Microsoft Silverlight

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Microsoft Silverlight
מפתח מיקרוסופט
מחזור חיים 5 בספטמבר 2007 – 12 באוקטובר 2021 (14 שנים)
גרסה אחרונה 5.1.50918.0 (15 בינואר 2019) עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת הפעלה OS X ,Windows, סימביאן
נכתבה בשפות C++, סי שארפ עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג רישיון תוכנה חינמית
קטגוריה אפליקציות ווב
Microsoft Silverlight
Silverlight.net
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Microsoft Silverlight הוא תשתית טכנולוגית מבית מיקרוסופט ליצירת יישומי רשת עשירים (RIA) המיועדים להפעלה בדפדפן, בעלי סממנים ותכונות הדומים לפלאש של אדובי. על מנת להציג תוכן של סילברלייט יש להוריד ולהתקין תוסף. סביבת הריצה של סילברלייט זמינה כתוסף לדפדפני האינטרנט הפופולריים הפועלים תחת מערכות ההפעלה חלונות, MacOS ולינוקס. גרסאות מוקדמות של סילברלייט התמקדו בעיקר בטכנולוגיות הזרמת מדיה, כאשר הגרסאות החדשות תומכות גם במולטימדיה, גרפיקה ואנימציה. סילברלייט מספק למפתחים תמיכה בשפות תכנות וכלי פיתוח תואמי CLI של מיקרוסופט, תמיכה בריבוי דפדפנים, ובמערכות ההפעלה לטלפונים סלולריים Windows Mobile, Windows Phone וסימביאן. החל מהשקתו בספטמבר 2007 ועד למאי 2012 פורסמו חמש גרסאות.

סילברלייט נחשב כספק שירותים עצמאי "במצב משמר" כמו Windows Presentation Foundation, שפירושו הוא בניגוד לממשקי תכנות אחרים ספריית התוכנה מנהלת את מצב היישום ואחראית לעדכון התצוגה כאשר מצב היישום משתנה בעקבות אירועים כמו לחיצות עכבר, פקודות משתמש וכדומה. הוא משלב יכולות מולטימדיה, גרפיקה וקטורית, אנימציה ואינטראקטיביות, ארוזים בסביבת זמן ריצה יחידה ועצמאית. אפליקציות סילברלייט ניתנות לתכנות בתשתית .NET החל מגרסה 2 בסביבת הפיתוח ויז'ואל סטודיו. ממשק המשתמש מוגדר באמצעות שפת תגיות XAML. ניתן ליצור באמצעותו גאדג'טים עבור Windows 7.

מעבד הוידאו של סילברלייט תומך בתקן וידאו H.264 ובתקן שמע AAC בפורמטים: WMV לווידאו, WMA לשמע, ו-MP3 למדיה על גבי כל הדפדפנים הנתמכים, מבלי צורך בהתקנת תוספים כמו Windows Media Player או בספריות נלוות. הסיבה היא שפורמט Windows Media Video גרסה 9 ומעלה של מיקרוסופט מיושם לפי תקן VC-1 של ארגון התקינה בינלאומי SMPTE לתצוגת וידאו ומאפשר ניגון ערוצי וידאו ושמע בפורמטים אלו רק לשימוש פרטי שאינו מסחרי לפי ה-EULA (רישיון) של VC-1 ו-H.264. כמו כן סילברלייט תומך גם בממשק DOM תואם AJAX וכולל רכיב הורדה אוטומטית של תכנים הדרושים להפעלת יישומים, סקריפטים, מדיה ומידע (data).

סילברלייט שימש לצפייה ישירה במספר אירועים חשובים, כמו הכיסוי התקשורתי של רשת NBC למשחקי האולימפיאדה ב-2008 בבייג'ינג, אולימפיאדת החורף 2010 בוונקובר ואסיפות שתי המפלגות הגדולות בארצות הברית בבחירות 2008. כמו כן, משמש את נטפליקס במתן שירותי וידאו לצפייה ישירה. ב-2013 הודיעה מיקרוסופט שלא תפתח עוד את תשתית סילברלייט ותספק רק תמיכה ותיקוני באגים עד שנת 2021[1]. מאז החלה דעיכה בשימוש בה[2]. בספטמבר 2015 הוכרז כי התמיכה בסילברלייט בדפדפן כרום תופסק[3].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Microsoft Silverlight בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]