תבונה ורגישות (מיני-סדרה, 2008)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תבונה ורגישות
Sense and Sensibility
עטיפת הווידאו
עטיפת הווידאו
מבוסס על הרומן "תבונה ורגישות" מאת ג'יין אוסטן
סוגה דרמה תקופתית
כותבים אנדרו דייוויס
בימוי ג'ון אלכסנדר
שחקנים האטי מוראהן
צ'ריטי וייקפילד
דן סטיבנס
דייוויד מוריסי
דומיניק וסט
פסקול מרטין פיפס
ארץ מקור בריטניה
שפות אנגלית
מספר פרקים 3
הפקה
מפיק Anne Pivcevic
הפצה BBC, הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
צלמים שון בוביט
מוזיקה מרטין פיפס עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק סה"כ 174 דקות
שידור
רשת שידור BBC One
תקופת שידור מקורית 1 בינואר 2008 – 13 בינואר 2008
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תבונה ורגישותאנגלית: Sense and Sensibility) היא דרמה טלוויזיונית משנת 2008, עיבוד לרומן באותו שם מאת ג'יין אוסטן שיצא לאור ב-1811. אנדרו דייוויס שכתב את התסריט ניסה להשכיח מהצופים את הגרסה הקולנועית מ-1995 שביים אנג לי. הסדרה כללה סצנות של "מיניות גלויה" יותר מאשר העיבודים הקודמים של הספר, בהם סצנת הפיתוי וסצנת הדו-קרב שהושמטו מהסרט העלילתי. ג'ון אלכסנדר ביים את הסדרה והפיקה אן פיבצ'ביק. בתפקידי אלינור ומריאן דשווד כיכבו האטי מוראהן וצ'ריטי וייקפילד.[1]

אתרי הצילומים היו בברקשייר, סארי, בקינגהאמשייר ובדבון במשך חודשיים החל מאפריל 2007. ההפקה הייתה משותפת ל-BBC ול-WGBH בוסטון. הסדרה שודרה בבריטניה החל מ-1 בינואר 2008 בשלושה חלקים, ומשכה כ-6 מיליון צופים לפרק. "תבונה ורגישות" זכתה לביקורות חיוביות ממבקרי הטלוויזיה, וכמו כן השחקנים וצוות ההפקה היו מועמדים לפרסים שונים על תפקידיהם. ב-14 בינואר 2008 יצאה הסדרה בבריטניה על גבי DVD.

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מר הנרי דשווד (סיימון ויליאמס) מוריש את אחוזתו, נורלנד פארק, ואת כל הונו לבנו ג'ון (מארק גאטיס). ג'ון מבטיח לאביו שהוא ידאג לרווחתן של אמו החורגת, גברת דשווד (ג'נט מקתיר) ולאחיותיו למחצה אלינור (האטי מוראהן), מריאן (צ'ריטי וייקפילד) ומרגרט (לוסי בוינטון). אבל אשתו של ג'ון, פאני (קלייר סקינר) משכנעת אותו לא לתת כסף לאחיותיו. אדוארד פררס (דן סטיבנס), אחיה של פאני, מגיע לביקור ומתיידד עם אלינור. גברת דשווד מקווה שהשניים יתארסו, אך פאני מודיעה לה ששידוך כזה לא יהיה לרוחה של אמה. גברת דשווד מקבלת מכתב מבן דודה, סר ג'ון מידלטון (מארק ויליאמס), שמציע לה בית מגורים בתחומי האחוזה שלו, ברטון פארק בדבונשייר. היא מחליטה לעזוב מיד את נורלנד יחד עם בנותיה.

