Led Zeppelin III

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Led Zeppelin III
אלבום אולפן מאת לד זפלין
יצא לאור 5 באוקטובר 1970
הוקלט מאיאוגוסט, 1970
מקום הקלטה אולפני אולימפיק עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה הארד רוק, בלוז רוק, פולק רוק
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 43:04
חברת תקליטים אטלנטיק רקורדס
הפקה ג'ימי פייג'
כרונולוגיית אלבומים של לד זפלין
Led Zeppelin II
(1969)
Led Zeppelin III
(1970)
Led Zeppelin IV
(1971)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Led Zeppelin III הוא אלבומה השלישי של להקת ההארד רוק לד זפלין, שיצא לאור בחמישי באוקטובר, 1970 בידי חברת התקליטים "אטלנטיק רקורדס".

האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניגוד לשני האלבומים שקדמו לו, האלבום הזה הציג בפני המעריצים צד אחר של הלהקה, שכלל בתוכו מוזיקת פולק בריטית וגיטרות אקוסטיות, שהציגו את עיקר האלבום לצד מוזיקת הרוק והבלוז. אולם, האלבום סבל מביקורות קשות. מצד אחד העבירו ביקורת על השירים ה"כבדים" שבאלבום בטענה שמדובר ברעש טפל, בעוד שהשירים האקוסטיים נקטלו בטענה שהם חיקוי של המוזיקה של קרוסבי, סטילס, נאש ויאנג. על אף שהביקורות השליליות השפיעו על המכירות של האלבום באותה עת, האלבום עדיין הפך להצלחה בינלאומית, ועם הזמן, המוניטין שלו שוקם למכביר.

השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום כולל שניים מהשירים המפורסמים של לד זפלין: Immigrant Song (שיר המהגרים) ו־Since I've Been Loving You (מאז שאהבתיך). הראשון נכתב בידי ג'ימי פייג' ורוברט פלאנט על הפלישה הנורדית של האנגלים (פירוש אירוני למילה "הגירה"), והושפע מהופעה של הלהקה באיסלנד. השיר השני הפך לקלאסיקת רוק שכוללת נגינה אמוציונלית מצד חברי הלהקה יחד עם השירה של פלאנט שמנצלת את המנעד הקולי שלו באופן מקסימלי. השיר עצמו הפך לשיר חובה בהופעות של הלהקה.

שירים פופולריים נוספים באלבום הם: Celebration Day, Friends, ו־Bron Yr Aur Stomp, שנכתב על כלבו של פלאנט "סטריידר"[1] ונקרא על שם בית כפרי בו הקליטו חברי הלהקה מספר שירים ושימש להם השראה באלבום.

השיר Gallows Pole הוא במקור שיר עם בריטי מוכר שנושא את אותו השם, שהוקלט ב-1939 על ידי זמר הפולק לדבלי. ג'ימי פייג' שמע אותו לראשונה בתקליט של Folkways מאת פרד גרלאך, נגן גיטרת 12 מיתרים. פייג' השתמש בגרסה שלו כבסיס ושינה לחלוטין את העיבוד. בשיר הזה ניגן גם לראשונה על בנג'ו.[1]

את השיר Tangerine כתב פייג' כמה שנים לפני כן והיארדבירדס ניסו להקליט אותו יותר מפעם אחת. פייג' מנגן בו בגיטרת פדל סטיל, לראשונה מאז האלבום הראשון.[1]

העטיפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התקליט המקורי היה מורכב באופן חדשני: אריזת התקליט הייתה נפתחת, כך שעל העטיפה הקדמית ומבפנים הוצגו תמונות סוריאליסטיות של עצמים ודימויים שונים, רובם קשורים לתעופה. בתוך העטיפה הקדמית של התקליט היה מונח נייר עם תמונות נוספות של חברי הלהקה ודימויים פסיכדליים, שהיה אפשר לסובב מבפנים ולראות את הדימויים דרך פתחי חורים בעטיפה החיצונית. כאשר תמונה הוזזה אל תוך פתח אחד כך שאפשר היה לראות אותה, בדרך כלל עוד תמונה או שתיים היו מוצגות בפתחים אחרים. מחמת המורכבות של העטיפה אין להשיג בדיסקים את האלבום עם אותו הקונספט, פרט להדפסות מיוחדות.

רשימת השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צד ראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. Immigrant Song (פייג'/ פלנט)- 2:25
  2. Friends (פייג'/ פלנט)- 3:54
  3. Celebration Day (פייג'/ פלנט/ ג'ונס)- 3:29
  4. Since I've Been Loving You (פייג'/ פלנט/ ג'ונס)- 7:23
  5. Out On The Tiles (פייג'/ פלנט/ בונהם) 4:07

צד שני[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. Gallows Pole (נערך מחדש על ידי: פייג'/ פלנט)- 4:56
  2. Tangerine (פייג')- 3:10
  3. That's The Way (פייג'/ פלנט)- 5:37
  4. Bron Yr Aur Stomp (פייג'/ פלנט/ ג'ונס)- 4:16
  5. Hats Off To (Roy) Harper (ג'ונסון)- 3:42

קרדיטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 ריצ'י יורק, לד זפלין: סיפורה של להקת הרוק הטובה בעולם, פרק 5, עמ' 154-152.