The Witness

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
The Witness
The Witness
The Witness
כללי
תאריך הוצאה 26 בינואר 2016 (PC)
סוגה משחק חשיבה ממוחשב
פיתוח Thekla, Inc
הוצאה לאור Thekla עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Thekla, Inc
עיצוב ג'ונתן בלואו
דרישות תוכנה
מצבי משחק שחקן יחיד
פלטפורמות Xbox one, מחשב אישי, Mac OS X, Linux, PlayStation 4
מדיה הורדה
the-witness.net
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

The Witnessאנגלית: "העד") הוא משחק וידאו מז'אנר משחקי חשיבה ממוחשבים ועולם פתוח, אשר יצא בשנת 2016 ופותח על ידי חברת Thekla, Inc והיוצר ג'ונתן בלואו (אנ') (מפתח Braid).

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפאזל הראשון של המשחק - להעביר קו מנקודת ההתחלה (העיגול) ועד לנקודת הסיום
דוגמה לפתרון פאזל של ריבועים שחורים ולבנים - יש להעביר קו ישיר מנקודת ההתחלה ועד לסיום, כאשר קיימת הפרדה בין האזורים (מכניקה פשוטה יחסית)
המודל של האי מן המשחק, מתבוסס על האי אנג'ל (אנ') שבמחוז מארין (אנ'), קליפורניה

המשחק עוקב בזווית גוף ראשון אחר דמות אדם לא מזוהה, אשר חוקרת אי בעל אחת עשר סביבות שונות והר אשר במרכזו. כל סביבה מאופיינת במאפייני צמחייה וסביבה שונים: מדבר, פרדס, יער טרופי, ביצת עשב ועוד.

כל הפאזלים מבוססים על מכניקה ראשונית בסיסית: סדרה של רשתות על פאנלים, אשר דורשות מהשחקן להעביר קו ישיר מנקודת ההתחלה ועד לנקודת הסיום. המשחק כולל כ-650 פאזלים ואורכו לפחות 40 שעות.

כבר בתחילת המשחק, השחקן יכול לסייר בכל האי, כחלק מהקונספט של משחק עולם פתוח. עם זאת, אזור ההר, שהוא גם האזור של סיום המשחק, הוא היחידי שנותר סגור עד שהשחקן יסיים את כל 11 הסביבות האחרות.

כל אחד מן האזורים, כולל פאזלים אשר נפתרים דרך מכניקה אחת ייחודית. בהתחלה רמת הקושי תהיה קלה - למטרת ההבנה של המכניקה עצמה, ובאופן הדרגתי הרמה תעלה עד לפתרון הפאזל הסופי של האזור.[1]

המשחק לא כולל דיבוב ודיבור, פרט לפריטים קטנים דמויי ipod אשר כוללים הקלטות של ציטוטים מפי אנשים ידועים, כמו בודהה, סקינר ואיינשטיין. בין המדובבים של ההקלטות ניתן לכלול את אשלי ג'ונסון ופיל למאר.

המשחק גם כולל תיאטרון קטן בו מוקרנים קליפים קצרים של וידאו, ביניהם הסיום של הסרט של אנדריי טרקובסקי, נוסטלגיה. בסוף המשחק קיים שלב בונוס מתוחכם, המלווה במוזיקה של אדוורד גריג למחזה פר גינט.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר ההצלחה עם Braid, ניגש ג'ונתן בלו לפרויקט חדש שהתחיל בסיעור מוחות של מספר חודשים. הוא הגדיר אותו כ"אמביציוני ומאוד מאתגר", בעיקר בעקבות המעבר לפיתוח משחק מידול תלת-ממדי.

הפיתוח החל בסוף שנת 2008. בלו קרא למשחק ה"עד", מאחר שהמשחק בא ממקום אומנותי (אנ') - בעזרת נקודת המבט של השחקן ביחס לסובב אותו, עליו לגלות פתרונות ומשמעות וכל זאת ללא תוכן מילולי. (גישה הדומה למשחק Myst).

בלואו ניסה כמה שיותר להימנע ממצבים של חוסר הבנה ובהירות, כמו במקרים של איגנורטיו אלנכי וכשל המצוקה היחסית. נוסף על כך, אין עונשים או הגבלות זמן, שנפוצים במשחקי וידאו אחרים.

בנוסף, במשחק נכללים שני הישגים בסך הכל, של סיום המשחק וסיום שלב הבונוס. המטרה הייתה להראות שהמשחק איננו מעודד תחרותיות אלא תהליך של חקירה והבנה.

גיוס כספים ופיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

The Witness הוכרז ב-2009, עם תקציב ראשוני של 800 אלף דולר. בלואו יצר סטדיו מצומצם של 10–15 איש בשם Thekla, Inc. כדי שייסיע לו בתהליך יצירת המשחק. בלואו והצוות עבדו על המשחק שבע שנים, וציינו שלא התפשרו על איכותו.

עלות הפיתוח הסופית הייתה בסביבות 6 מיליון דולר, תקציב שמתאים יותר למשחקי AAA מאשר למשחקי אינדי. עם זאת, המשחק פותח ושווק באופן עצמאי וללא תלות באחת מחברות הגדולות במשק, כמו Ubisoft וכדומה.

נוסף על כך, המשחק לא משתמש במנוע משחק פופולרי כדוגמת יוניטי, אלא על מנוע עצמאי, שאפשר לסטודיו ליצור אפשרויות חדשות שלא קיימות במנועי קיימים. זאת ועוד, המשחק נתמך בVR לסוגיו. (כמו אוקולוס ריפט).

עיצוב המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפתחי המשחק יצרו את המודל של האי, על בסיס האי אנג'ל (אנ') שבמחוז מארין (אנ'), קליפורניה. גם הקולות שנמצאים בתוך עולם המשחק הוקלטו מתוך סביבותיו של האי והמחוז.

סגנון האומנות הושפע מגישה פשוטה, שמייתרת פרטים מסובכים ושומרת על צורניות בהירה וקלה לזיהוי. ההשראה לעולם המשחק נעה מצילומי נוף, ציורים, ומהמשחקים Team Fortress 2, Journey ו-Mirror's Edge.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק זכה לשיקלול ביקורות של ציון "טוב מאוד" באתר Metacritic, עם ממוצע של 87 מתוך 100.[2] אתר IGN ישראל נתן למשחק 9.5 מתוך 10, ושיבח אותו על העיצוב, תחושת האתגר, מכניקות הפאזלים והעלילה.[3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Vampire Horde, Chloi Rad, Brendan Graeber, Puzzle types and rules of each puzzle type, IGN, ‏28 Apr 2019
  2. ^ The Witness ps4 reviews, metacritic
  3. ^ איליה רוטיצקי, The Witness - ביקורת : מבחן יצירתיות במעטה של משחק מחשב, באתר IGN Israel, ‏17 בפברואר 2016