במהלך ארוחת ערב בברטון פארק מציג סר ג'ון בפני בנות משפחת דשווד את אשתו, ליידי מידלטון (רוזנה לאוול); את אמה, גברת ג'נינגס (לינדה באסט) ואת קולונל ברנדון (דייוויד מוריסי) ידיד המשפחה. ברנדון מתאהב במבט ראשון במריאן, אבל היא מצדה חושבת שהוא מבוגר מדי בשבילה. מריאן יוצאת לטייל עם אחותה מרגרט, היא נופלת ונוקעת את הקרסול. בחור צעיר שעובר בסביבה, נושא אותה בחזרה אל ביתה. הוא מציג את עצמו כג'ון וילובי (דומיניק קופר) וחוזר למחרת לשאול לשלומה. גם ברנדון מגיע לביקור, אך כשהוא רואה את וילובי הוא עוזב במהירות את המקום. האהבה המשותפת לשירה מקרבת את וילובי ומריאן זה לזה. וילובי גוזר תלתל משערה של מריאן למזכרת. גברת דשווד ואלינור מעלים השערות ומניחים שהשניים התארסו בסתר.

ברנדון מזמין את משפחות דשווד ומידלטון לבקר באחוזתו בדלפורד, אבל ביום המתוכנן לביקור נקרא ברנדון לנסיעת עסקים דחופה. וילובי מבקש לשוחח עם גברת דשווד ועם מריאן, והשתיים מצפות שהוא יציע נישואים. אולם, וילובי מספר להן שדודתו שולחת אותו ללונדון והוא לא יחזור לדבונשייר בשנה הקרובה. אחרי שווילובי נוסע אדוארד מגיע לביקור. בנות משפחת דשווד שמות לב שהוא נראה אומלל ומרוחק. גם בברטון פארק יש אורחות, האחיניות של גברת ג'נינגס לוסי (אנה מאדלי) ואן סטיל (דייזי הגארד). כשנודע ללוסי שבנות משפחת דשווד מכירות את משפחת פררס, היא מגלה לאלינור שאדואר והיא מאורסים בסתר זה ארבע שנים. ידיעה זו פוגעת מאוד באלינור. גברת ג'נינגס מזמינה את אלינור ואת מריאן להתלוות אליה ללונדון, ומריאן מקווה לפגוש שם את וילובי, שאינו עונה למכתבים שהיא שולחת לו.

מריאן רואה את וילובי בנשף, אבל הוא בקושי מתייחס אליה. היא מגלה מאוחר יותר שהוא מאורס למיס גריי העשירה, וממאנת להינחם. ברנדון מספר לאלינור שווילובי פיתה את בת חסותו הצעירה, אלייזה ויליאמס, ונטש אותה כשנכנסה להריון. כאשר גברת פררס (ג'ין מארש) מגלה שבנה אדוארד מאורס ללוסי היא מאיימת לנשל אותו מהירושה, אלא אם כן הוא יבטל את האירוסים, מה שאדוארד מסרב לעשות. ברנדון מציע לאדוארד משרת כומר באחוזתו שבדלפורד, ואדוארד אסיר תודה על כך. מריאן שמתגוררת אצל גברת ג'נינגס, יוצאת החוצה בסערה ומתמוטטת. קולונל ברנדון מוצא אותה ומחזיר אותה הביתה. היא נופלת למשכב וקודחת מחום. וילובי פוגש את אלינור ומספר לה שהוא אהב את מריאן, והתכוון לשאת אותה לאישה, אבל היה חייב להתחתן עם אישה עשירה, כי דודתו נישלה אותו מהירושה כשנודע לה על התנהגותו ויחסו לאלייזה. אחרי שמריאן מתאוששת האחיות חוזרות לביתן ומריאן מבלה את זמנה בדלפורד, ובסופו של דבר מתאהבת בברנדון. אלינור שומעת שלוסי סטיל הפכה לגברת פררס, והיא מניחה שלוסי התחתנה עם אדוארד. אבל כשאדוארד עצמו מגיע לקוטג' בו הן גרות הוא מגלה להן שזה אחיו רוברט (לאו ביל) הוא זה שהתחתן עם לוסי. אדוארד מצהיר על אהבתו לאלינור ומציע לה נישואים. השניים מתחתנים כמו גם מריאן וברנדון.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתרי צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוזלי פארק (אנ') שימש כאתר צילומים לבית משפחת מידלטון (ברטון פארק)

