אוזימנדיאס (שובר שורות)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוזימנדיאס
Ozymandias
פרק מ"שובר שורות"
וולטר וייט (בגילומו של בריאן קראנסטון) מתמוטט בסוף הסצנה הראשונה בפרק
וולטר וייט (בגילומו של בריאן קראנסטון) מתמוטט בסוף הסצנה הראשונה בפרק
מספר פרק 14
מספר עונה 5
תאריך שידור מקורי 15 בספטמבר 2013
אורך 47 דקות
שפה אנגלית
תסריט מוירה וולי-באקט (אנ')
הפקה AMC
בימוי ריאן ג'ונסון
דף הפרק ב-IMDb

אוזימנדיאסאנגלית: "Ozymandias") הוא הפרק ה-14 בעונה החמישית של סדרת הטלוויזיה "שובר שורות", והפרק ה-60 בסדרה סך הכל. שם הפרק לקוח משם הסונטה "אוזימנדיאס" מאת פרסי ביש שלי.[1] הפרק זכה לשבחים ביקורתיים רבים ונחשב בעיני רבים לפרק הטוב ביותר של הסדרה; הוא זיכה בפרס אמי את התסריטאית שלו, מוירה וולי-באקט (אנ'), את השחקן בריאן קראנסטון המגלם את דמותו של וולטר וייט, וכן את אנה גאן המגלמת את אשתו סקיילר וייט.[2]

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפלאשבק לאירועי פרק הפיילוט של הסדרה, וולטר וייט וג'סי פינקמן מייצרים יחד מת' בפעם הראשונה בקראוון באמצע המדבר. וולט מתקשר לאשתו סקיילר, שנמצאת בהריון מתקדם, ומשקר לה בנוגע לסיבות שישוב באיחור הביתה. סקיילר מציעה ששמה של התינוקת יהיה הולי.

בחזרה להווה, בדיוק באותו מקום במדבר מסתיים קרב יריות בו אנשי כנופיית האחווה הארית של ג'ק וולקר יורים ופוצעים את סוכן המנהל לאכיפת הסמים האנק שריידר, והורגים את שותפו סטיבן גומז. וולט האזוק מתחנן על חייו של גיסו האנק, ואף מציע לג'ק בתמורה את כל הכסף הקבור שלו מהסחר בסמים, 80 מיליון דולר במזומן. ג'ק יורה למוות בהאנק בעוד וולט מתמוטט על הקרקע בבכי.

הכנופיה של ג'ק מוצאת את הכסף של וולט ולוקחת אותו ממנו. לבקשת טוד אלקוויסט, אחיינו של ג'ק, הם משאירים לוולט חבית אחת מלאה בכסף ובה כ-11 מיליון דולר. הכנופיה קוברת את האנק ואת גומז במקום החביות. ג'ק מברר בציניות שיחסיו עם וולט סדירים, ווולט הכעוס מזכיר לו שהבטיח לו שיהרוג את ג'סי, ומגלה לו שג'סי מתחבא מתחת לרכב. חברי הכנופיה תופסים את ג'סי ומרכינים אותו על ברכיו כדי להוציא אותו להורג, אבל ברגע האחרון טוד מציע לקחת אותו בשבי על מנת לברר מה בדיוק גילה להאנק ועל מנת שימשיך ליצור למענם מתאמפטמין (היות שהוא היחיד שיודע כיצד ליצור אותו כמו וולט). לפני שהכנופיה עוזבת את המקום, וולט מגלה לג'סי שהיה עד למותה של בת-זוגו ג'יין מרגוליס ממנת יתר וכי בחר שלא לנסות להציל את חייה.

במכוניתו של וולט נגמר הדלק לאחר שכדור ניקב את מכל הדלק. וולט מגלגל את החבית שלו במדבר עד שהוא מגיע לביתו של יליד אמריקאי, וקונה ממנו את המשאית שלו, איתה הוא נוסע הביתה. מארי, אשתו של האנק, שאינה מודעת לכל מה שהתרחש במדבר, מודיעה לסקיילר שהאנק עצר את וולט ודורשת ממנה לספר לוולטר וייט ג'וניור את האמת על עיסוקו של אביו.

סקיילר, וולטר ג'וניור והולי חוזרים לביתם, ומוצאים שם את וולט, שאורז בפאניקה מזוודות לכולם כדי לברוח ולהתחיל חיים חדשים תחת זהויות בדויות. סקיילר דורשת לדעת איפה האנק, וכשוולט מסרב לענות סקיילר מבינה שהאנק מת ומאשימה את וולט שרצח אותו. סקיילר מאיימת על וולט בסכין מטבח ודורשת ממנו לעזוב, וכשהוא מסרב הם מתחילים להתעמת פיזית. וולטר ג'וניור מנטרל את וולט, מגן על אמו ומתקשר למשטרה. וולט בורח מהבית וחוטף את הולי איתו בעוד סקיילר חסרת האונים רצה אחריהם בבכי.

