Joe Cocker!‎

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
!Joe Cocker
תמונת האלבום המקורית
תמונת האלבום המקורית
אלבום אולפן מאת ג'ו קוקר
יצא לאור נובמבר 1969
הוקלט 1969
סוגה רוק קלאסי, בלוז, סול
שפה אנגלית
אורך 35:26
חברת תקליטים

Regal Zonophone (בריטניה)

A&M (ארצות הברית)

Stateside (צרפת)

Cube (גרמניה)
הפקה ליאון ראסל, דני קורדל
כרונולוגיית אלבומים של ג'ו קוקר
With a Little Help from My Friends
(1969)
Joe Cocker!
(1969)
Mad Dogs and Englishmen
(1970)

Joe Cocker!עברית: ג'ו קוקר!) הוא אלבום רוק קלאסי ובלוז מתקדם מאת הזמר והמוזיקאי ג'ו קוקר, שיצא בשנת 1969, לאחר הופעתו של קוקר בפסטיבל וודסטוק בארצות הברית. כמו רובם הגדול של שיריו של קוקר, גם אלבום זה מורכב כולו רק מגרסאות כיסוי (קאברים), שהיו המומחיות של קוקר. באותה התקופה לא היה נהוג לבצע רק גרסאות כיסוי ובגלל זה האלבום הוא אחד מאלבומי הקאברים הראשונים.

עובדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Joe Cocker!" הוא אלבום האולפן השני של הזמר האנגלי ג'ו קוקר, שיצא בנובמבר 1969. האלבום כולל גרסאות רבות של שירים שבוצעו במקור על ידי בוב דילן ("Dear Landlord"), הביטלס ("She Came in Through the Bathroom Window" ו"Somthing") - כאשר שניהם יצאו לאור כמעט בו זמנית עם גרסאות מקוריות - "Let It Be" אשר הוקלט ויצא לאור גם כצד B. כמו כן גם שירים של האמן האמריקאי היהודי לאונרד כהן ("Bird on the Wire"), אשר היה שותף לשיתופי פעולה עתידיים עם קוקר. באלבום גם שיר מאת ליאון ראסל ("Delta Lady"). קוקר גם כתב יחד עם כריס סטינטון (שהיה גם שותפו לכתיבה בשנים מאוחרות יותר) שיר אחד באלבום, שנקרא "That's Your Business Now".

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את השירה באלבום מבצע קוקר, שהיה ידוע בקולו המחוספס והנמוך בסגנון באריטון, והוא גם כתב את העיבודים המוזיקליים לשירים. שלא כמו גרסאות כיסוי 'רגילות', גרסאותיו של קוקר שונות כמעט לחלוטין בנגינתם מהשירים המקוריים, ולמי שאינו יודע את המילים המקוריות יכול אפילו להתבלבל ולחשוב כי זהו שיר מקורי. למשל, בשיר המקורי של להקת ה"ביטלס", "Somthing", (אשר יצא רק זמן קצר לפני כן באותה שנה כחלק מהאלבום "Abbey Road") יש רק שני קולות, של פול מקרטני ושל ג'ון לנון, וארבעה כלים: שתי גיטרות חשמליות (לנון וג'ורג' האריסון), גיטרה בס (מקרטני) ותופים (רינגו סטאר). ואילו בשיר בביצועו של קוקר נכתבו עשרות תפקידים: קולו של קוקר הוא המוביל, בעוד שיש עוד שלושה קולות של זמרות הרקע. לצידם יש מתופף (פול האמפריי), פרקאשן (מילט הולנד) גיטרה בס (אלאן ספנר), שלוש גיטרות (ליאון ראסל, הרני מקלאוו, קלארנס וויט), פסנתר וקלידים (כריס סטאינטון, ליאון ראסל) וכלי נשיפה וקשת. יש גם סולו אורגן שנכנס בין הפזמון לבתים, סולו שלא מופיע כלל בשירם המקורי של להקת הביטלס.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום הוקלט בשנת 1969 כאשר קוקר מגובה על ידי להקת גריז, הלהקה בה היה חבר לפני קריירת הסולו שלו, שגם הופיעה באלבומו הראשון ("With a little Help From My Friends") וגיבתה את הזמר גם בפסטיבל וודסטוק באוגוסט 1969. עם זאת, קוקר נפרד משאר הקבוצה לאחר יציאת התקליט הזה, תוך ציון רתיעה מסיבובי הופעות; הוא הסביר כי הם צריכים לעמוד בהתחייבויות להופעות חיות באמריקה, והוא לא מסוגל לעשות זאת, ולכן הוא פרש מההרכב. קוקר החליט לארגן להקה חדשה ("הכלבים המטורפים והאנגלים") בעזרת הקלידן ליאון ראסל שהפיק את האלבום יחד עם דני קורדל וגם ניגן בו בקלידים ובגיטרה, ובכך מבשר כיוון מוזיקלי חדש לזמר במהדורותיו באולפן.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דירוגים מקצועיים
ציוני ביקורות
מקור ציון
AllMusic
רולינג סטון
The Village Voice

האלבום הצליח מאוד באמריקה ובאנגליה ורבים משיריו הפכו ללהיטים מאוחר יותר. לאחר שהאלבום יצא בממלכה המאוחדת בריטניה במאי 1972 כאלבום כפול עם אלבומו הראשון "With a little Help From My Friends" הוא דורג במקום מספר 29 ברשימת האלבומים הפופולריים של השנה. עם יציאתו, האלבום דורג גם כמספר 11 מתוך 200 אלבומים במצעד הבילבורד באמריקה. המקום הגבוה שקיבל האלבום ככל הנראה ניתן גם בגלל פופולריות הופעתו של קוקר עם להקת ה"גריז" בוודסטוק מוקדם יותר באותה שנה.

רשימת רצועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

צד א':

מספר שם השיר כותבים משך
1. "Dear Landlord" בוב דילן 3:23
2. "Bird on the Wire" לאונרד כהן 4:30
3. "Lawdy Miss Clawdy" לויד פרייס 2:15
4. "She Came in Through the Bathroom Window" ג'ון לנון ופול מקרטני 2:37
5. "Hitchcock Railway" טוני מקאשן 4:41

צד ב':

מספר שם השיר Writer(s) Length
6. "That's Your Business Now" ג'ו קוקר וכריס סטינטון 2:56
7. "Something" ג'ורג' האריסון 3:32
8. "Delta Lady" ליאון ראסל 2:51
9. "Hello, Little Friend" ליאון ראסל 3:52
10. "Darling Be Home Soon" ג'ון סבסטיאן 4:49
קוקר בשנת 1969

נגינה באלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ג'ו קוקר – שירה
  • כריס סטאינטון – פסנתר, אורגן
  • ליאון ראסל - פסנתר, אורגן, גיטרה
  • הרני מקלאוו, קלארנס וויט – גיטרה
  • פיט קלינוב – דוושת גיטרה
  • אלאן ספנר – גיטרה בס
  • ברוס רולנד, פול המפרי – תופים
  • מילט הולנד – פרקאשן
  • מרי קלייטון, בוני ברמלט, ריטה קולידג', פטריס הולוויי, שרלי מתיוס – קולות רקע

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]