מארק גאטיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מארק גאטיס
Mark Gatiss
מארק גאטיס בכנס "קומיק-קון" בסן דייגו, יולי 2017
מארק גאטיס בכנס "קומיק-קון" בסן דייגו, יולי 2017
לידה 17 באוקטובר 1966 (בן 57)
סדג'פילד, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1993 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן או בת זוג
  • איאן האלרד (2008–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
  • איאן האלרד (2008–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מארק גאטיסאנגלית: Mark Gatiss; נולד ב-17 באוקטובר 1966) הוא שחקן, קומיקאי, תסריטאי וסופר אנגלי. הוא שותף לכתיבה של סדרות הטלוויזיה "דוקטור הו" ו"שרלוק", סדרה שהיה גם שותף ליצירתה. הוא חבר בצוות הקומיקאים של הסדרה "ליגה של גברים" הכוללת את ריס שירסמית', סטיב פמברטון ואת התסריטאי ג'רמי דייסון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאטיס נולד בסג'פילד (אנ') שבמחוז דרהאם באנגליה.[1][2] הוריו היו ויניפרד רוז (שם נעורים או'קיין) ומוריס גאטיס. הוא גדל קרוב לבית חולים פסיכאטרי מהתקופה האדוארדית שבו עבד אביו. בילדותו אהב לצפות בטלוויזיה בסדרה "דוקטור הו" ובסרטי "Hammer Horror", ואהב לקרוא את ספרי שרלוק הולמס ואת ספרי הרברט ג'ורג' ולס. כמו גם אסף מאובנים. תחומי עניין אלה היוו בסיס ליצירתו כמבוגר.[3]

הוא למד בבית הספר היסודי הייגינטון ובבית הספר התיכון וודהם בניוטון אייקליף (אנ'). אחר כך למד אמנויות הבמה בברטון הול קולג' המסונף לאוניברסיטת לידס.[4]

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליגה של גברים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאטיס משתתף בתוכנית המערכונים "ליגה של גברים", לצדם של ריס שירסמית', סטיב פמברטון והתסריטאי ג'רמי דייסון. את עמיתיו פגש לראשונה בבית הספר למשחק "ברטון הול" ביורקשייר, שם למד אחרי סיום בית הספר ואחרי שנה של טיול באירופה.

התוכנית "ליגה של גברים" החלה ב-1995 כהופעה על במה שזכתה בשנת 1997 ב"פרס פרייר" בפסטיבל הפרינג' באדינבורו. באותה שנה שודרה התוכנית ברדיו 4 של ה-BBC בשם "On the Town with the League of Gentlemen", וב-1999 שודרה בטלוויזיה בערוץ BBC Two. על תוכנית זו זכו גאטיס וחבריו בפרס באפט"א לטלוויזיה, בפרס "Royal Television Society" ובפרס "ורד הזהב" היוקרתי (אנ').

ב-2005 יצא לאקרנים סרט הקולנוע "ליגה של גברים האפוקליפסה" וזכה לביקורות חיוביות.[3]

ב-2009 התאחדו שרסמית' ופמברטון שוב ויצרו את הסיטקום "Psychoville", שבו השתתף גאטיס באחד הפרקים בתפקיד אורח. השלושה שיתפו פעולה בפעם נוספת ב-2012 וצילמו סדרה של מערכונים לתוכנית "Horrible Histories" של ערוץ CBBC.

עבודות נוספות בטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מארק גאטיס בהקרנה של "שערורייה בבלגרביה"

פרט ל"ליגה של גברים" כתב גאטיס תסריטים ל"רנדל והופקירק" ב-2001 וערך את התסריט של תוכנית המערכונים הפופולרית "הממלכה הקטנה" ב-2001. בשתי התוכניות השתתף גם כשחקן אורח. ב-2001 שיחק בסיטקום "Spaced" בתפקיד עובד מדינה נבל בדמותו של הסוכן סמית' מסדרת סרטי ה"מטריקס".

גאטיס הופיע שלוש פעמים בסדרה "דוקטור הו". ב-2007 שיחק בתפקיד פרופסור לזרוס בפרק "הניסוי של לזרוס"[5], ב-2011 הופיע בעונה השישית בפרק "החתונה של ריבר סונג" בדמות בשם גנטוק וב-2017 הופיע בספיישל חג המולד של העונה העשירית בתור "הקפטן".

