Braid

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Braid
כללי
תאריך הוצאה

6 באוגוסט 2008 (XBLA)

10 באפריל 2009 (PC)
סוגה משחק פלטפורמה, משחק חשיבה ממוחשב
פיתוח Number None, Inc.
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, ספרדית, יפנית, קוריאנית, גרמנית, איטלקית, פורטוגזית, צרפתית, סינית מסורתית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Microsoft Game Studios
Number None, Inc.
עיצוב ג'ונתן בלו
דרישות תוכנה
גרסה 1.014 (PC)
מצבי משחק שחקן יחיד
פלטפורמות Xbox 360, מחשב אישי Mac OS X, לינוקס, PlayStation 3
מדיה הורדה
braid-game.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Braid הוא משחק פלטפורמה שנוצר באופן עצמאי על ידי המתכנת ג'ונתן בלו. המשחק הופץ לשירות ה– "Live Arcade" של קונסולת המשחקים Xbox 360 ב– 6 באוגוסט 2008, ויצא בגרסת PC ב– 10 באפריל 2009.

במרכז העלילה עומד אדם בשם טים, שתפקידו להציל נסיכה שנחטפה בידי מפלצת. המשחק כולל מאפיינים מסורתיים של משחקי פלטפורמה: עולמות ובתוכם שלבים, בהם הגיבור רץ, קופץ, מטפס על סולמות ומחסל אויבים. עם זאת, מאפיין חריג ועיקרי במשחק הוא האפשרות לשליטה בזמן. השחקן יכול "להריץ לאחור" כל פעולה שנעשית על ידו ללא כל הגבלה, גם כאשר התוצאה היא מות הגיבור. השימוש הנכון במאפיין זה הוא המפתח לפתירת השלבים, כשבכל שלב על השחקן לאסוף חלקי פאזל המרכיבים תמונה.

ג'ונתן בלו עיצב את המשחק כמעין ביקורת אישית כלפי טרנדים הקיימים בקרב מפתחי משחקים. השלמת הפרויקט ארכה כשלוש שנים והוא מומן מכספו הפרטי של בלו. האנימטור בהתחלה היה אדמונד מקמילן אך הוא הוחלף על ידי דייוויד הלמן, האנימציה עברה שינויים לא מעטים עד שהייתה לשביעות רצונו של בלו, ותאמה את חזונו. גרסה ראשונית של המשחק, ללא האנימציה המלוטשת, זכתה בפרס "העיצוב החדשני" בפסטיבל המשחקים העצמאיים בשנת 2006. המוצר המוגמר זכה בפרסים נוספים ובביקורות חיוביות, ועם הזמן קיבל את הדירוג הגבוה ביותר באתר Xbox Live. יחד עם זאת, נשמעו טענות באשר לאורכו של המשחק ולמחירו.

מהלך המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מתרחש בסביבת פלטפורמה טיפוסית המזכירה את "האחים סופר מריו", והוא מורכב משלבים שלצורך פתירתם נדרשות קואורדינציה ומחשבה. השחקן שולט בגיבור, טים, וביכולתו לרוץ, לקפוץ ולטפס על סולמות תוך הימנעות ממגע עם אויבים. טים יכול לקפוץ על ראשם של האויבים ובכך להביסם, וכמו כן לאסוף מפתחות על מנת לפתוח דלתות ולהפעיל מנגנונים להזזת משטחים. אחד המאפיינים המרכזיים במשחק הוא היכולת להריץ את הזמן לאחור בכל רגע נתון וללא הגבלה, גם במקרה בו פעולת השחקן גרמה למותו של הגיבור.

במשחק ישנם שישה עולמות, אליהם נכנס השחקן מתוך ביתו של טים. בכל עולם מוצג אפקט חדש המתבסס על עיקרון השליטה בזמן:

  • Time and Forgiveness: עולם זה מציג לראשונה את אפשרות הרצת הזמן לאחור, והוא כולל אתגרים שיכלו להתפרש כבלתי הוגנים או בלתי עבירים אלמלא אפשרות זו. כתוצאה מכך, נתפס עולם זה כביקורת צינית כלפי העיצוב המסורתי של ז'אנר הפלטפורמה.
  • Time and Mystery: בעולם זה מתווספים לראשונה פריטים המסומנים בירוק, אשר אינם מושפעים מהרצת הזמן לאחור. לדוגמה, דלת המסומנת בירוק תישאר פתוחה גם אם השחקן יריץ אחורה את הזמן אל הנקודה שלפני פתיחתה. לפיכך, על ידי השימוש באפשרות זו ניתן לשנות את הסנכרון בין הפריטים המושפעים ממנה לבין אלה שאינם.
  • Time and Place: בעולם זה זרימת הזמן מתואמת באופן מדויק עם תזוזתו של טים במרחב השלב. כאשר טים זז ימינה, הזמן זורם קדימה. כאשר הוא זז שמאלה הזמן חוזר אחורנית, וכאשר הוא עומד במקום הזמן עוצר. אפקט זה מביא איתו אתגרים מסובכים רבים שעימם על השחקן להתמודד.
  • Time and Decision: בעולם זה לכל האובייקטים והדמויות ישנם צללים המתפקדים כישות נפרדת. לאחר כל שימוש באפשרות הרצת הזמן לאחור, צילו של טים מבצע שנית את הפעולה שבוטלה. פריטים המהבהבים בוורוד הם יוצאי דופן בכך שצילם אינו נפרד מהם בשום מצב. פתרון האתגרים בעולם זה מבוסס על ביצוע מספר פעולות בו זמנית.
  • Hesitance: בעולם זה לטים יש טבעת, שעם הצבתה במקום מסוים יוצרת סביבה מערבולת זמן. ככל שאובייקטים ודמויות (כולל טים עצמו) מצויים קרוב יותר אל הטבעת, כך הזמן זורם לאט יותר עבורם. אפשרות ההרצה לאחור נותרת נגישה.
  • העולם האחרון הוא ללא שם, אם כי במסך הפתיחה שלו מופיעה הספרה אחת. בעולם זה הזמן זורם אחורנית, ועל ידי שימוש באפשרות ההרצה לאחור חוזר הזמן לזרימה רגילה.
צילום מסך מתוך שלב במשחק המציג מחווה ל"דונקי קונג"

