No Man's Sky

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שמי הפקר
No Man's Sky
כללי
תאריך הוצאה PS4
9 באוגוסט 2016 בצפון אמריקה
10 באוגוסט 2016 באירופה
Microsoft Windows
12 באוגוסט 2016
Xbox One
24 ביולי 2018
סוגה משחק פעולה-הרפתקאות, משחק הישרדות
פיתוח Hello Games
הוצאה לאור Hello Games
ארץ מקור אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, פולנית, קוריאנית, פורטוגזית, רוסית, פורטוגזית ברזילאית, סינית מפושטת, יפנית, ספרדית, צרפתית, הולנדית, איטלקית, גרמנית, סינית מסורתית עריכת הנתון בוויקינתונים
עיצוב Gareth Bourn
דרישות תוכנה
גרסה 1.38
מצבי משחק שחקן יחיד, רב משתתפים
פלטפורמות Playstation 4 ,Microsoft Windows
דרישות מערכת
מערכת קול 65daysofstatic
Paul Weir
www.nomanssky.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

No Man's Sky הוא משחק הרפתקה ממוחשב ומשחק הישרדות ממוחשב שפותח ויצא לאור על ידי פיתוח עצמאי של חברת Hello Games. המשחק יצא לאור ב-9 באוגוסט 2016 לפלייסטיישן 4, ב-12 באוגוסט 2016 ל-Microsoft Windows, ב-24 ביולי 2018 ל-Xbox One, וב-7 באוקטובר 2023 לנינטנדו סוויץ'

המשחק בנוי על ארבעה אלמנטים - חקירה, הישרדות, לחימה ומסחר - שבו השחקנים חופשיים לבצע מכלול של פרוצדורות שנוצרו בתוך היקום אשר נמצאים בו 18 קוואנטיליון פלנטות שיש להם חי וצומח משלהם. על ידי חקירה, השחקנים משיגים מידע על כוכבי הלכת שהם יכולים להוסיף לאטלס, מאגר מידע בין גלקטי שמאפשר לאנשים המשחקים במשחק לשתף בו מה שגילו. שחקנים מקבלים תגמול בכסף בכל פעם שמידע חדש מועלה לאטלס. שחקנים יכולים גם להשיג חומרים שבהם יכולים לשדרג הציוד שלהם ולרכוש מגוון ספינות חלל שמאפשרות להם לנסוע עמוק לתוך מרכז היקום, לשרוד על כוכבים בסביבות עוינות, באינטראקציה ידידותית או נימוסים עוינים למשתמשים הממוחשבים במרחבי החלל, או לסחור עם ספינות חלל אחרות.

חלק מהפעילויות של השחקן ימשכו את תשומת לבם של הנציבים (Sentinels), שמהווים כיחידת השיטור במשחק וכאשר השחקן יהרוג יותר מדי בעלי חיים או יחצוב יותר מדי משאבים, זה ימשוך את תשומת לבם של הנציבים ובכך הם ינסו להרוג את השחקן (לכל כוכב יש דירוג שמראה את תוקפנות הנציבים שנימצאים בו) . השחקנים נמצאים ביקום משותף, שבו השחקנים מסוגלים להחליף בין כוכבי הלכת עם שחקנים אחרים, על אף שניתן גם לשחק במשחק כולו ללא חיבור לרשת.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

No Man's Sky הוא משחק הישרדות בעולם פתוח מגוף שלישי (אפשר גם להחליף לגוף ראשון). השחקנים הם בעלי התפקיד של חוקר ביקום לא ידוע, הם מצוידים בחליפת חלל שתאפשר להם לשרוד בכוכבי הלכת שמצויד גם עם חליפת סילון שתאפשר לשחקן לעוף. ישנו גם כלי שהוא "רב כלים" שבעצם יכול לסרוק, לחצוב ולהשיג משאבים כמו גם שאפשר לתקוף יצורים ולהגן מפניהם בזמן שנמצאים בכוכב הלכת, לשחקן בנוסף יש חללית שמאפשרת להם לנחות ולהמריא מכוכב לכת ולנסוע בין כוכבי הלכת ואף להילחם בחלליות אחרות. בזכות הציוד הזה השחקן יש את כל ארבעת הפעיליות העיקריות במשחק: חקירה, לחימה, מסחר והישרדות.

