שלאכטפלאטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שלאכטפלאטה
Schlachtplatte
שלאכטפלטה

שלאכטפלאטה (בגרמנית: Schlachtplatte ;Schlachtschüssel (דרום גרמנית) או מצגטה (החלק השווייצרי והדרום-מערבי של באדן-וירטמברג בגרמניה) הוא מאכל גרמני מקובל.[1]

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המאכל מורכב בעיקר מבשר חזיר מבושל מבטן החזיר (Kesselfleisch) ונקניקיות של נקניק דם ונקניק כבד מבושלות טריות. תהליך הבישול מייצר מיצי נקניקים אשר יחד עם כל הנקניקיות משמשים כמרק המכונה Metzelsuppe. כתוצאה מכך, במקומות רבים, פסטיבלים והסעודה ידועה בשם Metzelsupp.

נלווים נפוצים לשלאכטפלאטה הם כרוב כבוש ולחם או תפוחי אדמה או, בדרום גרמניה, לביבות תפוחי אדמה (Dotsch או Reiberdatschi). אלמנטים אחרים עשויים להיות בראטוורסט ומטוורסט טריים או מילוי בראטוורסט גולמי ומתובל. בריין-הסן מקובל גם להעשיר את המנה בדברים נוספים.

אמיטולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילה נגזרת משלאכטן, "לשחוט", ופלאטה, "מאכל", משום שבאופן מסורתי אוכלים מאכל זה רק ביום השחיטה. לפני המצאת המקררים היה צורך להכין מיד דם ואיברים רגישים כמו כבד. בשר, שלא היה צריך לצרוך מיד, נשמר בהמלחה, ייבוש ועישון. יום השחיטה הציע הזדמנות נדירה לאכול בשר טרי מה שמסביר מדוע השלאכטפאלטה הייתה ארוחה די מפוארת.

במקור ימי שחיטה אלו התקיימו בעיקר בסתיו. המשמעות הייתה שלא היה צורך להאכיל כל כך הרבה בעלי חיים במהלך החורף, ניתן היה לשמר את הבשר למשך זמן רב יותר בטמפרטורות הקרירות יותר ולחקלאים היה יותר זמן לאחר הקציר האחרון להפיכתו של הבשר לשינקן ולנקניקים אשר לאחר מכן ניתן היה לעשן מעל אש חורפית.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שלאכטפלאטה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Fodor's (1983). Fodor Germany-1984 Traveltex. Fodor's Germany (בספרדית). Fodor's Travel Guides. p. 493. ISBN 978-0-679-01005-0. נבדק ב-24 ביולי 2017. {{cite book}}: (עזרה)