CISV

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: יח"צ.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: יח"צ.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
CISV
מטה הארגון ניוקאסל עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים Doris Twitchell Allen עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1951–הווה (כ־73 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.cisv.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

CISV היא תנועת נוער בינלאומית אשר הוקמה על ידי פסיכולוגית הילדים ד"ר דוריס אלן בשנת 1950. כיום הארגון פעיל ביותר מ-80 מדינות וב-200 סניפי פעילות מקומיים שונים, ובמחנותיו הבינלאומיים משתתפים כ-10,000 ילדים ובני נוער בשנה.

מוטו התנועה הוא "CISV: Building Global Friendships" והוא מסמל את אחת ממטרות התנועה: קבלת השונה ויצירת חברויות עם אנשים מכל רחבי העולם ללא קשר לדת, מדינה או לאום. התנועה הוקמה במטרה לחנך לשלום דרך שיתוף פעולה, הבנה, ובניית קשרים בין-תרבותיים בין ילדים ובני נוער. בבסיס הפעילות של CISV עומדות האמונה והתקווה כי קיימת אפשרות להגיע לשלום בעולם דרך יצירת בסיס חברות, ושניתן ליצור שינוי בעזרת חינוך החל מגיל צעיר.

בישראל מתקיימת משנת 1973 פעילות מקומית לחניכים מכיתה ד' עד ט' ובוגרים מכיתה י', לצד שליחת משלחות למחנות קיץ במסגרת הפעילות הבינלאומית. העמותה, שרשומה בישראל ברשם העמותות כמוסד ללא כוונת רווח וארגון חינוכי בישראל, היא א-פוליטית, התנדבותית, עצמאית וממומנת מדמי החברים בה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מלחמת העולם השנייה, האמינה דוריס אלן, פסיכולוגית ילדים אמריקאית, שרק על ידי מפגשים בין תרבותיים של בני נוער, ניתן ללמוד על הדמיון ביניהם, להכיר את ההבדלים וללמוד לחיות איתם בשלום.

המחנה הראשון (Village) נערך בסינסינטי שבארצות הברית בשנת 1951, ועשרים שנים לאחר מכן בשנת 1971 נערך המחנה הראשון מסוג Seminar שהתחיל כפגישה של המחנה הראשון. היום CISV פעיל בכ-80 מדינות. למעלה מ-190,000 חברים השתתפו במחנותיו הבינלאומיים.

ראשי תיבות של שם התנועה (לשעבר) הם Children's International Summer Villages. הן בוטלו במסגרת תהליך מיתוג מחדש לארגון שנערך בשנת 2007 וקבע שהשם אינו מתאר עוד נאמנה את מגוון הפעילויות החינוכיות הרחב שהתנועה מציעה כיום. עם זאת, הוחלט להשאיר את CISV כשם התנועה.

ערכי הארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמליל הארגון

ארגון CISV מחנך ומעורר השראה לתרום ולפעול ליצירת עולם של שלום, שוויון וצדק תוך שמירה על זכויות אדם ופיתוח בר-קיימא. דברים אלו נעשים באמונה עמוקה כי כל אחד יכול להיות חלק משינוי חיובי בעולם.

הארגון מתמקד בארבעה ערכים ותכנים עיקריים כחלק מפעילויות החינוך לשלום שהוא מקיים:

גיוון – הכרת עם המגוון והשפע הרחב בעולמנו המתבטא בשוני בין התרבויות, הגזעים, הדתות, מינים, דעות ועוד; והבנה כי יש להעריך את השוני ולכבד אותו. העיסוק בערך זה כולל דיון על פלורליזם ועיסוק בשאלות כמו איך נוכל לחיות עם השוני והגיוון בשלום ושיתוף פעולה, איך יכול מגוון להוביל לקונפליקט, מדוע חיים עם אנשים שונים מאתנו נתפסים כמסובכים יותר, וכו'.

קונפליקטים ופתירתם – בנושא זה אנו עוסקים בקונפליקטים אקטואליים, קונפליקטים בין אישים, בין תרבותיים, מדיניים וכו', כיצד הם נוצרים ואיך להתמודד איתם בצורה הטובה והמועילה ביותר. בנוסף אנו מדברים על דרכים אפשריות לפתרונם של הקונפליקטים ועל השלכותיהם בסביבות השונות.

זכויות אדם – אלו הן הזכויות הטבעיות אליהן זכאי כל אדם באשר הוא אדם. לצערנו ישנם בעולמנו מקומות רבים בהם נפגעות זכויות אלה. הפעילות החינוכיות שלנו פועלות על מנת להעלות את המודעות לזכויות האדם בקרב החניכים והמשתתפים בתנועה ולחשוף בפניהם את הבעיות והפתרונות הנלוות לסוגיה זו. אנו לומדים על זכויות האדם הבסיסיות, איך הן מושמות בחיינו, מהו ערכן בחברה ודנים בשאלות העולות בנוגע אליהן.