ב-2007 גילם גאטיס את דמותו של הסופר רוברט לואיס סטיבנסון בסדרה "ג'קיל",[6] סדרה של BBC One שכתב שותפו ל"דוקטור הו", סטיבן מופאט.[7] ב-2008 שיחק בתפקיד קולונל בלק בסדרת הטלוויזיה "Clone". עוד הופיע בתפקיד אורח בסדרה הקומית "Psychoville" של פמברטון ושרסמית'.

ב-2014 השתתף גאטיס בעונה הרביעית של סדרת הפנטסיה "משחקי הכס" בתפקיד טיקו נסטוריס,[8] וגילם את אותה דמות גם בעונה החמישית.

ב-2015 שיחק גאטיס בתפקיד סטיבן גרדינר, מזכירו של המלך הנרי השמיני במיני-סדרה של ה-BBC "וולף הול". עוד ב-2015 שיחק בסרט "Coalition" של ערוץ 4.[9]

רדיו, תיאטרון וקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאטיס השתתף לעיתים קרובות בהפקות של רדיו ה-BBC, בין השאר בקומדיית המדע בדיוני "Nebulous" ובסדרה "הרפתקאותיו הנוספות של שרלוק הולמס" (אנ') ב-2009 הוא הופיע בתפקיד "האיש בשחור" דמות ברדיו 7 של ה-BBC המציגה סדרה של דרמות אימה. לפניו גילמו את הדמות ולנטיין דיאל (אנ') ואדוארד דה סוזה (אנ'). בתחילת שנות התשעים של המאה העשרים כתב גאטיס את המחזה "The Teen People", וב-2003 הופיע במחזה המצליח "אמנות" בתיאטרון וייטהול שבלונדון. בקולנוע כיכב בסרט "Sex Lives of the Potato Men" (מ-2004) ושיחק בתפקידים קטנים בסרטים "משחקים מפתים" (2001), "צעירים יפים ומבריקים" (2003), "נקודת מפגש" (2005), ו-"שאלת הפתיחה" (מ-2006). ביוני 2005 יצא לאקרנים הסרט "The League of Gentlemen's Apocalypse" המבוסס על סדרת הטלוויזיה "ליגה של גברים" בכיכובו של גאטיס. הוא גילם את הדמות גולד בהפקת אודיו של סדרת הטלוויזיה "Sapphire & Steel" (אנ') שיצאה לאור בחברת "Big Finish Productions".

ב-2008 דיבב גאטיס את הדמות "ג'אקי" בגרסה האנגלית של הסרט המצויר הנורווגי "Free Jimmy", הדמות שגילם הייתה של אופנוען מוזר מ"המאפיה הלפית". בין שאר המדבבים היו חבריו ל"ליגה של גברים" כמו סטיב פמברטון וריס שירסמית'. סיימון פג שכתב את הדיאלוגים שיחק גם הוא בסרט, וכן השתתפו וודי הרלסון ודייוויד טננט שעבד עם גאטיס ב"דוקטור הו".

בין 25 באוגוסט ל-24 בנובמבר 2007 שיחק גאטיס במחזה על פי סרטו של פדרו אלמודובר "הכל אודות אמא" בתיאטרון אולד ויק בלונדון. הוא זכה לשבחים על הופעתו בתפקיד אגראדו הטרנסקסואל.

במרץ 2010 התארח בתוכנית הרדיו "Private Passions", דיון ביוגרפי מוזיקלי, בערוץ 3 של ה-BBC.[10] מדצמבר 2010 ועד מרץ 2010 הופיע גאטיס בתפקיד ברנרד במחזה "Season's Greetings" מאת אלן אייקבורן בתיאטרון המלכותי הלאומי בלונדון לצדה של קתרין טייט.

בדצמבר 2011 הופיע בפרק "The Science of Christmas" בסדרה "The Infinite Monkey Cage" לצדם של בריאן קוקס, רובין אינס וריצ'רד דוקינס.

בינואר 2012 שיחק בתפקיד בראזן במחזה "The Recruiting Officer" בתיאטרון דונמאר בלונדון. מ-18 באוקטובר ועד 24 בנובמבר אותה שנה גילם את דמותו של צ'ארלס הראשון במחזה "55 ימים" מאת הווארד ברנטון, המציג את ההפיכה הצבאית שבה נהרג המלך ועלייתו לשלטון של אוליבר קרומוול.