בכל שלב מצויים חלקי פאזל במקומות שונים, אותם על השחקן לאסוף על מנת להרכיב תמונה. לכל עולם תמונה משלו, אשר השלמתה מסייעת לספר את הסיפור וכמו כן מאפשרת את פתיחת העולם האחרון.

המשחק אף כולל מחוות ספורות למשחקים שונים מאותו הז'אנר. באחד העולמות ישנו שלב שעוצב בהשראת המשחק "דונקי קונג", ובסיום רוב העולמות מופיע יצור המבשר לטים כי "הנסיכה נמצאת בארמון אחר", משפט המסיים את העולמות גם ב– "האחים סופר מריו".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרכז הסיפור עומד אדם בשם טים, המבקש להציל נסיכה אשר "נחטפה בידי מפלצת איומה ומרושעת". יחסיו של טים עם הנסיכה מעורפלים, והדבר הברור היחיד הוא שטים עשה טעות כלשהי עליה הוא מבקש לכפר או, אם ניתן, למחוק. במסך הפתיחה של כל אחד מן העולמות מוצג בפני השחקן טקסט השופך עוד אור על מסעו של טים, וכולל תיאורים רגשיים והגיגים פילוסופיים בנושאים כמו סלחנות, חרטה, תשוקה ותסכול.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם שחרור המשחק לשירות "Live Arcade" של Xbox, הוא צבר ביקורות חיוביות במיוחד ועמד על ציון ממוצע של 93 באתר MetaCritic.[1] הוא הפך למשחק בעל הדירוג הגבוה ביותר באתר Xbox Live[2], ונרכש על ידי למעלה מ– 55,000 איש בשבוע הראשון.[3] ג'ונתן בלו ציין כי הרווחים היו גדולים ביותר, וכי הרוויח יותר כסף מאשר לו היה עובד במשרה יוקרתית במשך כל תקופת העבודה על המשחק.[4]

הביקורת השלילית העיקרית שקיבל המשחק קשורה לאורכו הקצר. הילרי גולדשטיין מאתר המשחקים IGN ציינה כי המשחק "לא נותן סיבה לחזור אליו" לאחר השלמת כל השלבים.[5] בנוסף, גם מחירו של המשחק עורר טענות לא מעטות, אולם היו מבקרים רבים שציינו כי הוא "שווה כל גרוש".[6] חלק מן הביקורות ציינו כי נסיונותיו של בלו לשלב בין הסיפור לבין המשחק צלחו אך ורק בעולם האחרון, וכי עד אז הסיפור משעמם ומעורפל יתר על המידה.[7]

גרסת ה– PC של המשחק נתפסה כנאמנה למקור, ללא כל תוספות מיוחדות או שינויים מרחיקי לכת.[8] מבקרים אף ציינו כי השליטה דרך המקלדת מוסיפה להנאה ממנו.[8] המשחק הומר בהמשך ל-Playstation 3 ולמערכות ההפעלה Mac OSX ולינוקס [9] בנוסף לזכייה בפרס בפסטיבל המשחקים העצמאיים בשנת 2006, נבחר המשחק על ידי אתר Gamespot כמוביל בקטגוריות "משחק הקונסולה המקורי הטוב ביותר להורדה", "משחק הפלטפורמה הטוב ביותר" ו– "המוזיקה הטובה ביותר". המגזין הרשמי של Xbox בחר בו, בין השאר, בקטגוריות "הפסקול הטוב ביותר" ו– "הסוף הטוב ביותר".[10]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • The Witness - משחקו השני של ג'ונתן בלואו

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Braid בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Braid (xbox360: 2008) / 20.2.2009, MetaCritic
  2. ^ Braid is the highest-rated XBLA game ever / Jonathan Blow, 20.2.2009, braid-game.com
  3. ^ Stats: The First Week of Braid / Jonathan Blow, 20.2.2009, braid-game.com
  4. ^ Braid has been "very profitable" for creator / Christopher Reynolds, 20.2.2009, Wired
  5. ^ IGN: Braid Review / Hilary Golstein, 4.8.2008, IGN
  6. ^ Braid for Xbox 360 Review / Tom McShea, 8.8.2008, Gamespot
  7. ^ Review: Braid / 7.8.2008, Edge
  8. ^ 1 2 Braid Review / Jason Ocampo, 13.4.2009, IGN
  9. ^ Braid » Blog Archive » Linux version of Braid
  10. ^ The 2008 Official Xbox Magazine Game of the Year Awards / 2.2008, Official Xbox Magazine