פיתוח בר קיימא (קיימות) – פיתוח העונה על צורכי ההווה בלי לפגוע ביכולתם של הדורות הבאים לספק את צורכיהם הם. קיום דיון על מסלול ההתנגשות בין בני האדם והעולם הטבעי, על כשלי היסוד האקולוגיים שלנו, איך נוכל להתמודד עם הבעיות הסביבתיות הקיימות ולהימנע מהדפוסים שתורמים לבעיה.

CISV דוגל בחינוך בלתי פורמלי חווייתי (על פי עקרון "Learning by doing") שבבסיסו פעילות אקטיבית במהלכה חווה החניך רגשות מסוימים. על ידי רפלקציה הנוגעת באותן תחושות שהפעילות עוררה בו ומובילה לדיון כללי יותר, החניך יכול להפנים טוב יותר את תוכן הפעילות וליישם את הדברים החדשים שלמד בחייו שלו.

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

CISV הוא ארגון התנדבותי, ללא מטרות רווח, המספק חינוך בין תרבותי לשלום. לצד הפעילות המקומית, CISV מציע מגוון רחב של פעילויות בינלאומיות לגילאים שונים:

  • Village (גיל 11) - מחנה בן ארבעה שבועות שמטרתו לחשוף ילדים צעירים מכל רחבי העולם לתרבויות שונות ולחנך אותם לחשיבה פתוחה וסובלנית יותר. בכל מחנה משלחות מ-12 מדינות כשכל משלחת מורכבת משני בנים, שתי בנות ומדריך.
  • Interchange (גילאי 12–15) - פעילות חילופי נוער לגילאים 13 עד 15. הפעילות מורכבת משתי משלחות (חמישה בנים וחמש בנות) הנפגשות פעמיים, פעם בכל מדינה, במשך כשלושה שבועות, שבהם מתארחים המשתתפים בבית המשפחה ולומדים מקרוב על החיים במדינה אחרת.
  • Youth Meeting (גילאי 12–15) - מחנה בינלאומי המבוסס על רעיון או ערך מסוים אותו חוקרים מזוויות שונות. במחנה שאורך 8 או 15 ימים משתתפים בין 25–35 חניכים, כשכל משלחת מורכבת משלושה בנים, שלוש בנות ומדריך.
  • Step Up (גילאי 14–15) - מחנה שאורכו שלושה שבועות ובו מועברת בהדרגה חלק מאחריות ניהול המחנה מן המדריכים אל החניכים במטרה לפתח יכולות הדרכה ומנהיגות. בכל מחנה משלחות מ-9 מדינות כשכל משלחת מורכבת משני בנים, שתי בנות ומדריך.
  • Youth Meeting (גילאי 16–17) - מחנה בינלאומי בן 8 או 15 ימים שמתמקד ברעיון או ערך מסוים אותו המשתתפים חוקרים לעומק דרך תכנון והעברת פעולות ודיונים המתקשרים אליו. בדומה למחנה ה-Seminar, ההגעה למחנה היא עצמאית והמשתתפים מעודדים לנקוט יוזמה אישית ולהוביל את המחנה.
  • Seminar Camp (גילאי 17-16) - מחנה שנמשך שלושה שבועות, אליו המשתתפים נשלחים באופן עצמאי (לא חלק ממשלחת). במהלך התוכנית המשתתפים מובילים את המחנה בעצמם ולומדים על החיים ביחד כקבוצה מגוונת. דרך פעולות ודיונים עמוקים, התוכנית נותנת מקום לכל משתתף לגבש את דעתו על נושאים שונים ובעיות כלל עולמיות.
  • (IPP (International People’s Project - פעילות קהילתית לגילאי 19 ומעלה שבמהלכה מתגייסת קבוצה של כ-25 מתנדבים ממדינות שונות, בשיתוף ארגון מקומי, להוביל שינוי במקום הזקוק לעזרה. זו הזדמנות ייחודית להתנדב ולעבוד כקבוצה, ללמוד מיומנויות חדשות ולהכיר חברים לחיים.
  • העקרונות החינוכיים של ה-CISV מיושמים בישראל גם באמצעות פעילות מקומית: תוכנית המספקת תהליך חינוכי לטווח ארוך ומשתלבת בשגרת החניכים. הפעילות המקומית מאפשרת לחניכים לקחת חלק בפעילויות החינוכיות ש־CISV מציעה תוך דגש על תוכני וערכי התנועה, מנהיגות, לקיחת יוזמה ואחריות. הפעילות המקומית בעבור החניכים (כיתות ד' עד ט') מתקיימת אחת לשבועיים בכפר הירוק. השכבה הבוגרת (JB) עורכת מפגשים שבועיים במתכונות שונות: פעולות, מיזמים חברתיים, מפגשי גיבוש ועוד. נוסף לאלו נערכים במהלך השנה מיני-קאמפים (סמינרים חינוכיים קצרים לחניכים במהלך סוף שבוע) וסמינרים הדרכתיים לקבוצת ה-JB.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא CISV בוויקישיתוף