תוצר לוואי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נסורת היא תוצר לוואי של תעשיית העץ

תוצר לוואי או מוצר לוואי הוא מוצר שנוצר בתהליך ייצור של מוצר אחר. תוצר לוואי יכול להיות שימושי וסחיר או שהוא יכול להיחשב כפסולת.

הגדרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהקשר של ייצור, תוצר לוואי מוגדר כ"התפוקה מתהליך ייצור משותף שהיא מינורית בכמות ו/או בשווי מימוש נטו (NRV) בהשוואה למוצרים העיקריים".[1] מכיוון שמוצרי לוואי נחשבים ללא השפעה חשבונאית על התוצאות הכספיות המדווחות, לא נרשמות להם הקצאות בעלויות המשותפות. על פי מוסכמה, תוצרי לוואי אינם חלק מהמלאי, אך ה-NRV מתוצרי לוואי מוכר בדרך כלל כ"הכנסה אחרת", או כהפחתה של עלויות עיבוד ייצור משותף.

סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) מגדירה תוצר לוואי בהקשר של הערכת מחזור חיים סביבתי (אנ') על ידי הגדרת ארבעה סוגי מוצרים שונים: "מוצרים עיקריים, תוצרים נלווים (הכרוכים בהכנסות דומות למוצר העיקרי), תוצרי לוואי (שנובעים מכך, בהכנסות קטנות יותר), ומוצרי פסולת (שמספקים הכנסה קטנה או לא).[2]

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Wouters, Mark; Selto, Frank H.; Hilton, Ronald W.; Maher, Michael W. (2012): Cost Management: Strategies for Business Decisions, International Edition, McGraw-Hill, p. 535.
  2. ^ "BIOMITRE Technical Manual, Horne, R. E. and Matthews, R., November 2004" (PDF). אורכב מ-המקור (PDF) ב-2011-07-26. נבדק ב-2011-02-16.