השחקן יכול לאסוף מידע בכוכבי הלכת על החי והצומח שבהם וכו' ובכך להעלות אותם לאטלס, מאגר מידע בין גלקטי, שמופיע על עטיפת המשחק והשחקן מתוגמל ביחידות (הכסף שבמשחק, Units). יחידות משמשות עבור קניית ציוד הישרדות חדש, כלים וחלליות עם יותר יכולות והגנות, שמאפשרות לשחקנים לחקור יותר על היקום ולשרוד בסביבות הרבה יותר מסוכנות. שיפורים כאלו ישפיעו בצורה סינגרית. יכולת הסריקה של הרב כלים יכול גם כן להשתפר כאשר בהתחלה כקרן לטווח קצר אך ישתפר לקרן לטווח יותר ארוך.

היכולת של השחקן לחקור כוכבי לכת היא מוגבלת על ידי קפיצת החלל שבמנוע של החללית הנוכחית שלהם ובצורך בדלק שיאפשר את קפיצת החלל. השחקן גם יכול לראות מפה גלקטית כדי לעבור בין מערכות שמש, שיתעדכנו על ידי שחקנים אחרים שהעלו את הממצאים שלהם לאטלס. ישנם אף כמה דברים שיש בחלל, שכוללים ספינות וציים של קבוצות במשחק, שחלקם יהיו תוקפניות כלפי השחקן וילחמו מולו. פעולות השחקן משפיעות על איך שהקבוצות יתייחסו אליו במפגשים עתידיים ביניהם, לדוגמה כאשר שחקן עוזר לקבוצה לנצח בקרב בחלל מול האויב שלהם, הם יעזרו להגן על השחקן מקבוצה אחרת לאחר מכן. השחקן יכול לתקשר עם דמויות ללא שחקן (NPC), מהקבוצות הללו כאשר יוצג דיאלוג ביניהם, אך זה יגרום לשחקן ללמוד את שפתיהם, שזה יתורגם רק מילה אחר מילה, כך שהשחקן צריך לנחש מה לעשות כשהוא נפגש מולם לראשונה. כאשר השחקן ידבר לעיתים יותר קרובות עם הקבוצה ואף ימצא מונוליות שמפוזרות בכוכבי לכת, ומתפקדות כאבן רוזטה ובכך הוא יבין יותר את שפתם ויקבל יותר עזרה בסחר ובקרב. ישנם בסיסי חלל שהשחקן יוכל להגיע אליהם ושם יוכל לסחור בחפציו ובמשאביו בדרך של שוק חופשי. כל בסיס כזה קיים במערכת פלנטרית, כך שלשחקן יש תמיד אפשרות לקנות דלק לקפיצות חלל למערכות אחרות.

לקיחת משאבים מכוכבי לכת או פגיעה בצורות החיים שם עלולות לשחקן לקבל "רמת ביקוש" שזה בדומה למערכת הביקוש ב-Grand Theft Auto, שתמשוך את תשומת לבם של רובוטים בעלי שכפול עצמי שנקראים "הנציבים" שמפטרלים בכוכבי הלכת. רמת ביקוש נמוכה, יופיעו רחפנים קטנים שבקלות אפשר להתמודד איתם, אך ישנם מהלכים ענקיים שיכולים לחסל את השחקן ברמות ביקוש יותר גבוהות. בדומה לנציבים, פעולות אלימות כלפי הקבוצות במשחק תגרור יחס תוקפני כלפי השחקן באופן זמני, כאשר בהתחלה נלחם מול ספינה אחת או שתיים אך בסוף מול צי שלם. השחקן יכול למות בכמה דרכים, הוא יכול למות מרעל כתוצאה מהאטמוספירה שבכוכב הלכת, מחשיפה לטמפרטורות קיצוניות, על ידי צורות החיים ואו הנציבים שבכוכבי הלכת, או במהלך קרב בחלל. כאשר השחקן מת, הוא יכול להזדמן ליד החללית שלו בכוכב הלכת שהוא מת, ואם השחקן מת בחלל אז הוא יזדמן בבסיס החלל הקרוב, אך בשני המקרים, השחקן יאבד כל מידע שהוא עוד לא העלה לאטלס ומשאבים אחרים שהשיג, אבל יישאר עם כל הציוד שיש לו.

עדכונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 2016 יצא העדכון הראשון של המשחק שנקרא "עדכון הבסיס", שבו שחקנים יכולים ליצור בסיס בכוכב הלכת שהם רוצים ולחיות בו. ברגע שהם סיימו לבנות אותו, הם יכולים לחזור אליו בכל רגע ניתן במשחק, גם אם הם במערכת שמש אחרת משל כוכב הבית שלהם. בבסיס ניתן לייצר מחלקות שנועדות למחקר, שעבורם ניתן לגייס חייזרים ובעזרתם ניתן לייצר משאבים נוספים עבור הבסיס, כמו גם לגדל צמחים שיפיקו משאבים חשובים עבור השחקן. השחקן יכול לפרק את הבסיס ולהעביר אותו לכוכב אחר בכל רגע ניתן. בנוסף, השחקן גם יכול לבנות מכונות חציבה עצמאיות, והשחקן גם יכול לרכוש משחתות שמשמשות גם כבסיס (גם במשחתה ניתן לבנות בסיס כמו בכוכב הבית אך הוא יותר קטן) וניתן להעביר לשם משאבים מהחללית.

עדכון הבסיס גם הוסיף שני מצבי משחק חדשים, כאשר מצב המשחק הרגיל של המשחק משמש כמצב השלישי. מצב הישרדות דומה למצב הרגיל אך הקושי הוא רב יותר, למזג האוויר יש יותר השפעה על החליפה, היצורים יותר אלימים, והנציבים יותר ערניים וקטלניים וקשה יותר להשיג משאבים. אם השחקן מת במצב הישרדות, הוא יאבד את כל המשאבים שעליו (תלוי אם הוא מת בתוך או מחוץ לספינה), אך הכסף, השפות שהוא יודע עד כה, והתוכניות שמצא ישמרו. במצב יצירתי, נמחקות הרבה מהאפשרויות שיכולות להרוג את השחקן ונותנת להם משאבים אינסופיים עבור בניית בסיסים.

במרץ 2017 יצא העדכון השני שנקרא "עדכון הגשש" שמוסיף כמה אפשרויות חדשות : ניתן לשתף את הבסיס עם שחקנים אחרים, כעת ניתן לבנות רכבי שטח שתוכלו לסייר איתם בכוכבי הלכת. התווסף גם מצב משחק רביעי, Permadeath, מצב שיותר קשה ממצב ההישרדות, שבו אם השחקן מת כל התקדמות שביצע אי פעם בשמירה זו תימחק, זאת אומרת יתחיל את הכל מההתחלה. בנוסף גם העדכון מאפשר תמיכה עבור פלייסטיישן 4 פרו והגרפיקה השתפרה.

באוגוסט 2017, כשנה לאחר צאת המשחק, יצא העדכון השלישי שנקרא "אטלס עולה" שתרם באופן משמעותי לסיפור המשחק והאריך את הסיפור במשך כ-30 שעות, כמו גם משימות שנוצרו באופן מנוהל. השחקנים כעת יכולים לעבור דרך הפורטלים כדי לעבור בקלות דרך הגלקסיה שבמשחק. Hello Games הוסיפו מצב רב-משתתפים מוגבל שנקרא "חקירה מחוברת" שמאפשרת עד ל-16 שחקנים לחקור ביחד כוכבי לכת והם גם יכולים להשתמש במיקרופון שלהם כדי לדבר או לרשום טקסטים כדי לתקשר אחד עם השני מטווח קרוב, כאשר הם רואים אחד את השני ככדורים מרחפים. Hello Games אמרו שזה "צעד חשוב ראשון עבור עולם Co-op מסונכרן".