בדצמבר 2013 הצטרף גאטיס לצוות השחקנים של דונמאר ורהאוס בהפקה של "קוריולנוס" בתפקיד הסנטור הרומאי מנניוס, ושיחק עד 13 בפברואר 2014.[11] על תפקיד זה היה מועמד לפרס לורנס אוליבייה לשחקן הטוב ביותר בתפקיד משנה.[12]

כתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוקטור הו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מארק גאטיס ב-2013

כבר מילדות התעניין גאטיס בסדרת המדע בדיוני של ה-BBC "דוקטור הו". הוא הקדיש חלק גדול מיצירתו לסדרה אף על פי שבוטלה ב-1989. העבודות הראשונות של גאטיס שיצאו לאור ב-"Virgin Publishing's New Adventures" היו סדרה של רומנים שהם המשכים לסיפורי "דוקטור הו". ברומנים אלה ניסה גאטיס לתקן את הבעיות שהביאו לדעיכה של הסדרה בסוף שנות השמונים.

התסריטים הראשונים שכתב גאטיס היו לסרטים להפצה בווידאו עבור חברת BBV (אנ') של סדרה בשם P.R.O.B.E. (אנ'). כל אחד מהתסריטים הציג שחקן אחר שגילם את דמות הדוקטור: ג'ון פרטווי, פיטר דייוויסון, קולין בייקר וסילבסטר מקוי.

תרומות מוקדמות נוספות שלו לזיכיון "דוקטור הו" היו ארבעה רומנים, שני מחזות אודיו עבור BBV, ושני מחזות אודיו עבור חברת "Big Finish Productions".[13][14]

עבור הסדרה המחודשת משנת 2005 כתב גאטיס שמונה פרקים. הראשון היה "The Unquiet Dead" הפרק השלישי בעונה הראשונה (2005); השני היה "The Idiot's Lantern" ששודר בשנה שאחרי בעונה השנייה.[15] בעונה השלישית הוא הופיע בעצמו, וכן כתב פרק לעונה הרביעית שלא הופק. ב-2010 חזר גאטיס ככותב ל"דוקטור הו". הוא כתב את הפרק "Victory of the Daleks" בעונה החמישית, את "Night Terrors" בעונה השישית, ואת הפרקים "Cold War" ו-"The Crimson Horror" בעונה השביעית.[16] בעונה השמינית כתב את הפרק "Robot of Sherwood" ובתשיעית את הפרק "Sleep No More".

בנוסף כתב גאטיס במסגרת זיכיון "דוקטור הו" מערכונים ופרודיות בשם "The Web of Caves", ‏"The Kidnappers" ו-"The Pitch of Fear" עבור תוכנית של ה-BBC, והופיע בהם לצדו של דייוויד ואליאמס.

בשנת 2013 כתב גאטיס דוקודרמה בשם "An Adventure in Space and Time" לכבוד החגיגות לציון יובל לסדרה "דוקטור הו".[17] בסיום הסרט הופיע ריס שירסמית', שותפו של גאטיס ל"ליגה של גברים", בתפקיד פטריק טרוטון (הדוקטור השני). סרטון מאחורי הקלעים של הסרט עם דברי קריינות של גאטיס זמין לצפייה ביוטיוב.[18]

גאטיס כתב טור למגזין "דוקטור הו" (אנ') וחתם בשם סם קיסגארט ("Sam Kisgart" הוא אנגרם של "Mark Gatiss").

שרלוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאטיס שיתף פעולה ביצירה ובהפקה של סדרת הטלוויזיה "שרלוק" עם סטיבן מופאט שאתו עבד ב"דוקטור הו" ובסדרה "ג'קיל". הסדרה "שרלוק" היא עיבוד מודרני לספרי שרלוק הולמס. גאטיס גם מופיע בסדרה בתפקיד מייקרופט הולמס, אחיו של שרלוק. הוא כתב שלושה פרקים עבור הסדרה: פרק הסיום של העונה הראשונה "המשחק הנהדר", "כלבם של בני בסקרוויל" בעונה השנייה, ואת "קרון המתים הריק" בעונה השלישית. הוא היה שותף לכתיבה של הפרק "Many Happy Returns", פרק קצר ששודר בחג המולד 2013 כהקדמה לעונה השלישית. כמו כן היה שותף לכתיבה של הפרק "חותם השלושה" יחד עם סטיבן מופאט וסטיב תומפסון.