בעוד אביה מחליף לה חיתול, הולי אומרת את המילה הראשונה שלה: "מאמא". וולט מבין שהולי לא יכולה להישאר אצלו ומחליט לעשות מעשה. הוא מתקשר לסקיילר, שעונה לטלפון בעוד בלשי המשטרה שבביתה מקשיבים מהצד. וולט נוזף בסקיילר על שלא תמכה בו כל השנים ולוקח על עצמו את כל האחריות על עסקי הסמים שלו, ולבסוף טוען שהוא רצח את האנק. סקיילר לאט מבינה שוולט יודע שאנשי המשטרה מקשיבים לשיחה ומספק לה אליבי. וולט משאיר את הולי בתחנת כיבוי אש, שם אחד הכבאים מוצא אותה. למחרת בבוקר, וולט פוגש את איש הקשר שהכיר לו סול גודמן, על מנת שיסדר לו זהות בדויה. איש הקשר אוסף את וולט למכוניתו והם נוסעים אל הלא נודע.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליצירת הפרק, קיבלה התסריטאית, מוירה וולי-באקט (אנ'), יד חופשית יותר בכתיבת הפרק. בשאר הפרקים הופעלו עליה לחצים רבים ועידוד שינויי פרטים עלילתיים מצד חברת ההפקה.

ביקורות ותגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרק זכה לביקורות משבחות מצד המבקרים והקהל על המשחק, העלילה והדיאלוגים. הפרק נחשב בעיני רבים לפרק הטוב ביותר בסדרה, ולאחד הפרקים הטובים ביותר ששודרו בטלוויזיה. ב 13 בספטמבר 2013, סת' אמיטין מאתר IGN כתב על הפרק;[3]

יש כל כך מעט פרקים שיש את האומץ לעשות את מה ש"אוזימנדיאס" עשה. הם הרגו דמויות ראשיות, הם קשרו פרטים רופפים שבמחשבה שנייה היה צורך לקשור אותם. זה היה מסודר וכתוב היטב. זה היה אכזרי להחריד ומדאיג ומרושע לפעמים - וכולנו רודפים אחר עונש לאחראי. לראות את הפרק הזה היה כמו לראות ורד מת. אני רוצה לומר ש"אוזימנדיאס" הולך להיות הפרק הכי קשה, מעוות, נוראי ומתוכנן של העונה ואולי של הסדרה, אבל אני מפחד מדי מאיך שיראו שני הפרקים הבאים.

סת אמיטין, IGN

הפרק זיכה את התסריטאית, מוירה וולי-באקט (אנ'), בפרס אמי, ואת השחקנים הראשיים, בריאן קראנסטון ואנה גאן בפרסי אמי לשחקנים הראשיים הטובים ביותר בסדרת דרמה, על גילומם של וולטר וייט וסקיילר וייט בפרק.[4]

כמו כן, זכה הפרק לציון של 10 מתוך 10 במסד הנתונים IMDb על בסיס 167 אלף דירוגים, מה שהופך אותו לערך היחיד שזכה לציון זה באתר.[5]

אלתור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסצנה שבה וולטר מחתל את בתו התינוקת, הולי, היא קוראת "מאמא, מאמא", מה שגורם לוולטר להבין שהולי צריכה את אמה יותר מאשר אותו, והוא מחזיר את הולי לאמה. למעשה, הסצנה הזו לא נכתבה בתסריט המקורי, אלא סצנה אחרת בה וולטר מסתבך כשהוא מחתל את הולי. אך, התינוקת ששיחקה את הולי, קראה לאימה בזמן שהסצנה צולמה (היות שאימה עמדה מאחורי המצלמה). היוצרים רצו למחוק את הסצנה ולצלם אותה מחדש, אך השחקן של וולטר, בריאן קראנסטון, החליט להמשיך לשחק במחשבה שזה יגרום לצופים להתחבר רגשית לסצנה.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "אוזימנדיאס", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Rothman, Lily (2013-09-16). "'Ozymandias': What Does That 'Breaking Bad' Episode Title Mean?". Time (באנגלית אמריקאית). ISSN 0040-781X. נבדק ב-2022-04-18.
  2. ^ Moira Walley-Beckett wins the writing Emmy for "Ozymandias" episode of Breaking Bad. One of the best episodes ever written. | Emmy awards, Awards, Award winner, Pinterest
  3. ^ Seth Amitin, Breaking Bad: "Ozymandias" Review, IGN, ‏16 בספטמבר 2013 (באנגלית)
  4. ^ Moira Walley Beckett wins writing Ozymandias Emmys, Polar Bears Watch TV (באנגלית)
  5. ^ "Breaking Bad" Ozymandias (TV Episode 2013) - IMDb (באנגלית אמריקאית), נבדק ב-2022-04-18