ברייט אייז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Bright Eyes)
ברייט אייז
Bright Eyes
מקום הקמה אומהה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1995 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה אינדי רוק, פולק רוק, אינדי פולק, רגאיי עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים סאדל קריק, וישיטה רקורדס, פולידור רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
thisisbrighteyes.com
פרופיל ב-IMDb
חברים
קונור אוברסט
מייק מוגיס
נייט וולקוט עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ברייט אייזאנגלית: Bright Eyes) היא להקת אינדי רוק אמריקנית, המורכבת מהסולן והגיטריסט קונור אוברסט, המפיק והנגן מייק מוגיס ושלל אמנים אורחים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השנים הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברייט אייז החלה כפרויקט קטן של קונור אוברסט בתקופה בה היה חבר מוביל בלהקת אינדי אחרת, בשם "קומנדר ונוס". בין השנים 1995-1997 התרכז אוברסט באותה להקה, אך המשיך בזמנו החופשי לכתוב ולקליט שירי סולו אקוסטי במרתף בית הוריו. מתוך 70 השירים אשר הקליט, שניים מצאו דרכם לאלבום הראשון של ברייט אייז בשם "7 ספליט".

בשנת 1997, התפרקה "קומנדר ונוס" ואוברסט החל להתמקד בפרויקט הצד שלו "ברייט אייז". ב-1998 הוציא 20 שירים נוספים שהקליט כאלבום הרשמי הראשון של ברייט אייז בשם "מבחר שירים אשר נכתבו והוקלטו בין השנים 1995 ל-1997". השירים באלבום הוקלטו ברמה נמוכה מאוד, וזאת מכיוון שהוקלטו במרתפו של קונור אוברסט על טייפ ארבעה ערוצים. אך על אף זאת, האלבום ממחיש את הפוטנציאל הטמון במילות השירים של אוברסט, ורצועות אינסטרומנטליות שבו, נותנות מבט לתוך המשך דרכו.

בנובמבר 1998 הוציאה חברת התקליטים העצמאית "Saddle Creek" אלבום בן 11 רצועות אשר אף הן הוקלטו במרתף בית משפחת אוברסט על ידי מייק מוגיס. בשיר "Padraic My Prince" אף ניתן לשמוע את קולו של אחיו הצעיר של אוברסט טובע באמבטיה (יש לציין כי הקולות בוימו).

בשנת 2000 יצא אלבום נוסף בשם "Fevers and Mirrors", אשר הוקלט באיכות טובה יותר ובאופן מקצועי יותר. לשירים האקוסטיים נוספו כלי נגינה נוספים כגון חליל, פסנתר ואקורדיון.

ב-2002 יצא האלבום "Lifted or The Story Is in the Soil, Keep Your Ear to the Ground" של הלהקה. הייתה זו הפעם הראשונה בה שכרה חברת התקליטים Sadle Creek יחצן כדי להביא את הלהקה לידיעת הציבור. ההבדל ניכר באופן מיידי. ברייט אייז הפכה לאחת הלהקות החדשות המפורסמות באותה השנה, למרות שהייתה קיימת כבר מספר שנים. הלהקה זכתה לחשיפה בכל רחבי ארצות הברית ולאזכורים בעיתונים נחשבים כהניו יורק טיימס, טיים מגזין ורולינג סטון. האלבום מכר יותר ממאה אלף עותקים בחצי השנה הראשונה והיווה פריצת דרך לחברת התקליטים ולחברי הלהקה.

השנים האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך תקופת הבחירות בשנת 2004, יצאה הלהקה לסיבוב הופעות עם ברוס ספרינגסטין ו-REM, כחלק מפרויקט "Vote to Change", שעודד את הבוחרים להגיע ביום הבחירות לקלפיות ולהצביע בעד "שינוי" (קרי - החלפת ממשל בוש בבית הלבן). כחלק מההופעות, שר אוברסט דואטים יחד עם ניל יאנג ואמנים נוספים. מלבד זאת, שירים רבים של הלהקה כללו מסרים נגד הממשל הנוכחי בארצות הברית[1], ומסרים אנטי-מלחמתיים באופן כללי[2].

בנובמבר 2004, שני סינגלים של ברייט אייז, "Lua" ו"Take it Easy" הגיעו למקום הראשון במצעד 100 הסינגלים הנמכרים ביותר. הייתה זו הפעם הראשונה מזה שבע שנים בה המקום הראשון נתפס על ידי שיר המופק בחברת תקליטים עצמאית.

ב-25 בינואר 2005 יצאו שני אלבומים של הלהקה: "I'm Wide Awake, It's Morning", ו- "Digital Ash in a Digital Urn". שני האלבומים זכו לביקורות חיוביות והצלחה מרובה, שהביאה לסיבוב הופעות עולמי. אחרי יציאת האלבום הכריז אוברסט שהוא אינו מתכוון להוציא אלבום נוסף ב-2006.

ב-24 באוקטובר 2006 יצא אלבום בשם "Noise Floor", המכיל שירים נדירים שהוקלטו בין השנים 1995-2005.

באפריל 2007 יצא אלבומה השביעי של הלהקה, Cassadaga. המגזין Rolling Stone בחר בסינגל הראשון מתוכו, Four Winds כאחד ממאה השירים הטובים ביותר של אותה השנה.

במהלך השנים 2008-2009 אוברסט בחר להתמקד בפרויקטים המוזיקליים האחרים שלו, Conor Oberst and the Mystic Valley Band והסופרגרופ Monsters of Folk. בגיליון יוני 2009 של ה-Rolling Stone, אוברסט הודיע שהוא מתכנן "להוציא לגמלאות" את הכינוי "ברייט אייז", ולהוציא רק עוד אלבום אחד אחרון עם הלהקה.

ב-15 בפברואר 2011, יום הולדתו של אוברסט, יצא האלבום The People's Key. על פי אוברסט, הצליל של האלבום מתרחק מסגנון הפולק ששימש את הלהקה באלבומיה האחרונים, והוא יותר "מודרני" הפעם.

הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברי הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק מן הפזמון של השיר "ברייט אייז" מופיע בסרט "וולאס וגרומיט והארנב הקטלני", כאשר גרומיט יושב בטנדר, סורג ותוך כדי מאזין לשיר ברדיו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברייט אייז בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כך למשל השיר When The President Talks to God, עורר מהומה בשל המתקפה החריפה על מדיניות הנשיא בוש בנוגע לזכויות נשים (לבצע הפלות מלאכותית, המדיניות הכלכלית הקפיטליסטית ועוד. (ראו את מילות השיר כאן)
  2. ^ בשיר על השיחה הדמיונית בין בוש לאלוהים נטען כי המלחמה בעיראק היא "טיול לנפט", וכי הנשיא בוש "שולח ילדי איכרים עניים למות" כדי "להציל נשמות מוסלמיות". בשיר אחר, בשם Road to Joy כונתה המלחמה בעיראק כ"מלחמה ללא סיבה" (ראו כאן את מילות השיר).