עבודות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצירות נוספות שגאטיס כתב הן ביוגרפיה של במאי הקולנוע ג'יימס וייל (אנ') ותוכנית דוקומנטרית בשם "M.R. James: Ghost Writer" שאותה גם הגיש. בחג המולד 2013 שודר ב-BBC הסרט "The Tractate Middoth" על פי סיפור אימה של ג'יימס שאותו ביים גאטיס (עבודתו הראשונה כבמאי). גאטיס גם כתב, היה שותף להפקה והופיע בסיפור הרוחות "Crooked House" ששודר ב-BBC Four בחג המולד 2008.

הרומן הראשון שלו, שלא במסגרת ספרי "דוקטור הו", "The Vesuvius Club" פורסם ב-2004, ועליו היה מועמד כסופר החדש הטוב ביותר במסגרת פרסי הספר הבריטי (אנ') בשנת 2006. הספר הבא בסדרה "The Devil in Amber" יצא לאור ב-6 בנובמבר 2006, וב-3 בנובמבר 2008 יצא לאור בהוצאת סיימון ושוסטר הספר השלישי "Black Butterfly".[19]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאטיס הוא הומוסקסואל ושמו כלול ברשימת הלהט"בים המשפיעים בבריטניה של האינדפנדנט בשנים 2010[20] ו-2011.[21] בן זוגו הוא השחקן איאן הלארד (אנ'). גאטיס הגשים חלום ילדות נוסף שלו כשבנה מעבדה בסגנון התקופה הוויקטוריאנית בביתו שבלונדון.[3]

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה שם שם באנגלית תפקיד הערות
1998–1999 This Morning with Richard Not Judy ללא קרדיט
1999–2000 ליגה של גברים The League of Gentlemen דמויות שונות עונות 1 ו-2; יוצר שותף ותסריטאי שותף
2001 Spaced סוכן
רנדל והופקירק Randall & Hopkirk המפקח לארג'
משחקים מפתים Birthday Girl סבל
2002 ליגה של גברים The League of Gentlemen דמויות שונות עונה שלישית
2003 נומי נומי Nighty Night גלן בולב
צעירים יפים ומבריקים Bright Young Things
2004 Sex Lives of the Potato Men ג'רמי
Catterick פיטר
מיס מארפל Agatha Christie's Marple רונלד הוז בפרק "The Murder at the Vicarage"
Agatha Christie: A Life in Pictures
2005 נקודת מפגש Match Point שחקן פינג פונג
The Quatermass Experiment ג'ון פטרסון
נומי נומי Nighty Night גלן בולב
Funland אמברוז צ'פפל
ליגה של גברים The League of Gentlemen's Apocalypse דמויות שונות
2006 Fear of Fanny ג'וני קרדוק
שאלת הפתיחה Starter for 10 במבר גסקויין (אנ')
2006 לשחרר את ג'ימי Free Jimmy אנטיס דיבוב - גרסה אנגלית
הרוח בערבי הנחל The Wind in the Willows Ratty
דוקטור הו Doctor Who פרופ' לזרוס בפרק "The Lazarus Experiment"
ג'קיל Jekyll רוברט לואיס סטיבנסון
2008 Clone קולנל בלק
Free Jimmy ג'קי
Psychoville ג'ייסון גריפין
Crooked House אוצר מיני-סדרה
תבונה ורגישות Sense and Sensibility ג'ון דשווד
2009 פוארו Agatha Christie's Poirot לאונרד בוינטון בפרק "Appointment with Death"
2010 רציחות במידסומר Midsomer Murders הכומר ג'יילס שוקרוס בפרק "The Sword of Guillaume"
מודאג על הילד Worried About the Boy מלקולם מקלארן סרט טלוויזיה
The First Men in the Moon פרופ' קאבור גם כתיבה
A History of Horror בתפקיד עצמו דוקומנטריה
2010 – שרלוק Sherlock מייקרופט הולמס יוצר שותף
2011 דוקטור הו Doctor Who גנטוק בפרק "The Wedding of River Song"
The Infinite Monkey Cage בתפקיד עצמו בפרק "The Science of Christmas"
The Crimson Petal and the White הנרי רנקהם ג'וניור
2012 להיות אנושיים Being Human מר שו
המפקח ג'ורג' ג'נטלי Inspector George Gently סטיבן גרובס בפרק "The Lost Child"
Horrible Histories חלק מהסדרה "The League of Gentlemen"
2014–2015 משחקי הכס Game of Thrones טיקו נסטוריס
2014 מאפ ולוצ'יה Mapp and Lucia מייג'ור בנג'י
2015 וולף הול Wolf Hall סטיבן גרדינר
Coalition פיטר מנדלסון
ויקטור פרנקנשטיין Victor Frankenstein דטויילר
המרגל מלונדון London Spy ריץ'
2016 הצבא של אבא Dad's Army קולונל ת'יקס
הכחשה Denial רוברט ז'אן ואן פלט
2017 דוקטור הו Doctor Who הקפטן בפרק "Twice Upon a Time"
טאבו Taboo ג'ורג', הנסיך העוצר
להרוג את המלך Gunpowder סר רוברט ססיל מיני-סדרה
2018 האוקיינוס שבינינו The Mercy רונלד האל
כריסטופר רובין Christopher Robin גיילס וינסלו
סאלי לנצח Sally4Ever רופא סדרת טלוויזיה (2 פרקים)
המועדפת The Favourite ג'ון צ'רצ'יל, הדוכס הראשון ממרלבורו
2019 ברקזיט Brexit: The Uncivil War פיטר מנדלסון (קול) סרט טלוויזיה
2019–2023 בשורות טובות Good Omens מר הרמוני 2 פרקים
2020 דרקולה Dracula פרנק ראנפילד סדרת טלוויזיה
2021 האב The Father האיש
בסגר Locked Down דונלד סרט של HBO Max
2022 האיש שלא היה Operation Mincemeat אייבור מונטגיו
2023 נולי Nolly לארי גרייסון (אנ') מיני-סדרה
Lot No. 249
סרט טלוויזיה של BBC Two