הסדרה "תבונה ורגישות" צולמה כולה באתרי צילומים באנגליה, לרוב במחוזות ברקשייר, סארי, בקינגהמשייר ודבון.[2][3] הצילומים החלו בתחילת אפריל 2007 והסתיימו בתחילת יולי. "בלקפול מיל", קוטג' מהמאה החמש עשר בצפון דבון שימש כביתם של בנות משפחת דשווד, ברטון קוטג'.[4] החזית של וורת'הם פארק הוצגה כנורלנד פארק, בית האחוזה של משפחת דשווד.[5] צילומי הפנים של נורלנד נערכו בהאם האוס שבריצ'מונד, וצילומי החוץ נערכו בשטח האחוזה.[6] צילומי החוץ של ברטון פארק, ביתו של סר ג'ון מידלטון, נערכו באחוזת "לוזלי פארק".[7] הספרייה שימשה כספרייתו של קולונל ברנדון, וחדר נוסף שימש לצילומי מריאן כשהיא חולה.[7] אתרי צילומים נוספים היו ב"דורני קורט", "לינקולנ'ס אין" ו"קלובלי פיר".[8]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה הייתה מועמדת ל"פרס מגנוליה לסרט הטלוויזיה או מיני-סדרה הטובים ביותר" של פסטיבל הטלוויזיה של שנחאי. ג'ון אלכסנדר זכה בפרס הבמאי הטוב ביותר, והאטי מוראהן זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר בסרט טלוויזיה על תפקידה כאלינור דשווד.[9]

דייוויס היה מועמד ל-"Broadcasting Press Guild Awards" על התסריט.[10]

קלפטון היה מועמד לפרס על עיצוב התלבושות מטעם "גילדת מעצבי התלבושות".[11]

פיפס היה מועמד לפרס באפט"א ולפרס אמי על הפסקול.[12]

הצלם שון בוביט היה מועמד לפרס אמי על הצילומים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תבונה ורגישות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Sense and Sensibility". BBC Online. BBC. 2008. נבדק ב-22 בנובמבר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Filming begins on Andrew Davies's three-part adaptation of Austen's Sense And Sensibility". BBC Press Office. BBC. 13 באפריל 2007. נבדק ב-16 בדצמבר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Filming due to start on Austen drama". Coventry Telegraph. Trinity Mirror. 18 באפריל 2007. נבדק ב-25 ביולי 2012. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ אתר למנויים בלבד Caroline Gammell, ‏Sense and Sensibility cottage to be holiday hit, The Telegraph, 3 January 2008
  5. ^ Glancey, Jonathan (16 בספטמבר 2011). "Constructive criticism: the week in architecture". The Guardian. Guardian Media Group. נבדק ב-26 ביולי 2012. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ "Location of the month January 2008 – Ham House". Film London. אורכב מ-המקור ב-2012-05-10. נבדק ב-25 ביולי 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ 1 2 "Surrey TV locations: Top Gear, Cranford, The Good Life etc". Surrey Life. Archant Life Limited. בינואר 2009. נבדק ב-26 ביולי 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ "Lights, Camera, Action". Windsor.gov.uk. נבדק ב-27 ביולי 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ "Magnolias bloom in television's big night". China Internet Information Center. 16 ביוני 2008. נבדק ב-22 ביולי 2012. {{cite news}}: (עזרה)
  10. ^ Douglas, Torin (26 בפברואר 2009). "Shortlist for 35th BPG Television and Radio Awards". Broadcasting Press Guild. נבדק ב-22 ביולי 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ Stewart, Andrew (13 בינואר 2009). "Costume designers unveil nominees". Variety. Reed Business Information. נבדק ב-22 ביולי 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "Television Craft Awards Winners in 2009". British Academy of Film and Television Arts. 6 באפריל 2009. נבדק ב-22 ביולי 2012. {{cite web}}: (עזרה)