במרץ 2018, הלו גיימס הודיעו על העדכון הרביעי שנקרא "Next" שיצא ב-24 ביולי 2018 כאשר באותו יום גם המשחק יצא ל-Xbox One ויכלול את כל העדכונים הקודמים שהיו עד כה בקונסולה. העדכון יאפשר לשחקנים לחוות מולטיפלייר בצורה מלאה שכולל חקירה, בניית בסיסים לחימה ונסיעה בחלל. וב-14 באוגוסט 2019 יצא עדכון חמישי והמאוחר ביותר כרגע ששמו "Beyond"(מעבר) העדכון כלל מגוון צבעים גדול יותר לובי חדש בחלל שבו אפשר לבלות עם שחקנים אחרים האכלת חיות על כוכבי לכת שונים ואפשרות לרכוב על החיות ועוד

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני היציאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דייב לי מחדשות BBC הרגיש שהמשחק "גנב את ההצגה" בכנס E3 2014. המשחק זכה בתארים "המשחק הכי מקורי" ו"המשחק הכי עצמאי" בידי כמה ביקורות, ואף גם קיבל את התואר "ציון לשבח על חדשנות".

הרבה פרשנים השוו את המשחק ל-Spore משנת 2008, כאשר Spore השתמש ביצירה מנוהלת שתאפשר בנייה של יצורים ועולמות חדשים. שון מוריי, אחד המנכ"לים של Hello Games שמפתחת את המשחק אמר שהוא מודע לכך שחלק מהביקורות מתייחסות על ראייתם כלפי No Man's Sky ואיך כל הדברים ש-Spore היה אמור להראות כעת מופיע ב-No Man's Sky כדי לתת את כמות הניסיון הגדולה הזאת לשחקנים.

עקב דחייתו של המשחק מתאריכו המקורי 21 ביוני 2016 ל-9 באוגוסט 2016, מוריי יחד עם כתב בקוטאקו, ג'ייסון שרייר שדיווח על השמועה של הדחייה קודם לכן, קיבלו מספר איומי מוות כתגובה לדחייה, אך מוריי הגיב לזה בפומבי בצורה הומוריסטית. הסיטואציה נראתה על ידי כתבים אחרים כבעיה בין ההתרגשות שנוצרת לפני היציאה על ידי שיווקו, ובין ההתרגשות הטבעית של המעריצים למשחקים כמו No Man's Sky עוד טרם יצאו. כתב של New Stateman, פיליפ הרטופ התייחס כאשר הוא מייחס את שיווקו של המשחק שאותו אנשים נלהבים לקנות אותו, צריכים חדשות כלשהם לגביו, וחדשות מאכזבות כמו דחיית המשחק יגרמו למעריצים להיות פרנואידים כלפי שיווק המשחק ויתנגדו לו. פיל אוון רשם עבור The Wrap, מאשים בעיות כאלו במשווקי המשחקים, בכך שזה גורם למשחק להיות פחות מוכר וביותר בלייצר מעין כת שתעקוב אחר המשחק ובכך "לחמש את המעריצים".

אחרי היציאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר המשחק יצא, המשחק קיבל ביקורות חיוביות רבות מהשחקנים, ואף בתוך פחות מ-24 שעות לאחרי יציאת המשחק, Hello Games דיווחו על כך, שמספר התגליות של המינים, שהתגלו על ידי השחקנים, הגיע מעל ל-10 מיליון מינים, יותר ממספר המינים המוערך שככל הנראה קיים בכדור הארץ (8.7 מיליון מינים).

גרסת המחשב קיבלה ביקורות שליליות רבות משחקנים (ממוצע הביקורות בחנות הדיגיטלית סטים עומד על 38% ביקורות חיוביות) עקב בעיות יציבות וביצועים גרועים שנובעים, לטענתם, מהתמיכה הגרועה למחשב אותה סיפקה מפתחת המשחק, וגם מכיוון שהמשחק איננו רב משתתפים כמו שהובטח על ידי המפתחים. שבוע לאחר יציאת המשחק דווחה ירידה משמעותית במכירות ובכמות השחקנים הפעילים, והמשחק התחיל לקבל ביקורות שליליות מאוד מהשחקנים, בטענה שמפתחי המשחק שיקרו לגבי עומק המשחק וכמות התוכן שבו. Hello games, מפתחת המשחק, שמרה על שקט עד נובמבר 2016 שבו הכריזה על עדכון למשחק המוסיף תוכן חדש והודיעה כי הייתה שקטה משום שהתמקדה על פיתוח ושיפור המשחק. מאז יצאו עדכונים נוספים למשחק שהוסיפו תוכן ותיקנו באגים, עדכונים אלו שיפרו את דעת השחקנים והביקורות כלפי המשחק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא No Man's Sky בוויקישיתוף