macOS

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף OS X)
macOS
צילום מסך של הגרסה של Monterey – macOS 12 נכון למרץ 2022
צילום מסך של הגרסה של Monterey – macOS 12 נכון למרץ 2022
מפתח אפל
משפחה מקינטוש, יוניקס
מודל קוד קנייני עם רכיבי קוד פתוח
מחזור חיים 24 במרץ 2001 – הווה (23 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
גרסה אחרונה 12.1 ב־13 בדצמבר 2021
סוג ליבה היברידית
סוג רישיון רישיון קנייני, רישיון קוד פתוח של אפל עריכת הנתון בוויקינתונים
מצב עבודה עדכני
סביבת שולחן עבודה Aqua עריכת הנתון בוויקינתונים
מבוססת על Darwin עריכת הנתון בוויקינתונים
פלטפורמות Apple silicon, x86-64
אתר אינטרנט https://apple.com/macos עריכת הנתון בוויקינתונים
→ Mac OS
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

macOS (בעבר נקראה OS X) היא מערכת הפעלה של חברת אפל עבור סדרת מחשבי ה"מק" (מקינטוש) שלה. המערכת מבוססת על מערכות BSD (יוניקס) תוצרת מעבדות בל ומשולב בה ממשק משתמש גרפי תוצרת חברת Apple הנקרא Aqua, המערכת קיימת בסדרת מחשבי המק. macOS שונה בעיצובה מ-Windows אך כוללת "חלונות" בשולחן העבודה[1] שלה. מערכת ההפעלה בלעדית למחשבים מתוצרת אפל, על אף שמהדורתה הישנה, Mac OS Classic, תמכה גם במחשבים "תואמי-מקינטוש".[2]

המערכת מבוססת על Mac OS Classic שהייתה במחשבי אפל הישנים יותר עד שנת 2001. macOS מתאימה גם למחשבים נישאים (מקבוק) וגם למחשבים נייחים (iMac ,Mac Pro ,Mac mini). ב-13 ביוני 2016, בעת ההשקה של הגרסה שמספרה הוא 10.12 (macOS Sierra), התגלה כי אפל החליטה לשנות את שם מערכת ההפעלה מתוצרתה מ-OS X ל-macOS, בתור מעין מחווה לשם המקורי של מערכת ההפעלה, Mac OS.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שכבת הליבה
MacOS בנויה על ליבה בשם XNU. הליבה היא היברידית כיוון שהיא משלבת בתוכה שני רכיבי ליבה עיקריים:
  • המיקרו ליבה Mach, שפותחה במקור עבור המערכת NeXTSTEP, ומבוססת על גרסה מוקדמת של מערכת BSD‏ (4BSD)
  • רכיבי BSD אחרים, שרובם הגיעו מליבת מערכת ההפעלה FreeBSD.
רכיבי הליבה, שנארזו ביחד עם רכיבי יוניקס סטנדרטיים, שוחררו על ידי אפל כתוכנה חופשית, ונחשבים כמערכת הפעלה בפני עצמה, בשם Darwin. בעוד שDarwin שוחררה כקוד פתוח, על בסיס Darwin בנויות כל השכבות האחרות של המערכת הקניינית. בנוסף לכך, יובאו למערכת ההפעלה מספר רכיבים שמקורם מפרויקט גנו, למשל המעטפת לשורת הפקודה bash. המערכת נחשבת כמערכת דמוית יוניקס תואמת תקן POSIX.
שכבת התצוגה
שכבה זו אחראית על ניהול התצוגה הגרפית של המערכת. שיכבת התצוגה מכילה את QuickTime לתצוגת מולטימדיה, מערכת OpenGL לתצוגת תלת-ממד, וקוורץ לתצוגת דו-מימד. קוורץ מבוסס למעשה על פורמט פוסטסקריפט ו-PDF.
צלמית מנהל הקבצים Finder. בשימוש בגרסאות שונות מ-1989
שכבת היישומים
בשכבה זו רצים למעשה היישומים שהמשתמש במערכת מפעיל. ה-Java מאפשרת למשתמש להריץ יישומי Java בצורה טבעית. Cocoa הוא רכיב שאחראי על הרצת יישומים שנכתבו במיוחד לOS X, ואילו Carbon היא מערכת תאימות המאפשרת למפתחים לכתוב יישום אחד שירוץ גם ב-macOS, וגם בגרסאות Mac OS ישנות יותר.
שכבת ממשק המשתמש
Aqua (מים בלטינית) הוא השם הכללי לממשק המשתמש של מערכת ההפעלה, המנצל חלקים משכבת התצוגה יחד עם חלקים משכבת היישומים. ממשק המשתמש כלל החלקת קצוות כמעט לכל אספקט במערכת ההפעלה (חלונות, פונטים, אייקונים ועוד), שקיפויות, הצללות ועוד חידושים גרפיים, שהקדימו את זמנם בהשוואה למערכות הפעלה אחרות שהיו נפוצות בשוק באותה עת.

יישומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – Mac App Store

יחד עם מערכת ההפעלה macOS מסופקים מספר יישומים פשוטים, כמו תוכנה לניהול והשמעת קובצי מוזיקה (iTunes), תוכנה לעריכה בסיסית של קובצי וידאו (iMovie (אנ')), תוכנת לוח שנה ועוד. בנוסף, כמו כל מערכת הפעלה מודרנית אחרת, macOS מגיעה עם תוכנות בסיסיות כמו דפדפן (ספארי), מספר עורכי טקסט, וכן הלאה. בנוסף, המערכת מגיעה עם מעטפת הפקודה של מערכת GNU (‏bash), ותוכנות GNU רבות נוספות. החל מגרסה 10.7 מצורפת גם חנות מקוונת לקניית והורדת יישומים שנקראת "Mac App Store" (חנות יישומים של מקינטוש) אליה יוכלו מפתחים להעלות את יצירותיהם ולמכור אותן אם עברו את הבדיקה ש-Apple מבצעת עליהן, ואם הם רשומים כמפתח אפל בעלות של 99 דולרים לשנה. בנוסף ליישומים המותקנים אפל מציעה למשתמש יישומים למקינטוש שביניהם חבילת יישומים משרדיים (iWork: Pages, Keynote, Numbers), תוכנות לעיבוד קבצי תמונות, שמע, סרטים וקובצי ePub לפרסום ספרים בתוכנות ספרים אלקטרונית. אפל נותנת למהנדסים גם עזרים ליצירת היישומים, למשל Xcode מאפשר תכנות בכתיבה בשפות התכנות הנתמכות ב-macOS או ממשק גרפי לבחירת מראה התוכנה וחלקיה מתפריטים. שירותים אלו (מלבד האפשרות להעלות תוכנות לחנות היישומים) ניתנים בחינם.

קיימות גם תוכנות המאפשרות להריץ מכונה וירטואלית על המקינטוש, כשעל המכונה הווירטואלית ניתן גם להריץ מערכות הפעלה אחרות, למשל חלונות, לינוקס, או סולאריס. דוגמאות למכונות הווירטואליות הן VMware,‏ VirtualBox של אורקל ועוד.

גרסאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמליל מהדורת Mac OS X (פומה)

Mac OS X[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגרסאות 10.0 – 10.8 התבסס כינוי מערכת ההפעלה על אחד מהחתולים הגדולים. החל מגרסה 10.9 מתבססים השמות על מקומות בקליפורניה.

OS X[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגרסאות 10.8 ואילך, התבסס כינויין על שם אתרים במדינת קליפורניה, בה מבוססת אפל.

