Led Zeppelin (אלבום)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Led Zeppelin
אלבום אולפן מאת לד זפלין
יצא לאור 12 בינואר 1969
הוקלט אוקטובר, 1968
מקום הקלטה אולפני אולימפיק עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה הארד רוק, בלוז רוק, פולק רוק
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 44:51
חברת תקליטים אטלנטיק
הפקה ג'ימי פייג'
כרונולוגיית אלבומים של לד זפלין
Led Zeppelin
(1969)
Led Zeppelin II
(1969)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Led Zeppelin הוא אלבום הבכורה של הלהקה הבריטית לד זפלין, שיצא לאור בשנת 1969. המוזיקה החדשנית וטכניקות ההקלטה שהוצגו באלבום נחשבות היום כבין המשפיעות והחשובות ביותר בהקשר להופעה המוזיקלית הראשונה של להקה, כאשר הן יוצרות הגדרה חדשה לחלוטין בז'אנר הרוק.

האלבום הציג לציבור את הדינמיקה הייחודית של לד זפלין, מהשילוב בין מוזיקת בלוז לרוק עד לתרומה המוזיקלית המשותפת של כל אחד מחברי הלהקה. על אף שכל היסודות הללו פותחו עוד בהמשך, האלבום היווה סוג של שרטוט בסיסי שלפיו הלהקה המשיכה לעבוד עד סוף הקריירה שלה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על אף המקוריות הייחודית שהוצגה באלבום, הוא כולל שלושה שירים שנכתבו בידי אמנים אחרים: You Shook Me ו-I Can't Quit You Baby נכתבו בידי אמן הבלוז וילי דיקסון; השיר Babe I'm Gonna Leave You, בניגוד לקודמים, נחשב בטעות בידי ג'ימי פייג' בתור שיר עם בריטי, ולפיכך הוא נתן את הקרדיט לעצמו, אך מאוחר יותר כשהסתבר שהשיר נכתב בידי אן בראדון, הקרדיט הועבר אליה בהדפסות המחודשות של האלבום. לעומת זאת, דיקסון קיבל קרדיט הוגן על כתיבת שני השירים הנ"ל (על אף שמאוחר יותר, You Shook Me קיבל קרדיט על שם ג'יי. בי לנויר), אך בהמשך הלהקה נתבעה על ידי דיקסון של שימוש בשניים משיריו ללא מתן קרדיט באלבומם השני, Led Zeppelin II.

השיר Dazed And Confused נחשב לחותם של האלבום: פתיחת השיר האפלולית מאופיינת בעבודת בס של ג'ון פול ג'ונס, עבודת תיפוף אגרסיבית מצד ג'ון בונהם וריפי גיטרה עוצמתיים מצד פייג'. החלק המרכזי של השיר מציג את פייג' מנגן על הגיטרה בעזרת קשת של כינור, טכניקה בהמצאתו בתקופה בה עבד בתור גיטריסט אולפנים, ומאוחר יותר בתור הגיטריסט בלהקת ציפורי החצר.

האלבום הדגים התפרסות על מספר רב של מרקמים מוזיקליים מלבד ריפי גיטרה עוצמתיים. הקטע האינסטרומנטלי באלבום Black Mountain Side הציג את היצירתיות המוזיקלית הייחודית של פייג', כשבמקביל השיר Babe I'm Gonna Leave You מציג את היכולות של פייג' על גיטרה אקוסטית, שיתפתחו מאוחר יותר ויהוו את הבסיס לאלבום Led Zeppelin III. בשיר Your Time Is Gonna Come ניגן פייג' לראשונה על גיטרת פדל סטיל ולטענתו "היא הייתה קצת לא מכוונת".[1]

עטיפת האלבום מציגה רפרודוקציה לתמונה המפורסמת של אסון הצפלין של הינדנבורג. התמונה עברה עריכת "פוזיטיב נגטיב" בידי האמן ג'ורג' הארדי.

בשנת- 2003, ערוץ VH1 דירג את האלבום במקום ה-44 ברשימת האלבומים הגדולים ביותר.

התמונה המקורית של אסון הינדנבורג

רשימת השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צד 1

  1. Good Times Bad Times (בונהם/ ג'ונס/ פייג')- 2:46
  2. Babe I'm gonna Leave You (בארון/ פייג'/ פלנט)- 6:41
  3. You Shook Me (דיקסון/ לנויר)- 6:28
  4. Dazed and Confused (פייג') - 6:26

צד 2

  1. Your Time Is Gonna Come (ג'ונס/ פייג')- 4:34
  2. Black Mountain Side (פייג')- 2:05
  3. Communication Breakdown (בונהם/ ג'ונס/ פייג')- 2:27
  4. I Can't Quit You Baby (דיקסון)- 4:42
  5. How Many More Times (בונהם/ ג'ונס/ פייג')- 8:28

קרדיטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ריצ'י יורק, לד זפלין: סיפורה של להקת הרוק הטובה בעולם, פרק 5, עמ' 153.