שלושה אידיוטים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שלושה אידיוטים
थ्री ईडियट्स
בימוי ראג'קומאר היראני עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי Vidhu Vinod Chopra עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט וידו וינוד צ'ופרה אבהיג'אט ג'ושי ראג'קומאר היראני
עריכה ראג'קומאר היראני עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים אמיר ח'אן,רנגהנטן מדהבן,שרמאן ג'שי,קארינה קאפור, בומן אירני,אומי ויידיה, מונה סינג
מוזיקה שנתנו מויטרה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הודו עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Vinod Chopra Films
חברה מפיצה Reliance Entertainment, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 2009
משך הקרנה 2 שעות ו52 דקות
שפת הסרט הינדי, אנגלית
סוגה דרמה קומית, סרט מוזיקלי, סרט דרמה, סרט קומדיה, סרט חבר'ה, סרט רומנטי עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו 3idiots
פרסים Filmfare Award for Best Film עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

3 אידיוטים הוא סרט הודי מסוגת סרט התבגרות קומי דרמטי משנת 2009. הסרט נכתב ובוים על ידי ראג'קומאר היראני, התסריט נכתב בידי אבהיג'אט ג'ושי והופק בידי וידו וינוד צ'ופרה. הסרט מלווה את החברות של שלושה תלמידים במכללה להנדסה בהודו, והוא מציג סאטירה על לחצים חברתיים תחת מערכת החינוך ההודית. הסרט מתאר שתי תקופות במקביל, אחת בהווה, והשנייה לפני עשר שנים בעבר. בסרט מככבים אמיר ח'אן, רנגהנטן מדהבן, שרמאן ג'שי, קארינה קאפור, אומי ויידיה ומונה סינג.

הסרט זכה לביקורות חיוביות והצלחה מסחרית. עם יציאתו לאור, הוא עמד בראש רשימת הסרטים הנצפים. הסרט זכה בפרס פילמפייר לסרט הטוב ביותר לשנת 2009 ונחשב לאחד הסרטים ההודים הטובים ביותר.

לאור הצלחת הסרט בהודו, בשנת 2017 נעתה גרסה מקסיקנית לסרט זה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על הסיפון לפני צאתו בטיסת אייר אינדיה, פרחאן מקבל שיחת טלפון מצ'טור, מכר מהמכללה להנדסה הטוען כי הוא מצא ידידו ראנצ'ו. לאחר מכן הוא גורם לנחיתת חירום על ידי ביום התקף לב. פרחאן מביא את החבר הנוסף ראג'ו ויחד הם נפגשים עם צ'טור בקמפוס המכללה, שם צ'טור חושף כי ראנצ'ו נמצא בעיר שימלה.

הסרט מציג את החברים בתחילת הלימודים במכללה היוקרתית בהודו. כאשר פרחאן הולך ללימודי הנדסה בניגוד לרצונו להיות צלם, בשביל לרצות את אביו. בעוד ראג'ו בחר באותו כיוון כדי להציל את משפחתו הענייה. ראנצ'ו הוא סטודנט מוכשר, אך לא מיישר קו עם החינוך ההודי המקובל. הוא נוטה לענות תשובות לא מקובלות בכיתה, ומתעמת עם הפרופסורים, בפרט עם מנהל המוסד הקפדן וירו סהסטרבודהה המכונה "וירוס". צ'טור המכונה "משתיק קול" הוא תלמיד אוגנדי- טמילי שאפתן שאינו דובר טוב הינדי מפני שאיננו יליד המקום. הוא מנסה להתחרות עם ראנצ'ו בציונים ונוהג ללעוג לו, אך תמיד ראנצ'ו מקבל ציונים טובים יותר. הסרט מתאר את החיים המורכבים של ראג'ו ופרחאן כתלמידים חלשים הנמצאים במכללה בעל כרחם, ולעומת זאת את ראנצ'ו המוכשר החורג כל הזמן מהכללים הנוקשים. במהלך העלילה ראנצ'ו מתאהב בבתו של המנהל "וירוס", בניגוד מוחלט לרצונו של אביה אשר מזלזל בו וכועס עליו לעיתים קרובות. שלושת החברים חווים חוויות שונות לאורך כל תקופת הלימודים, שבסופה ראג'ו ופרחאן פורשים למקצועות אותם הם באמת רצו בעוד ראנצ'ו מסיים את המסלול בהצלחה ואז נעלם. בהווה, צ'טור מתגאה בפני פרחאן וראג'ו שהוא מנהל חברה מצליחה, בעוד ראנצ'ו אדם פשוט תוך כדי שהם נוסעים לפגוש אותו. בסיום הם מוצאים אותו ומתברר שהוא אמנם מנהל בית ספר בלי הכללים ההודיים המקובלים לילדים, שבעיני צ'טור הם נחשלים, אך הוא גם מדען בכיר אשר החברה של צ'טור מחזרת אחריו. הסרט מסתיים כשצ'טור מודה שהפסיד לראנצ'ו בתחרות.

מסרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מבקר בחריפות את אופן הלימוד המבוסס על שינון, את הלחץ להישגיות המופעל מצד המשפחות ומצד המורים, המביא להתאבדויות ולהרס עצמי, ואת המרדף אחר ההצלחה על חשבון הגשמה עצמית. הביקורת היא על התזה של מנהל האוניברסיטה הטוען ש"החיים הם מרוץ, ומי שמגיע שני אינו נחשב. אם לא תרוץ מהר ירמסו אותך". או: "שאפו למצוינות וההצלחה תשאף אליכם". טענת גיבור הסרט היא דווקא שיש לרדוף אחר החלום ולא אחר חלומם של אחרים, לחשוב מחוץ לקופסה ולא לסבך דברים, אלא פשוט לזרום עם חייך, ואז ההצלחה תגיע אליך, או לכל הפחות הסיפוק מעיסוקך.

השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]