macOS[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • macOS 10.12 – "סיירה" (Sierra): הוכרזה ב־13 ביוני 2016, בכנס ה־WWDC16.[6] אחד המאפיינים החשובים בגרסה זו, היא התאימות המלאה לעברית והתאמת המערכת ליישור ימין-שמאל.
  • macOS 10.13 – "היי סיירה" (High Sierra): הוכרזה ב־5 ביוני 2017 בכנס ה־WWDC17. אחד המאפיינים החשובים בגרסה זו היא שינוי מערכת הקבצים הפנימית של מערכת ההפעלה המשפרת את ביצועי המערכת בצורה דרסטית.
  • macOS 10.14 – "מוהאבי" (Mojave) (אנ'): הוכרזה ב־4 ביוני 2018 בכנס ה־WWDC18. אחד המאפיינים החשובים ביותר בגרסה זו הוא התמיכה במצב חשוך (Dark Mode), שהופך את כל ממשק המשתמש הנתמכים לכהים יותר ומקל על העיניים בעיקר בעת השימוש במחשב בשעות הלילה. המערכת נהייתה זמינה להורדה באופן רשמי ב-24 בספטמבר 2018.[7] זוהי הגרסה האחרונה שתומכת בתוכניות העובדות על 32 ביט.[8]
  • macOS 10.15 – "קטלינה" (Catalina) (אנ'): הוכרזה ב-3 ביוני 2019 בכנס ה-WWDC19. המערכת נהייתה זמינה להורדה בספטמבר 2019. החל מגרסה זו, אפל זנחה את התמיכה בתוכניות העובדות על 32 ביט.[8]
  • macOS 11 – ביג סר (Big Sur): הוכרזה ב-22 ביוני 2020 בכנס WWDC20 באופן מקוון, בשידור חי ביוטיוב. המערכת כוללת שינוי עיצובי רחב בכל רחבי מערכת ההפעלה, עדכון להודעות טקסט עבור מק, עדכון עיצובי לדפדפן ספארי, עדכון לאפליקציית המפות ועוד.
  • macOS 12 – מונטריי (Monterey): הוכרזה ב-7 ביוני 2021, בכנס WWDC21 המקוון שהועבר בשידור חי ביוטיוב. המערכת כוללת חידושים בדפדפן הספארי, הצגת אפליקציית "קיצורי דרך" לאוטומציה במחשבי מק, שליטה מלאה הכוללת העברת סמן עכבר והעברת קבצים על ידי גרירה בין מכשירי macOS Monterey ובין iOS ו-iPadOS.
  • macOS 13 – "ונטורה" (Ventura): הוכרזה ב-6 ביוני 2022, בכנס WWDC22 מקוון ממתחם אפל פארק בקליפורניה. המערכת כוללת שיפורים בממשק המשתמש, ואינטגרציות שונות עם מכשירי אפל אחרים, כגון מעבר מהיר של שיחות בין המחשב לאייפון, שימוש באייפון כמצלמת רשת חכמה ועוד.
  • macOS 14 – "סונומה" (Sonoma): הוכרזה ב-5 ביוני 2023 בכנס WWDC23 שנערך באופן פרונטלי[9]. המערכת מציעה שכלול באפשרויות להתאמה אישית של ממשק המשתמש, תוך דגש על וידג'טים אותם ניתן לסנכרן עם מכשירים נוספים כדוגמת אייפון ואייפד באותה רשת ה־Wi-Fi, וכן העברתם לשולחן העבודה. הגרסה זונחת תמיכה למחשבי מק שהופצו ב-2017 ולפניה שלא צוידו בשבב ההצפנה T2 (אנ'), מלבד האיימק שהופץ ב-2019.[10] התווספו גם שומרי מסך מונפשים שנשאלו מ-Apple TV.[11] שופרו ביצועים במשחקים על ידי תיעדוף המשאבים של המעבד והכרטיס הגרפי והכפלת קצב הדגימה לאביזרי בלוטות' (למשל בקרי משחק או אוזניות) ב"מצב משחק" המופעל אוטומטית, וכן על ידי שימוש בגרסה חדשה למנוע הרנדור "Metal" (אנ')[10][12] המערכת יצאה לאור באוקטובר 2023.[13]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא macOS בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מכונה "מכתבה" בתרגום העברי של macOS
  2. ^ By Ronald E. Yates וחבר מערכת העיתון, Motorola To Clone Macintosh, שיקגו טריביון, ‏20 בפברואר 1996
  3. ^ זיו קיטרו, האריה של אפל יושק הערב, באתר ynet, 20 ביולי 2011
  4. ^ רועי לטקה, Newsgeek, מערכת ההפעלה החדשה של אפל שוחררה רשמית, באתר TheMarker‏, 25 ביולי 2012
  5. ^ אריק שיינר, אפל הציגה את יוסמיטי, הגרסה החדשה של OS X, באתר TGspot, ‏2014-06-03
  6. ^ Lee Hutchinson, Goodbye, OS X: Apple’s new desktop OS is “macOS Sierra”, Ars Technica, ‏2016-06-13 (באנגלית אמריקאית)
  7. ^ "מערכת ההפעלה macOS Mojave זמינה היום להורדה. מה חדש?". גיקטיים. 2018-09-24. נבדק ב-2018-10-23.
  8. ^ 1 2 סטפן סילבר, Mojave is Apple's last version of macOS to support 32-bit apps, באתר Apple Insider, ‏‏5 ביולי 2018 (באנגלית)
  9. ^ ההכרזה הוסרטה מראש והוקרנה למשתתפים
  10. ^ 1 2 יאן לנגרמן, אפל מציגה את macOS Sonoma ומעבירה את הווידג’טים לחזית, באתר מגזין טכנולוגיה ובידור - Gadgety, ‏6 ביוני 2023
  11. ^ Filipe Espósito, macOS Sonoma brings new Lock Screen with aerial wallpapers, 9to5Mac, ‏6 ביוני 2023
  12. ^ Roman Loyola, macOS 14 Sonoma: How to use Game Mode to boost performance, Macworld, ‏13 ביולי 2023
  13. ^ Karen Haslam, macOS Sonoma release date, compatibility and new features in macOS 14, Macworld, ‏24 במרץ 2023