תומאס דלהאנטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תומאס דלהאנטי
Thomas Delahanty
לידה 1935 (בן 89 בערך)
פיטסבורג, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות משטרת מחוז קולומביה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תומאס ק. דלהאנטיאנגלית: Thomas Delahanty;‏ נולד בשנת 1935) הוא שוטר אמריקאי לשעבר במחוז קולומביה שנפצע במהלך ניסיון ההתנקשות בנשיא ארצות הברית רונלד רייגן ב-30 במרץ 1981.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תומאס דלהאנטי נולד בפיטסבורג, פנסילבניה. הוא שירת בצי האמריקאי ועבד בחברת הפלדה "ג'ונס ולפלין". בספטמבר 1963 הוא התגייס למשטרת מחוז קולומביה. כאשר אירע ניסיון ההתנקשות בחיי נשיא ארצות הברית רונלד רייגן במרץ 1981, דלהאנטי היה שוטר כבר 17 שנים. אחיינו תיאר את דלהאנטי שהוא דור רביעי במשפחתו המשרת במשטרה כחלק מ-"שורה ארוכה של שוטרים אירים".[1]

במהלך שירותו של דלהאנטי במשטרה, הוא שירת ככלבן משטרתי. לאחר שכלבו חלה, הוא התנדב לסייע בשמירה על הנשיא רייגן במקום לקחת יום חופש. רייגן, דובר הבית הלבן ג'יימס בריידי וסוכן השירות החשאי של ארצות הברית טימותי מקארתי נפצעו גם מהירי של המתנקש ג'ון הינקלי ג'וניור. כשהינקלי ירה את הקליע הראשון מתוך שישה, שפגע בראשו של בריידי ופצע אותו קשה, זיהה דלהאנטי את הצליל כירי אקדח והפנה את ראשו בחדות שמאלה כדי לאתר את רייגן. במהלך הפניית ראשו, הוא נפגע בעורפו על ידי הקליע השני שנורה, הכדור ניתז מחוט השדרה שלו.[2][3][4] דלהאנטי צנח על גבי בריידי שהיה כבר שרוע על הקרקע, וזעק "נפגעתי!".[5][6][7]

דלהאנטי הובהל לבית החולים מד-סטאר וושינגטון. אקדחו של הינקלי היה טעון בשישה קליעי "Devastator" (בתרגום חופשי לעברית: משמידן/הרסן), שהכילו עופרת אזיד, כימיקל רעיל ונפיץ במיוחד שנועדו להתפוצץ בעת פגיעה. הקליע שפגע בבריידי היה היחיד שהתפוצץ. ב-2 באפריל, לאחר שנודע לרופאים כי הקליעים האחרים עלולים להתפוצץ בכל עת, רופאים מתנדבים הסירו את הקליע מצווארו של דלהאנטי תוך שהם לבושים באפודי מגן. הוא נשלח בחזרה לביתו אחד עשר ימים מאוחר יותר ביום שישי, 10 באפריל 1981, וצוטט כאומר: "אני מרגיש טוב... אני מוכן ללכת."[8]

מכיוון שהכדור ניתז מחוט השדרה שלו לאחר שפגע בצווארו, הוא סבל מנזק עצבי קבוע בזרועו השמאלית, ובסופו של דבר נאלץ לפרוש מהמשטרה בשל נכותו.

לאחר ניסיון החיסול, דלאהנטי הפך לגיבור על אף שחש חרטה רבה על כך שלא הצליח לסייע יותר.[9]

מאוחר יותר תבע דלהנאטי את המתנקש הינקלי, הפסיכיאטר של הינקלי, ואת יצרנית הנשק ששימש את המתנקש. טענתו נגד היצרנית, שלפיה לאקדחים קטנים וזולים אין תכלית מלבד שימוש לצורכי פשיעה, ועל כן על החברה לקחת אחריות, נדחתה על ידי בית המשפט לערעורים של מחוז קולומביה.[10]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דלהאנטי גר בעיר ווייטהול, פנסילבניה (פרבר של פיטסבורג) לאחר שעבר לשם מפרברי וושינגטון לאחר מות אשתו, ג'ין דלהאנטי.[11]

דלהאנטי התראיין בשנת 2016 על שחרורו של ג'ון הינקלי ג'וניור, והשיב: "זאת ההחלטה שלהם, אני מניח. אני כנראה לא מתלהב מזה יותר מדי, אבל מה אתה יכול לעשות?".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תומאס דלהאנטי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Hotz, Lee (1981-03-31). "Wounded D.C. Cop A City Native". The Pittsburgh Press. p. A-1. נבדק ב-2020-08-18.
  2. ^ "Statement issued by physician". The New York Times. 1 באפריל 1981. p. A22. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ Anne Edwards (2003). The Reagans: Portrait of a Marriage. Macmillan, St. Martin's Press. pp. 209–214. ISBN 9780312331177. "... At 5:30 police officer Thomas Delehanty [sic] came out of surgery to remove a bullet that had gone through his neck and lodged not far from his spine ..." / "Delehanty [sic] had been taken to Washington Hospital Center, whereas Reagan, Brady, and McCarthy had been taken to George Washington University Hospital
  4. ^ David S. Broder (31 במרץ 1981). "25th Anniversary: Reagan's Brush With Death: Reagan Wounded by Assailant's Bullet". The Washington Post. p. 2 of 5. Delahanty in the neck and shoulder... {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ Feaver, Douglas (31 במרץ 1981). "Three men shot at the side of their President". The Washington Post. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ Hunter, Marjorie (31 במרץ 1981). "2 in Reagan security detail are wounded outside hotel". The New York Times. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ Charles R. Babcock (3 באפריל 1981). "Fears of Explosive Bullet Force Surgery on Officer". The Washington Post. {{cite news}}: (עזרה)
  8. ^ Lescaze, Lee (11 באפריל 1981). "Feeling 'Great,' President Leaves the Hospital". The Washington Post. {{cite news}}: (עזרה)
  9. ^ "Personality Spotlight: Thomas K. Delahanty: Police officer wounded by Reagan's side..." (באנגלית). נבדק ב-2019-08-09.
  10. ^ Delahanty v. Hinckley, 564 A.2d 758 (D.C.App. 1989). אוניברסיטת קרנגי מלון; retrieved August 4, 2014.
  11. ^ "Wounded officers struggle with Hinkley's release".