אדי אלברט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדי אלברט
Eddie Albert
לידה 22 באפריל 1906
רוק איילנד, אילינוי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 26 במאי 2005 (בגיל 99)
פסיפיק פליסיידס, קליפורניה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות ווסטווד וילג' עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה Eddie Albert עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Edward Albert Heimberger עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1933–1997 (כ־64 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן או בת זוג מרגו (19451985) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים אדוארד אלברט עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אדי אלברט, 1975

אדוארד אלברד היימברגראנגלית: Edward Albert Heimberger; ‏ 22 באפריל 190626 במאי 2005) היה שחקן קולנוע ותיאטרון אמריקאי וקצין בצי האמריקאי. אלברט כשחקן היה מועמד לשני פרסי גלובוס הזהב ולשני פרסי אוסקר על הופעותיו בסרטים "חופשה ברומא" ו"אשת החלומות".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלברט נולד ברוק איילנד, אילינוי לג'וליה ולדניאל היימברגר, המבוגר מבין חמישה ילדים. גדל והתחנך במיניאפוליס, סבל כתלמיד מגינויים בגלל שם משפחתו הגרמני בתקופת מלחמת העולם הראשונה . אלברט למד בחוג לדרמה בתיכון המרכזי בעיר ולאחר מכן עסקים ב"אוניברסיטת מינסוטה".

שירותו הצבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני מלחמת העולם השנייה ביצע עבודות מודיעין צבאי עבור שירותי הביטחון האמריקאיים. מרכז פעילותו היה מקסיקו שם צילם בזהות בדויה צוללות גרמניות שעגנו בנמלי המדינה. בשנת 1942 התגייס למשמר החופים של ארצות הברית שם שירת במשך כשנה לפני שקיבל הצעת קצונה ביחידת המילואים של חיל הים. אלברט קיבל את עיטור כוכב הארד על השתתפותו בקרב טאראווה, בו ניווט נחתת של משמר החופים עבר 47 נחתים בשטח אויב והציל אותם תחת אש כבדה.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלברט התפרסם לראשונה כשחקן קולנוע בשנות ה-40 בסרט המלחמה "תותחן" ובדרמה "ריסוק, סיפורה של אישה". התפרסם בשנות ה-50 בדרמות "קארי" לצידו של לורנס אוליבייה בתור סוחר המכירות צ'ארלס דרואט, "מחר אזיל דמעה" בתור בארט מק'גאייר העוזר לשחקנית האובדנית ליליאן רוט ו"הג'וקר הוא פראי" בתפקיד אוסטין מאק חברו של הזמר המותקף ג'ו לואיס (פרנק סינטרה). הועמד לפרס גלובוס הזהב על הופעתו בתור הפסיכיאטר קפטן מק'לאן לצידם של מרלון ברנדו וגלן פורד בקומדיה "בית התה של ירח אוגוסט".

בשנת 1953 קיבל אלברט מועמדות לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר על הופעתו המפורסמת ביותר בקריירה בקומדיה "חופשה ברומא", בה גילם את אירבין רדוביץ' חברו הצלם של העיתונאי ג'ו ברדלי (גרגורי פק). לאחר מכן השתתף במערבון המוזיקלי "אוקלהומה!". את עשור הפריצה שלו סגר אלברט עם הופעות בסרטי המלחמה "פקודה להרוג" בתור מייג'ור מק'מהון המאמן את הסוכן הכפול ג'ין סאמרס ו"התקפה" בתור קפטן ארסקין קוני המפקד הפחדן של הפלוגה האמריקאית שנלחמת בנאצים בבלגיה.

ב-1962 השתתף בפרויקט המלחמה הקולנועי המבוסס על הרומן "היום הארוך ביותר" המתעד את יום "הפלישה לנורמנדי", בסרט גילם אלברט את קולונל תומפסון המפקד על כוחות החי"ר האמריקאיים. בשנה שלאחר מכן שיחק בסרט מלחמה נוסף המשויך למלחמת העולם ה-2, הדרמה הקומית "קפטן ניומן". בשנת 1972 חזר לקדמת הבמה ההוליוודית עם הופעתו בקומדיה השחורה "אשת החלומות" בתור אביה המגונן של הסטודנטית קלי קורקוקן (סיביל שפרד), הופעה שהספיקה לאלברט למועמדות שנייה לפרס האוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר. ב-1974 שיחק בדרמת הספורט הקומית "משחק מכור" בתפקיד מפקד הכלא וורדן, על הופעתו לצידו של ברט ריינולדס הועמד אלברט לפרס גלובוס הזהב. ב-1982 שיחק אלברט לצידו של הטנור האיטלקי המפורסם לוצ'אנו פבארוטי בקומדיה המוזיקלית "כן, ג'יורג'יו".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלברט היה נשוי לשחקנית המקסיקנית מארגו במשך כ-40 שנה עד לפטירתה בשנת 1985 ממחלת סרטן המוח. השניים הביאו לעולם ילד אחד, השחקן אדוארד אלברט ג'וניור ואימצו ילדה בשם מריה שהייתה למנהלת העסקים האישית של אלברט. בשנותיו האחרונות סבל אלברט ממחלת אלצהיימר, מה שהצריך את בנו לעזוב את קריירת המשחק ולטפל בו. אלברט נפטר בשנת 2005 בגיל 99 מדלקת ריאות, הוא נקבר לצד אשתו ב"פארק הזיכרון וסטווד" שבלוס אנג'לס. לאחר מותו קיבל כהוקרה על עבודתו כשחקן כוכב טלוויזיה בשדרת הכוכבים של הוליווד.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדי אלברט בוויקישיתוף