכוח שנמשך עד לנסיגת צה"ל מלבנון בשנת 2000). ארזי זוהתה מיד כבעלת השקפת עולם מדינית שמאלנית ולא אחת הותקפה על ידי אנשי ימין בקהל בהופעותיה. בראיונות עיתונאים סיפרה כי באחת ההופעות ביישוב שלומי צעק לה מישהו מהקהל: "נרצח את כל הערבים ואחר-כך אותך".

חרף הוויכוח זכה השיר להצלחה ברדיו, שהה השיר 13 שבועות רצופים במצעדי הפזמונים ואף הגיע למקום הראשון למשך שבוע. ובמצעד הפזמונים העברי השנתי של תשמ"ד (1984) הגיע למקום השישי.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר הופיע באלבומה השני של ארזי מה נשמע בהפקתו המוזיקלית של ירוסלב יעקובוביץ' והיה הלהיט הגדול ביותר באלבום. הוא גם פרי הביכורים בשיתוף הפעולה המקצועי בין ארזי לבין היועץ האמנותי גברי מזור שהחל לעבוד איתה רק לאחר פסטיגל 1982.

בית נוסף[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2003 לרגל מופע חדש ובמלאת 20 שנה לכתיבת השיר ביקשה ארזי ממנור להוסיף בית חדש לשיר המתאר את תחושותיו בפרספקטיבה חדשה. מנור נעתר לבקשתה וכתב בית ופזמון המתייחס לשברי החלום הישראלי לאחר המלחמה.

"השנים חולפות, השנים קוטפות

ואנחנו לא מצאנו עוד מנוחה

דור הולך ובא, הלחי רטובה

ובוכה דמעה מלוחה

כמו קוראת - -

הביתה, הביתה באה עת לחזור

מסוף דרכים, מריב אחים

אל תוך אותו מקום בלב

הביתה, הביתה טרם רדת אור

אל חלומות ללא חומות

אל לילה בלי כאב

עד עלות השחר מתפללת לשלומך

שמרי שמרי ארצי שלי

שברי חלום ישראלי"

בקמפיינים למען חיילים חטופים ב2006-2010[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 2006, לאחר חטיפת החיילים גלעד שליט, אלדד רגב ואהוד גולדווסר ופרוץ מלחמת לבנון השנייה, הפך השיר "הביתה" מזוהה עם המאבק הציבורי להחזרת החיילים. מילות השיר ובפרט הפזמון "הביתה, הביתה באה עת לחזור / מן ההרים, משדות זרים / היום יורד ואין סימן... / עד עלות השחר מתפללת לשלומך / שבויה באזיקי פחדים אני שומעת צעדים / הביתה, הביתה כי עוד לא ניתן / כל מה שהובטח לנו מזמן" הפכו אותו לאחד השירים המזוהים עם המלחמה.

ארזי ביצעה את השיר, בתוספת הבית החדש שכתב מנור (שהלך לעולמו שנה קודם לכן) בתוכניות טלוויזיה שונות ובהן משדר מיוחד של "כוכב נולד" במהלך המלחמה, והקליטה ביצוע מיוחד עבור אתר האינטרנט ynet. ביולי 2007 ביצעה את השיר בעצרת ענק שנערכה בכיכר רבין בתל אביב למען החיילים החטופים.

באוגוסט 2010 ביצעה את השיר ביום הולדתו החמישי של גלעד שליט בשבי, במסגרת עצרת מיוחדת שהתקיימה באוהל המחאה שהקימו בני משפחתו בירושלים. באותו חודש הופיעה במופע יום ההולדת ה-87 של נשיא המדינה שמעון פרס ולבקשתו ביצעה את השיר. באוקטובר אותה שנה, בעקבות ההופעה באוהל המחאה, פרסמה מאמר ב-ynet בו קראה לשרה נתניהו להפעיל לחץ על ראש הממשלה במטרה לחתום על עסקת שליט.

בכל אותן שנים נהגה ארזי להקדיש את השיר לאמו, אביבה שליט, בכל הופעה. למחרת ההודעה על שובו הצפוי של שליט לישראל, הופיעה ארזי בראשון לציון, במסגרת מופע הצדעה שערכה לה תזמורת צה"ל. באותו ערב, שינתה בפעם הראשונה את ההקדשה ואמרה בהתרגשות: "גלעד שליט, ברוך השב הביתה!".

בקמפיין למען החטופים במתקפת הפתע של חמאס[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שארגון החמאס חטף מאות אנשים וביצע טבח בתושבי יישובי עוטף עזה, פרצה מלחמת חרבות ברזל. ב-29 באוקטובר 2023, שרה ארזי את השיר במהלך התוכנית "יהיה טוב" המשודרת בכאן 11[1] ובמופע ששודר בערוץ 24[2]. היא חזרה על השיר בהופעה מאולתרת בפני משפחות החטופים באזור מוזיאון תל אביב לאמנות כחלק מאירוע "קבלת שבת" שקיימו[3]. ב-18 בדצמבר 1,000 מוזיקאים ביצעו באמפיתיאטרון קיסריה את השיר ״הביתה״ להחזרת החטופים[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]