במאי תסריטאי

משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות – חלק ראשון Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One ראש ה-NSA

תסריטאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם הפקה שם באנגלית הערות רשת שידור
P.R.O.B.E. The Zero Imperative (1994)
The Devil of Winterbourne (1995)
Unnatural Selection (1996)
Ghosts of Winterbourne (1996)
רנדל והופקירק Randall & Hopkirk "Two Can Play at That Game" (2001)
"Painkillers" (2001)
BBC One
ליגה של גברים The League of Gentlemen יוצר שותף
19 פרקים 1999–2002
יחד עם ג'רמי דייסון, סטיב פמברטון וריס שירסמית'
BBC Two
The League of Gentlemen's Apocalypse סרט קולנוע (2005)
יחד עם ג'רמי דייסון, סטיב פמברטון וריס שירסמית'
דוקטור הו Doctor Who "The Unquiet Dead" (2005)

"The Idiot's Lantern" (2006)
"Victory of the Daleks" (2010)
"Night Terrors" (2011)
"Cold War" (2013)
"The Crimson Horror" (2013)
"Robot of Sherwood" (2014)
"Sleep No More" (2015)

BBC One
The Worst Journey in the World סרט טלוויזיה (2007) BBC Four
Crooked House גם יוצר הסדרה
3 פרקים
BBC Four
פוארו Agatha Christie's Poirot "Cat Among the Pigeons" (2008)

"Hallowe'en Party" (2010)
"The Big Four" (2013)

ITV
שרלוק Sherlock יוצר-שותף עם סטיבן מופאט
"המשחק הנהדר" (2010)
"כלבם של בני בסקרוויל" (2012)
"Many Happy Returns" ‏(2013)
"קרון המתים הריק" (2014)
"חותם השלושה (2014) (יחד עם סטיבן מופאט וסטיב תומפסון)
"הכלה המתועבת" (2016) (יחד עם סטיבן מופאט)
BBC One
האנשים הראשונים על הירח The First Men in the Moon סרט טלוויזיה (2010) BBC Four
An Adventure in Space and Time סרט טלוויזיה (2013) BBC Two
A Ghost Story for Christmas "The Tractate Middoth" BBC Two

