יחידת תצ"מ 5707

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף תצ"מ 5707)
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
יחידה 5707

סמל היחידה
סיכת לוחם ביחידה
סיכת לוחם ביחידה
״כִּי הוּא לִקְצוֹת הָאָרֶץ יַבִּיט, תַּחַת כָּל הַשָּׁמַיִם יִרְאֶה״ (איוב כ״ח, כ״ד)
פרטים
כינוי תצ״מ - יחידת תצפיות מודיעיניות
צסק"א - צוות סימון קרקע אוויר
מדינה ישראלישראל ישראל
שיוך חיל האוויר הישראלי
סוג יחידת תצפית והכוונה
בסיס האם בסיס תל נוף
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות יולי 1974 – 4 באוגוסט 2003 (כ־29 שנים)
מלחמות
פיקוד
יחידת אם מפקדת כוחות האוויר המיוחדים
דרגת המפקד סגן-אלוף (אוויר)  סגן-אלוף
תמונות השלטים המקוריים שהיו מוצבים על קיר היחידה
פקודת הקמת יחידת תצ״מ 5707

יחידת תצ"מ 5707יחידת תצפיות מודיעיניות 5707 (נודעה בצה"ל גם בשם "צסק"א – צוות סימון קרקע אוויר") הייתה יחידה מובחרת בחיל האוויר הישראלי, שהתמחתה בפעילות מעבר לקווי האויב[1], בתצפיות מיוחדות ובהכוונת מטוסי ומסוקי קרב. היחידה הייתה כפופה למפקדת כוחות אוויר מיוחדים (מכא"ם) וכן לבסיס האם שלה, בח"א 8.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 1974, לאור לקחי מלחמת יום הכיפורים (ובתוכה מבצע דוגמן 5), הוקמה יחידת התצפית וההכוונה של חיל האוויר. בפקודת ההקמה הוגדר תפקיד היחידה כזיהוי מטרות בעלות עניין לחיל האוויר, והזרמת המידע, בזמן אמת, למרכז השליטה האחראי על הפעלת המטוסים. בראשית דרכה הייתה היחידה יחידת מילואים, שפעלה במשולב עם יחידות דומות של אמ"ן. רוב פעילות התצפית התבצעה מתל פארס ומהר נידל[דרושה הבהרה], אך לעיתים גם מאתרים חלופיים. היחידה תפקדה כזרוע הקרקעית של מערך איסוף המודיעין של חיל האוויר, והייתה הכלי העיקרי לאיסוף מודיעין חזותי בזמן אמת על הנעשה לאורך גבולה הצפוני של ישראל. פרט לתצפית, הייתה היחידה אחראית גם על הכוונת מטוסים ומסוקים לעבר המטרות שרכשה.

הניסיון המבצעי שנרכש במהלך הפעלתה של היחידה במלחמת לבנון הראשונה, הביא לכך שב-1982 אורגנה היחידה מחדש כיחידה סדירה, עם מספר עמדות תצפית המאוישות ברציפות על ידי לוחמים לאורך כל השנה. במהלך אותה מלחמה, נטלה היחידה חלק פעיל במבצעים המוצלחים להשמדת מערך טילי הנ"מ הסורי בבקעת הלבנון.

בעקבות פעילות היחידה במלחמת לבנון הראשונה, עלתה חשיבותה ונודעו יכולותיה הרבות. עם סיום הלחימה, החלו גם עבודות להקמת עמדת קבע "נץ-1" במוצב חטיבת ארזים בג'בל בארוכ. במהלך שנת 1983, לאור ההתעניינות הרבה ביחידה, הוחלט על הקמת עמדת תצ"מ במוצב החרמון. בשנת 1984 הוקמה עמדת תצפית גם במוצב "חזקה", במזרח רמת-הגולן סמוך לאלוני הבשן (במרחק קילומטר אחד מהגבול).

השינוי המשמעותי באופייה של היחידה חל בסוף שנת 1994, כאשר, בעקבות ארגון מחדש של היכולות המיוחדות של חיל האוויר, הוחלט להקנות ליחידה כשירויות מבצעיות חדשות, שהשתלבו בכלל הכשירויות ההתקפיות המסווגות של מטוסי ומסוקי חיל האוויר.

מסלול ההכשרה הוארך, והלוחמים קיבלו הכשרה מקיפה מלוחמי יחידת שלדג, בלחימה במתארים שונים, ובמיומנויות קומנדו, סיור והסוואה מגוונות.

ב-23 בדצמבר 1994 נפל סמל גיא סודאי, לוחם היחידה, במהלך קרב במוצב ברוש בלבנון. סודאי הוא החלל היחיד בתולדותיה של היחידה, ומוקירי זכרו הקימו אנדרטה לזכרו במצפה פארק שוהם[2].

היחידה נטלה חלק משמעותי במבצעים רבים, ביניהם דין וחשבון, ענבי זעם, בפעילויות לאיסוף מודיעין ולהכוונת מטוסי ומסוקי קרב, מחוץ לגבולותיה של ישראל, וכן בשטחי יהודה, שומרון ועזה, בהם פעלה היחידה בעיקר לאיתור, זיהוי ותקיפה של מחבלים, כמו גם למעצר והפללת מבוקשים. בפעילויות אלה שיתפה היחידה פעולה עם לוחמים מיחמ"מ 869 ויחידה 636, יחידת שלדג ויחידות אחרות.[3]

בשנת 2003 הוענקה ליחידה תעודה מטעם הרמטכ"ל כהוקרה על פעולותיה המבצעיות בגזרות השונות במסגרת מבצע "גאות ושפל" ומבצע "חומת מגן" (האינתיפאדה השנייה).

ב-4 באוגוסט 2003 נסגרה היחידה, כחלק מתוכנית ארגון מחדש בחיל האוויר, אשר כללה צמצום של מספר הטייסות והיחידות בחיל. לוחמי היחידה, כולל אלו אשר היו בעיצומו של מסלול ההכשרה, פוזרו בין מסגרות שונות ביניהן סיירת גולני, סיירת מטכ"ל, יחידת שלדג ומסגרת צוותי ההקמה של מערך האיסוף הקרבי.

במהלך מלחמת לבנון השנייה פעלו רוב לוחמי היחידה במסגרת היחידות השונות בהן נקלטו.

מיון והכשרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דרישות מוקדמות: פרופיל רפואי בין 82 ל-97 וקב"א 52 ומעלה, איתור-מראש ומעבר בהצלחה של סדרת מבחנים ביחידת הרפואה האווירית (ירפ"א 112). כמו כן, היה על המועמד לעבור בהצלחה סיווג ביטחוני.
  • מיון – סדרת מיון בת שבוע למתגייסים (שהתקיימה בבסיס היחידה בתל נוף), בתוכה גיבוש בן ארבעה ימים שבסופו התקבלו 20 מתגייסים לתחילת המסלול.
  • מסלול לוחם – כ־18 חודשים. כולל טירונות חי״ר, טירונות יחידה, קורס מ״כים סיירות, ומסלול הכשרה ייעודי.
  • גיוס ליחידה – מחזור גיוס יחיד בשנה, בחודש אוגוסט.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Unit 5707 . SpecWarNet.net - Worldwide directory of special forces and government agencies.
  2. ^ יזכור, באתר ההנצחה לחללי מערכות ישראל.
  3. ^ ספר יחידה 636 'ניצן' - אין מקום שהוא רחוק מידי, עמ' 42.