Heroes of Might and Magic

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Heroes of Might and Magic
כללי
תאריך הוצאה heroes 1:אוגוסט 1995,Heroes 2:אוקטובר 1996,Heroes 3:יוני 1999,Heroes 4:מרץ, אפריל 2002,Heroes 5:מאי, יוני 2006,Heroes 6:אוקטובר 2011,Heroes 7:ספטמבר 2015
סוגה אסטרטגיה לפי תורים
פיתוח חברת 3DO
הוצאה לאור 3DO
הפצה 3DO
דרישות תוכנה
מצבי משחק יחיד, מרובה משתתפים, רשת
פלטפורמות מחשב אישי Game Boy Color
www.mightandmagic.com

Heroes of Might and Magicתרגום חופשי: "גיבורים של כוח וקסם", לעיתים, מכונה רק Heroes, או HOMM), היא סדרת משחקי אסטרטגיה ממוחשבים, שפותחה בידי חברת New World Computing (שהפכה לחטיבה של חברת 3DO). המשחקים מתרחשים ברקע של עולמות פנטזיה שבהם מתרחשות הרפתקאות שבהן תופסים את המקום המרכזי גיבורים, שמנהיגים צבא של יצורים מיתולוגיים, דוגמת מינוטאורים, חדי-קרן ודרקונים. כל המשחקים מתרחשים ביקום שבו מתרחשת סדרת משחקי התפקידים הממוחשבים Might and Magic (ומכאן שם הסדרה).

המשחקים בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיאור המשחקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק דומה למשחק לוח מתוחכם. כל אחד מהשחקנים שולט בקבוצה של גיבורים (שמהווים את כלי המשחק שלו), ולרוב גם על מספר ערים שעל לוח המשחק. כל אחד מהשחקנים שולח את הגיבורים שלו בראש צבא של יצורים (שלרוב נרכשים בערים) לתור את מפת המשחק, לחסל מפלצות ולאסוף אוצרות. בשלב מאוחר יותר הגיבורים מובילים קרבות כנגד הגיבורים והצבאות של השחקנים האחרים.

על מנת להשיג יצורים חזקים יותר ויתרונות נוספים השחקן צריך להרחיב ולפתח את עריו. לשם כך הוא זקוק למשאבים מסוגים שונים - זהב לכל דבר, עצים ופחם - משאבים פשוטים ומשאבי יוקרה: אבני-חן, גבישים, כספית וגופרית. המשאבים מושגים בידי הגיבורים בשיטוטיהם במפה, ובהשתלטות על מכרות שנמצאים בה.

הגיבורים שמובילים את הצבאות מסוגלים לסייע להם במלחמותיהם באמצעות הטלת קסמים, וגיבור מנוסה וחזק יותר גם מגביר את יכולת הלחימה של הצבאות שתחת פיקודו. החל מהמשחק הרביעי, הגיבור מסוגל אף להשתתף בקרבות באופן פעיל. ככל שהגיבורים מנצחים ביותר קרבות ומוצאים יותר אוצרות כך הניסיון שלהם גדל, הם עולים בדרגות ומתחזקים.

לרוב מטרת המשחק היא להביס את כל היריבים שעל המפה, אך לעיתים על השחקן לבצע משימה אחרת כלשהי שהיא המפתח לניצחון. בנוסף ישנן דרכי ניצחון משניות אשר "עוקפות" את המטרה המרכזית במשחק, לדוגמה - מציאה של הגביע הקדוש - The Holy Grail. במשחקים ניתן לבחור אם לשחק במפה בודדת (Scenario) או בסדרה של מפות (Campaign), שעוקבת אחרי קו עלילה רציף ולרוב הגיבורים עוברים בה (עם הניסיון שרכשו והחפצים שהשיגו) משלב אחד לבא אחריו.

התפתחות המשחקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבים רואים את תחילת סדרת המשחק במשחק King's Bounty, שנוצר אף הוא בידי חברת New World Computing. לאחר הצלחת משחק זה נוצר המשחק הראשון בסדרת Heroes, כאשר הוא שואב השראה ניכרת מ-King's Bounty.

