תורמוס ההרים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןתורמוס ההרים
מצב שימור
מצב שימור: אין מספיק נתונים
[1]
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: בעלי פרחים
מחלקה: דו-פסיגיים
סדרה: קיטניתאים
משפחה: קטניות
תת־משפחה: פרפרניים
סוג: תורמוס
מין: תורמוס ההרים
שם מדעי
Lupinus pilosus
ליניאוס, 1774
מרבדים כחולים של תורמוס ההרים בעמק האלה
תורמוס ההרים באוניברסיטת תל אביב, בגוון כחול עז

תֻּרְמוּס הֶהָרִים (שם מדעי: Lupinus pilosus) הוא מין צמח בעל פרחים בסוג תורמוס הגדל בר בארץ ישראל. תורמוס ההרים הוא ערך טבע מוגן בישראל.[2] תורמוס ההרים בולט בפרחיו הכחולים ופורח בסוף החורף ובאביב.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפרחת הצמח בולטת למרחוק בצבע כחול-עמוק. מרבדים גדולים מתורמוס ההרים מצויים בהרים. תורמוס ההרים גדל באדמות "כבדות", המכילות אבן גיר כמו טרה רוסה ורנדזינה, שאר מיני התורמוס גדלים באדמות חסרות גיר[3]. תורמוס ההרים פורח בישראל בחודשים פברואר עד אפריל.

תורמוס ההרים שונה משאר מיני התורמוס בצבע הפרחים שלו שהוא כחול-כהה (לעיתים בגוון סגול) לעומת לילך-בהיר בתורמוס ארצישראלי ולבן עד לילך-כחלחל בתורמוס תרבותי. אם מסתכלים מקרוב על הפרחים, אזי ניתן לראות כי בפרחים שטרם בוקרו והם זמינים להאבקה, במרכז המפרש כתם לבן, היוצר שבירת צבע על הרקע הכחול[4].

הבדל נוסף הוא בגודל הפרי: רוחב התרמיל מגיע עד ל-2 ס"מ, לעומת 4 עד 6 ס"מ בקירוב אצל המינים האחרים[5]. פריחתו מתחילה מעט מאוחר יותר, בחודש מרץ.

העלים מאוצבעים בעלי שמונה אונות.

התורמוס נמנה עם הצמחים האכילים המעטים בישראל. אוכלים את הזרעים שאמנם מכילים אלקלואידים רעילים, ובראשם הלופינין, המסיס במים. לכן נדרש להשרות את הזרעים במים רותחים מספר פעמים (תוך החלפת המים) על מנת שיהפכו לאכילים. לאחר מכן קולים את הזרעים במחבת עם מעט מים, ממליחים, אפשר גם לתבל בלימון וכמון. יש הנוהגים לטחון את הזרעים המעובדים ולערבב אותם עם קמח חיטה או דוחן ליצירת לחם. [6]

סביבת גידולו היא בבתה, יחד עם בני שיח, שגובהם 25 עד 40 ס"מ, בשילוב עם צמחים עשבוניים - חברת הסירה הקוצנית ואחרים (ראו תמונה למטה). תורמוס ההרים גדל בהרים אך גם בצפון ארץ ישראל: הבקעה הצפונית, השפלה הצפונית ובעמק יזרעאל[7].

את משטחי הפריחה שלו ניתן לראות בתל שוכה שבעמק האלה, סמוך לארמון הנציב בירושלים, בתל קטרה שליד גדרה, בגבעת המורה, בנחל תבור, בצפון הגולן (מדרום להר אביטל) ולאורך כביש 70 (ואדי מילֶק) (בעיקר בין בת שלמה לאליקים)[4].

בגלל יופיים פרחי תורמוס ההרים נשתלים גם בגינות[8].

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תורמוס ההרים בוויקישיתוף
תורמוס ההרים על בול יום העצמאות ה-22, 1970


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תורמוס ההרים באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ אכרזת גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה (ערכי טבע מוגנים), ה'תשס"ה-2005, ק"ת 6369, ה'תשס"ה, 15 בפברואר 2005 (תוקן ב־17 בדצמבר 2019), בספר החוקים הפתוח
  3. ^ אבי שמידע - דוד דרום מדריך פרחי הבר בישראל הצמחייה הים-תיכונית, בית הוצאה כתר ירושלים, 1986 עמ' 18
  4. ^ 1 2 אתר תורמוס ההרים באתר "טיולי"
  5. ^ שם
  6. ^ תורמוס ארץ ישראלי, באתר המרכז המקצועי לליקוט
  7. ^ מגדיר חדש לצמחי ישראל עמ' 188
  8. ^ למשל ליד מכון שרייבר למתמטיקה ובית התפוצות וליד בניין שנקר לפיזיקה באוניברסיטת תל אביב.