Child in Time

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Child in Time"
שיר בביצוע דיפ פרפל
מתוך האלבום Deep Purple in Rock
יצא לאור 3 ביוני 1970
הוקלט 19691970
סוגה רוק כבד, רוק פסיכדלי, רוק מתקדם, הבי מטאל
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 10:18
חברת תקליטים Harvest (בריטניה) .Warner Bros (ארצות הברית)
כתיבה ריצ'י בלקמור, ג'ון לורד, איאן גילן, רוג'ר גלובר, איאן פייס
לחן איאן גילן עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה דיפ פרפל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Child in Time (ילד בזמן) הוא שיר מאת להקת הרוק הבריטית דיפ פרפל שיצא לאור ביוני 1970 ונכלל באלבום Deep Purple in Rock. השיר הוא אחד מיצירותיה הנודעות ביותר של הלהקה, ובמשך השנים זכה להערכה רבה בקרב הקהל והמבקרים כאחד, ונחשב לקלסיקת רוק.

כתיבה ותוכן השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

Child in Time הוא שיר מחאה אנטי-מלחמתי. בראיון שהעניק ב-2002 גילה איאן גילן שהשיר מבוסס על הקטע הפסיכדלי "Bombay Calling" של להקת "It's a Beautiful Day": "לשיר יש שני צדדים - הצד המוזיקלי שבו, והצד המילולי שבו. הצד המוזיקלי שלו מבוסס על השיר "Bombay Calling". היה זה רענן ומקורי כשג'ון ניגן את השיר על הקלידים, וזה נשמע טוב. אז אמרנו שנשנה אותו מעט ונכתוב שיר על בסיס ריף הקלידים שלו. השיר שיקף מאוד את המצב באותה תקופה, על כן הוא נעשה כל כך פופולרי"[1] הצד המילולי שבו מתייחס למלחמת ווייטנאם ולמלחמה הקרה בכלליות.

השיר בבסיסו מורכב מנגינה פשוטה, הכוללת פתיחת סולו עוגב, שלושה אקורדים, ושתי דקות של סולו גיטרה הנבנה לאיטו לקצב מהיר עד לסיומו הפתאומי. השיר גם ידוע בזכות שירתו של איאן גילן המתחילה בשירה שקטה ההולכת ומתעצמת עד לשיאה בצווחות של גילן כשהוא מנצל את מירב מנעדו הקולי. על אף שלרוב משתמש בלקמור בגיטרת פנדר סטראטוקסטר, בשיר הוא מנגן ב-Gibson ES-335.

השיר היה פופולרי ביותר בהופעותיה החיות של הלהקה בעיקר בין השנים 19701973, ובהופעות האיחוד שלהם באמצע שנות השמונים, אך מאז 1995, השיר חדל מלהיות מבוצע כמעט לחלוטין. איאן גילן נתן סיבות שונות מדוע הלהקה הפסיקה לבצע את השיר, אך סביר להניח שהסיבה האמיתית היא גילו המתקדם של גילן ומורכבות השיר שהופך אותו לכמעט בלתי אפשרי לביצוע. בפעם האחרונה שביצעה הלהקה את השיר בחרקוב, הוגברה נגינת הגיטרה על מנת לחפות על מגבלותיו של גילן בחלק שבו הוא צועק. טכניקה דומה נעשית בהופעות כיום בעת ביצוע השיר Space Truckin'.

הביצוע החי הידוע ביותר של השיר הוא באלבום ההופעה המפורסם Made in Japan מ-1972.

שבחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1989 דורג השיר במקום הראשון ברשימת "השירים הגדולים של הזמנים" של "Radio Veronica".[2] ב-1998 דירגו קוראי מגזין "Guitarist" את סולו הגיטרה של השיר במקום ה-16 ברשימת "100 הסולואים הטובים בכל הזמנים".[3] שדרן הרדיו הבריטי ג'ון פיל דירג את השיר ברשימתו המפורסמת "Festive Fifty" (אנ') במקום ה-25.[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסף נבו, יצירת הרוק הגדולה מכולן: Child In Time באתר Mako, ‏ 5 בנובמבר 2010

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]