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרי דוקטור הו
אנתולוגיות של "דוקטור הו"
  • Doctor Who: The Shooting Scripts (teleplay "The Unquiet Dead") (ISBN 0-5634-8641-4)
  • The Doctor Who Storybook 2007 (short story "Cuckoo-Spit") (ISBN 1-84653-001-6)
  • The Doctor Who Storybook 2009 (short story "Cold") (ISBN 1-846-53067-9)
  • The Doctor Who Storybook 2010 (short story "Scared Stiff") (ISBN 1-84653-095-4)
  • The Brilliant Book Of Doctor Who 2011 (short fiction "The Lost Diaries of Winston Spencer Churchill") (ISBN 1-8460-7991-8)
  • The Brilliant Book Of Doctor Who 2012 (short fiction "George's Diary") (ISBN 1-8499-0230-5)
ליגה של גברים
סדרת "לוציפר בוקס"
ספרים נוספים
  • James Whale: A Biography (ISBN 0-3043-2863-4)
  • They Came From Outer Space!: Alien Encounters In The Movies (with David Miller) (ISBN 978-1901018004)
  • The King's Men (as "Christian Fall") (ISBN 0-3523-3207-7).
  • The EsseX Files: To Basildon and Beyond (with Jeremy Dyson) (ISBN 1-8570-2747-7).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מארק גאטיס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Mark Gatiss featured article on TheGenealogist". TheGenealogist. נבדק ב-6 באוקטובר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Jeffries, Stuart (11 באוקטובר 2010). "Mark Gatiss: Rocket man". The Guardian. London. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ 1 2 3 אתר למנויים בלבד Michael Deacon, ‏Mark Gatiss: the journey of a geek made good, The Telegraph, 15 October 2010
  4. ^ Mark Gatiss Interview at The Metro. Retrieved 2 January 2014.
  5. ^ "Doctor Who baddie role for Barlow". BBC News Online. 28 בספטמבר 2006. נבדק ב-28 בספטמבר 2006. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ "I Always Wanted to be a Rat". The Northern Echo. 20 בדצמבר 2006. אורכב מ-המקור ב-2007-09-27. נבדק ב-6 בינואר 2007. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ "Mark Gatiss joines James Nesbitt in BBC One's Jekyll". bbc.co.uk. 16 בנובמבר 2006. נבדק ב-16 בנובמבר 2006. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Andrei Harmsworth (24 בפברואר 2014). "Mark Gatiss: Games Of Thrones is filled with the fittest men on TV | Metro News". Metro.co.uk. נבדק ב-17 באפריל 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Carole Cadwalladr, Mark Gatiss: ‘Doctor Who is my first love, my last, my everything’, The Guardian, 1 May 2015.
  10. ^ "Private Passions". BBC Radio 3.
  11. ^ "Coriolanus 6 December 2013 – 13 February 2014". Donmar Warehouse. אורכב מ-המקור ב-2014-11-12. נבדק ב-27 בינואר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "Olivier awards 2014 full list". The Guardian. נבדק ב-20 באפריל 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ "''Doctor Who – Invaders From Mars''". Bigfinish.com. נבדק ב-17 באפריל 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  14. ^ "''Doctor Who – Phantasmagoria''". Bigfinish.com. נבדק ב-17 באפריל 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  15. ^ "Mark Gatiss Presents Doctor Who Documentary". BBC. נבדק ב-17 באפריל 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  16. ^ "'Doctor Who': Series 7 news summary". Cultbox.co.uk. 24 באפריל 2013. נבדק ב-12 בינואר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  17. ^ Mulkern, Patrick (20 בנובמבר 2013). "Doctor Who: An Adventure in Space and Time – Mark Gatiss takes us behind the scenes". Radiotimes.com. נבדק ב-17 באפריל 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ "Behind the scenes of An Adventure in Space and Time – Doctor Who 50th Anniversary – BBC". YouTube. 21 בנובמבר 2013. נבדק ב-17 באפריל 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  19. ^ "Mark Gatiss – Official Publisher Page". Simon & Schuster. נבדק ב-17 באפריל 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  20. ^ "The IoS Pink List 2010". London: The Independent on Sunday. 1 באוגוסט 2010. נבדק ב-1 באוגוסט 2010. The League of Gentlemen star is set for a bonanza 2010. As well as co-creating the BBC's acclaimed Sherlock Holmes reboot, he'll also be seen in his adaptation of HG Wells' First Men in the Moon. An appearance in an Alan Ackybourn revival at the National Theatre is also mooted. {{cite news}}: (עזרה)
  21. ^ Herbert, Ian (23 באוקטובר 2011). "The IoS Pink List 2011". The Independent. London. {{cite news}}: (עזרה)