  • המשחק הראשון - הכיל ארבעה סוגי גיבורים שונים (אביר, ברברי, מכשף, קוסמת) וארבע ערים, שכל אחת התאימה לגיבור מסוים.
  • המשחק השני - שמר על כל התכונות של קודמו, והרחיב אותו באספקטים רבים - נוספו שני גיבורים ושתי ערים נוספות שהתאימו להם (מעלה באוב וקוסם), נוספו לגיבורים יכולות משניות שאותם יכלו לפתח (למשל היכולת להעלות את המוראל של החיילים, או לנוע מהר על קרקע בעייתית - יכולות שבמשחק הראשון נקבעו בלעדית על פי סוג הגיבור), שיטת הקסם שונתה, ונוספו מקומות רבים נוספים שיכלו להופיע על המפות ולהשפיע על הגיבורים בצורות שונות.
  • המשחק השלישי - הרחיב ושינה את קודמו, היו בו שמונה ערים שונות, לכל עיר היו שני סוגי גיבורים שהתאימו לה - לוחם שייצג כוח פיזי (Might) וקוסם שייצג את כוח הקסם (Magic). הערים השונות היו טירת בני האדם, מגדל הטיטאנים, טירת האופל, משכנות יצורי היער, הביצה, הגהנום, המדבר והמבוך. חלק מהיצורים שהופיעו במשחקים הקודמים החליפו את הערים שבהן היו (למשל, הגריפונים עברו מטירת המכשף, שכעת רוב המפלצות שלה היו שייכות לטירת המבוך, אל טירת בני האדם). כמו כן כל יצור היה ניתן לשדרוג ליצור חזק יותר, בעוד שבמשחק הקודם היה זה אפשרי רק לחלק מהיצורים. המשחק השלישי זכה להצלחה רבה ונחשב על ידי רבים לטוב שבסדרה.
  • המשחק הרביעי - זכה להצלחה פחותה בהרבה, ועורר מחלוקת בקרב המעריצים - היו כאלו שטענו שהוא הטוב שבמשחקי הסדרה, והיו שראו בו כישלון צורב. ניתן לתלות את הסיבה בכך בשינויים הרבים שביצע המשחק לעומת המשחקים הקודמים - בין הבולטים שבהם העובדה שהגיבורים, לראשונה בסדרה, הפכו בעצמם למשתתפים פעילים בקרבות שיכולים גם להיפגע ולהיהרג, ושההבדלה בין גיבורים ומפלצות היטשטשה: צבא כבר לא היה זקוק לגיבור שינהיג אותו (אם כי ללא גיבור בצבא הוא לא יכל להשתלט על מכרות ולבצע דברים נוספים), ובצבא לא היה חייב להיות גיבור אחד בלבד. כך נוצר מצב שחבורה של מספר גיבורים שהגיעו לדרגות גבוהות היו מסוגלים להרוס צבאות שלמים לבדם (בדומה למתרחש במשחק Master of Magic, שדמיונו לסדרת Heroes בולט) מה שהפחית את החשיבות של פיתוח וביסוס הערים לעומת ההשקעה בפיתוח הגיבורים. הבדלים נוספים היו בשיטת התכונות של הגיבורים, בשיטת הקסם, בגרפיקה (שהפכה להיות איזומטרית) וביצורים - יצורים רבים מהמשחקים הקודמים נעלמו, ונותרו שש ערים בלבד - שחמש מהן התאימו לאחד מחמשת סוגי הקסם (חיים, מוות, תוהו, סדר וטבע) ואחת התאימה לכוח הפיזי (Might). בניגוד למשחקים הקודמים שבהם בכל עיר ניתן היה להגיע למצב שבו מיוצרים כל היצורים האפשריים בכל עיר, במשחק הרביעי היה ניתן לייצר לכל היותר חצי מסוגי היצורים - בכל שלב של פיתוח העיר היה צריך לבחור אחד משני סוגים יצורים שניתן יהיה לבנות בה.
  • המשחק החמישי - ששוחרר ב-2006 חזר במידת מה לסגנון של המשחק השלישי, עם מספר שיפורים והרחבות. שינוי בולט של המשחק החמישי הוא בגרפיקה - המשחק עבר לגרפיקה תלת־ממדית, בניגוד לכל קודמיו. במשחק החמישי יש אופציה להרחיב את המשחק ולהשיג שתי טירות חדשות: טירת הגמדים וטירת האורקים שלכל אחת מהן סוגים שונים של גיבורים.
  • המשחק השישי - הכיל מספר שינוי בעלילה: במשחק הזה הפתיח הוא סרטון עם כתוביות, במשחק הזה הגרפיקה אפילו השתפרה ונוספו עוד משימות לעבור, במשחק הזה יש רק 6 טירות (השישית נוספה במשחק shades of darknes) ויש רק שני גיבורים שאפשר להתחיל איתם בכל טירה: אחד בן ואחת בת. בנוסף, במשחק השישי יש סרטונים יותר איכותיים ואם כובשים טירה מסוג שונה אפשר להפוך אותה לטירה מהסוג שבו אותו שחקן משחק בה (דבר שהתחיל להתפתח במשחק החמישי).
  • המשחק השביעי - פיתוח של המשחק השישי.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]